همشهری آنلاین: شهردار تهران تاکید کرد: جهان به تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهم است و مجموعه تحولات شهرنشینی به پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت و کالبد منجر شده است و بیشترین رشد شهرنشینی در دهه‌های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت و هم تهدیدی بسیار جدی است

دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاحیه نشست مشترک شورا و کمیته اجرایی سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه که در هتل اسپینانس تهران برگزار شد ضمن خوش آمد به سفرا و روسای هیئت‌های دیپلماتیک، شهرداران، اعضاء هیئت‌ها و میهمانان این اجلاس گفت: در ابتدا مایلم به نمایندگی از شهروندان تهرانی به همه شما میهمانان عزیز خوش آمد عرض نمایم و بسیار خرسندم که یک بار دیگر خود را در جمع شما همکاران پر تلاش می‌بینم و امید دارم با فرصت جدید ایجاد شده برای مشارکت و همکاری و از طریق تبادل نظرات و تجارب نه تنها بتوانیم به غنای پیوندها و ارتباطات گذشته میان شهروندان منطقه بیافزاییم بلکه فضای نوینی را برای فردای بهتر ملت‌های آسیای غربی و خاورمیانه از طریق پاسخگویی مشترک به چالش‌های جدید و روز افزون که کلان شهرها با آن رو به رو می‌شویم فراهم سازیم.

وی افزود: جهان به تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهم است. مجموعه تحولات شهرنشینی به پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت و کالبد منجر شده است. بیشترین رشد شهرنشینی در دهه‌های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت و هم تهدیدی بسیار جدی است.

به گزارش تهران سما، دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد: انبوهی از چالش‌ها و مشکلات نظیر تدارک خدماتی ضروری، بهداشت و آموزش، رفاه و سلامتی برای جمعیت شهری امر توسعه پایدار را به تدبیری جدید فرا می‌خواند. این چالش‌ها به همراه مسئله جهانی تغییرات آب و هوایی، دولت‌های محلی را با حساسیت‌های ویژه روبه رو ساخته است.

شهردار تهران تصریح کرد: در سال‌های آینده ظهور و بروز نیروهای جدید اجتماعی و سیاسی در کشورهای در حال توسعه، تمرکززدایی و مردم سالاری را به اشکال مختلفی مورد آزمون قرار خواهد داد به طوری که در کنار شهری شدن مجدد سکونت گاه‌های انسانی، حکمرانی و دولتهای محلی اهمیت بیشتری خواهند یافت.

وی افزود: جهان ما در حال گذار از مرحله‌ای است تا با تجارب مفید و ارزشمند نیازهای جوامع بشری را در سطوح مختلف طبقه بندی کرده و به فراخور فضاهای زیست انسانی تدارک مناسبی ببیند . اینک در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا موج مردم سالاری محلی برخواسته از عقاید و اندیشه‌های بومی در حال نیرو گرفتن است، به نحوی که به عقیده بسیاری از کارشناسان موج بیداری اسلامی بیش از هر زمان معطوف به تامین نیازهای سطح محلی و در چارچوب دولت های محلی قرار گرفته است.

شهردار تهران تصریح کرد: دولت محلی بیانگر حقوق و قابلیت نهادهای محلی در تنظیم و مدیریت بخش قابل توجهی از امور عمومی در چارچوب قوانین ملی همراه با مسئولیت پذیری و در جهت منافع جمعیت بومی ساکنان است.

وی افزود: با چنین رویکردی، نیاز شهروندان در حوزه سرزمینی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. تردیدی نیست که ایفای مسئولیت مشترک همه ما که تدارک و تجهیز هوشمندانه برای تامین خواسته‌های شهروندانمان است، بیش از هر زمان دیگری به تبادل نظر و اندیشه بستگی دارد.

قالیباف ادامه داد: شهر آینده در مقیاس عملکردی UCLG شهری تعاملی با رویکرد مثبت به تحولات جهانی است که در درون خود پیشرفت را با عدالت در می آمیزد تا توسعه پایدار و همه جانبه محقق شود.

وی افزود: شهر آینده با رویکر معنوی فرهنگ محور ارزش های فرهنگ بومی را می‌ستاید و حفظ و توسعه باورهای فرهنگی ساکنان شهر بالندگی و فرهیختگی را در لایه های اجتماعی نهادینه تر می‌کند.

وی تصریح کرد: هریک از شما به نمایندگی از شهری آمده‌اید که ساکنان آن به ارزشهای تاریخی و فرهنگی خود می بالند و این یکی از مزایای تعامل و همگرایی اعضای UCLG برای پرداختن به مسائل مشترک و دست یابی به راه کارهای مثبت و سازنده است.

قالیباف گفت: ساکنان خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا بیش از دیگر نقاط دنیا شاهد بروز و ظهور نیروهای اجتماعی تحول خواه برای حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی خود هستند . جنبش های مردمی فراگیر در این منطقه نیز سکونت گاه‌های زیست انسانی به ویژه شهرها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده اند.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: پاسخگویی به نیازهای جدید در چارچوب جنبش های مردمی، دولت های مردمی و به ویژه مدیریت شهری را به چالش کشیده است به گونه ای که می توانیم بگوییم ، بسیاری از خواسته ها از جنس تمرکز زدایی و توجه عمیق به نیازمندی‌های سطح محلی برای تدارک زندگی بهتر شهروندان مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی است.

وی افزود: در این میان مساله فقر شهر بسیار چشم گیر است زیرا اختلافات شدید در سطح برخورداری از حقوق و فرصت‌ها بسیاری از شهرهای جهان را در آستانه خطر قرار داده است . شایسته می دانم که بخش مهم در تبادل نظر و تجربیات خود را معطوف به راه های کاهش فقر شهری نمایم تا از این طریق چهره موفقی از حکمرانی خوب را به نمایش گذاریم.

شهردار تهران تصریح کرد: پس از فقر شهری که مساله مشترک بین اکثر شهرها است ، ایمنی و امنیت شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت بحران در مقیاس محلی اینک به اصل استراتژیک دولت های محلی در پاسخ هوشمندانه به تهدیدات پیش رو به شما می‌رود . تاکید من به تبادل نظر پیرامون آمادگی دولت های محلی برای پیشگیری و مقابله با بحران های احتمالی ناشی از مخاطرات محیطی و انسانی است. خوشبختانه تجربیات مفید تهران در این زمینه می تواند مبنای بحث کارشناسی ارزشمندی میان این تشکل باشد.

دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد : تهران آینده خود را با تعامل مثبت ، سازنده و اثر بخش با شهرهای UCLG تعریف می کند و معتقدیم بهترین شیوه برای موفقیت و کاهش چالش ها همکاری های منطقه ای است ، از این رو توسعه همکاری های منطقه ای در دستور کار ما و در این زمینه برگزاری نشست های علمی و تخصصی مشترک ، تبادل تجربیات و پژوهش های مشترک در پروژه های شهری اساس رویکرد ما را تشکیل می دهد .

وی در انتها بار دیگر از حضور و مشارکت میهمانان سپاسگزاری کرد و ضمن آرزوی اقامتی خوش و خاطره انگیز برای آنان در تهران ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این اجلاس در تهران با موفقیت و اثر بخشی بیشتر همراه باشد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸