همشهری آنلاین: شهردار استانبول ترکیه در دیدار با دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران به بازدید خود از متروی پایتخت اشاره کرد و گفت: ساخت متروی تهران بسیار موفقیت آمیز است و در این زمینه بسیار خوب عمل کرده‌اید و جا دارد به شما تبریک بگویم

 دیدار شهردار استانبول ترکیه با دکتر محمد باقر قالیباف

قدیر توپباش در این دیدار با بیان این مطلب افزود: ما هم اکنون 150 کیلومتر مترو فعال در استانبول داریم و هدف ما رسیدن به 650 کیلومتر خط مترو است.

وی هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو همراه با ایستگاه‌ها در شهر استانبول را بین 50 تا 60 میلیون دلار اعلام کرد و خاطرنشان کرد: 38 ماه فرصت داریم تا 22 کیلومتر دیگر به خط متروی استانبول اضافه کنیم، که تاکنون یک میلیارد دلار هزینه احداث آن کرده‌ایم.

به گزارش تهران سما،‌ توپباش در ادامه بودجه شهرداری استانبول را بدون شرکت‌ها 5 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: ما شرکتی تاسیس کرده‌ایم تا سرمایه گذاری اموال غیر منقول را انجام دهیم و در نظر داریم سرمایه نقدی شهرداری را در آنجا بگذاریم و پس از فعال شدن، سهام آن را به مردم بفروشیم.

شهردار استانبول در ادامه از دکتر قالیباف دعوت کرد تا در سفری به کشور ترکیه و شهر استانبول از پروژه‌های جدید این شهر دیدن کند.

در این دیدار دکتر محمد باقر قالیباف نیز ضمن خوش آمدگویی به همتای ترکیه‌ای خود گفت: ازآخرین دیداری که با هم داشتیم تا به امروز 37 کیلومتر به خطوط متروی تهران افزوده شده و آخرین ایستگاه خط یک (تجریش) هم تا 17 روز آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان این که 83 درصد از هزینه‌های مترو از بودجه شهرداری تهران تامین می‌شود، اظهار کرد: ما سالانه حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار هزینه ساخت مترو می‌کنیم‌. ساخت هر کیلومتر خط مترو 50 تا 55 میلیون دلار هزینه دارد .

به گفته قالیباف شهرداری تهران سالانه 27 کیلومتر احداث تونل و 16 ، 17 کیلومتر بهره برداری از خط مترو دارد.

قالیباف با اشاره به پروژه تونل نیایش و پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر که مورد بازدید شهردار استانبول قرار گرفت گفت: این پروژه باید در 500 روز به انجام برسد.

وی با بیان اینکه به صورت هفته‌ای از این پروژه‌ها بازدید می‌کنم تصریح کرد: ما برای شهروندان در احداث پروژه‌ها تابلوی زمان بندی نصب می‌کنیم تا بدانند این پروژه‌ها در چه زمانی به بهره برداری می‌رسند .

شهردار تهران در ادامه ضمن قدردانی از حضور شهردار استانبول وهیئت همراه در شهر تهران برای آنان اقامتی خوب ، پر خاطره و مفید را آرزو کرد .

کد خبر 154972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز