همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: به نظر شما این اسپرهای رنگی می‌توانند جای پارچه‌ و لباس‌های زیبا را در زندگی من و شما بگیرند؟

 

طراحان و مهندسان  صنایع شیمایی انگلیس اولین اسپری پارچه‌ای در جهان را به ثبت رساندند.

این اختراع، اسپری متشکل ازالیاف‌های ریز است که با یک حلال مخلوط شده است. این الیاف توسط یک دستگاه پخش فشار بالا بر روی بدن یا هر چیز دیگر اسپری می‌شود.

مخلوط پلیمرهای موجود دراین الیاف بعد از اسپری بصورت یک پارچه یا لباسی منسجم در آمده و شکل می گیرند. جنس الیاف این اسپری متنوع  بوده و می توان از پشم، کتان یا الیاف اکریلیک در آن استفاده کرد.

کار با این اسپری بسیار ساده و سریع است. اول هر شکل، مدل و رنگ‌ دلخواهی را که می خواهید انتخاب کنید، بعد با اسپری شروع به طراحی و رنگ‌امیز بر روی بدن کنید. البته برای نتیجه بهتراز یک طراح لباس کمک بگیرید.

مرحله اول اسپری تا زمان خشک شدن آن لباس سرد و فوق العاده تنک و چسبان است. قسمت های زیر بغل کمی کار می برد. ولی بعد از خشک شدن  کمی شل شده و فرم بدنتان را به خود می‌گیرد. حالا احساس راحتی و خوشتیپی می‌کنید.

 الیاف اسپری شده بر روی بدنتان بسیار راحت و خوش فرم شده است. این نوع لباس بدون دوخت و درز است. در 15 دقیقه آماده می‌شود. پوشیدن و در آوردن آن هم کار ساده و آسانی است. جالب است بدانید، این لباس‌ها قابلیت شستشو، اتو، پوشیدن مکرر و به نوعی تغییرات جزیی را دارند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی تورس مانل و پل لاکهام مهندسان مواد شیمیایی و مخترعین این اسپری بر روی اسپری، شلوار و لباس های دیگر کارمی کنند. آنها معتقدند؛ با اتمام موفقیت‌آمیز این پروژه، انقلابی عظیمی درصنایع شیمیایی، صنعت پوشاک، لوازم منزل و ماشین بوجود خواهد آمد.

چرا که آنها به ابعاد وسیعتری از کاربرد این اختراع دست یافته اند. ابعادی چون؛ پارچه‌های اسپری برای دستمالهای مرطوب کننده، پاک کننده‌ها، پرده‌ها، روکش‌ها، لوازم داخلی ماشین، مبلمان و...

رویاهای این دو دانشمند تنها به تولید موارد بالا ختم نمی‌شوند. بلکه آنها به دنبال کاربردهای حیاتی و مهمتری هستند.

آنها قصد دارند، با تلاش و تحقیقات بیشتراز این اختراع در دنیای پزشکی و درمان انسانها استفاده کنند. کاربردهایی که دنیای پزشکی را متحول خواهد ساخت.

نمونه‌های کوچکی که در حال حاضر به آن اشاره کرده‌اند‌؛ استفاده از اسپری بجای نخ‌های بخیه، چسب مختلف زخم، بخیه و درد، باندهای سوختگی، باندهای شکسته بندی، گاز استریل‌ و... موارد خاص دیگری که جزء اسرار این پروژه عظیم است، اعلام نشده است.

این تیم تحقیقاتی شرکتی با مسئولیت محدود به نام فابریکن راه اندازی کرده‌اند و امیدوارند به زودی اختراعات و محصولات خود را در یک برنامه " تبلیغاتی مد" به بازار جهانی عرضه کنند.

http://www.amusingplanet.com

 

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۹