فرزانه تهرانی: پوشاک گران نشد، اجناس بی‌کیفیت چینی رخت بربست و اگر رکود در بازار جا خوش نکرده بود، کسب و کار پوشاک داخلی را جانی دوباره می‌بخشید.

پوشاک


با وجود اینکه افزایش قیمت پوشاک درابتدای هر فصل، به رسمی دیرینه تبدیل شده بود اما امسال از برگزاری این رسم خبری نیست. اگر به بازار پوشاک سری زده باشید، حتما متوجه شده‌اید که انواع پوشاک همان برچسبی را دارد که سال گذشته بر آنها نصب شده بود.

رشد بی‌حد قیمت پوشاک در آغاز فصل سبب ‌شد اغلب خانواده‌ها خرید خود را به آخر فصل موکول کنند تا شاید بتوانند پوشاک مورد نیازشان را با قیمت‌های مناسب‌تری تهیه کنند اما بیشتر اوقات از این رهگذر اجناس بی‌کیفیتی نصیب مشتریان می‌شد که تا سال بعد هم قطعا از مد افتاده و بلااستفاده بود.

انتظار برای رسیدن موعد حراج دیگر جایی ندارد. برای خرید به بعضی از بورس‌های پوشاک مانند هفت‌تیر، میدان نبوت یا بازار تهران بروید، آن‌وقت می‌بینید که با وجود آنکه هنوز از ابتدای فصل سرما اندکی گذشته است ولی بسیاری از مغازه‌ها حراج اجناسشان را برپا کرده‌اند. در حال حاضر قیمت انواع پالتو بین 30 تا 250 هزار تومان بر حسب نوع، جنس و مدل، متغیر است. این میزان قیمت درست همانی است که سال قبل برای این کالاها عنوان شده بود.

کاپشن نیز- که پوشاک پرطرفدار فصل سرماست- نوع بلند آن بین 30 تا 200هزارتومان و نوع کوتاه و اسپرت بین 20 تا 150هزار تومان به فروش می‌رسد. مانتوی بافت که در یکی دو سال اخیر خواهان زیادی پیدا کرده هم 15تا100هزارتومان قیمت خورده و مانتوی ضخیم پاییزه 30 تا 100هزار تومان عرضه می‌شود. از دیگر پوشاک مخصوص این ماه‌ها می‌توان به کت چرم اشاره کرد.

قیمت این کالا غالبا بین 50 تا 300 هزار تومان در نوسان است اما نوع کوتاه آن با قیمت کمتری معمولا بین 30تا 100 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت اورکت‌های مردانه نیز از ۲۰هزار تومان شروع شده و به۱۰۰هزار تومان می‌رسد. انواع ژاکت و بلوزهای پشمی هم بین ۱۵ تا۸۰ هزار تومان بها دارد.

همچنین قیمت انواع شال و کلاه از 10هزار تومان شروع شده و به حدود ۵۰هزار تومان می‌رسد. انواع دستکش نیز متناسب با جنس آن نرخ 5 تا ۱۰۰ هزار تومان را داراست. ملاحظه می‌کنید که قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته نه‌تنها ثابت مانده بلکه در بعضی از موارد با کاهش نیز همراه بوده است. هجوم بیش از اندازه پوشاک داخلی و خارجی به بازار، کاهش تقاضای هر ساله مردم و تعدد واحدهای صنفی و گستردگی فضای رقابتی از جمله دلایلی است که ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک کشور به‌عنوان عوامل مؤثر بر ثبات قیمت‌ها بیان می‌کند.

رکودی که مدتی است گریبانگیر اقتصاد کشور شده، آثار خود را در بازار پوشاک نیز نمایان کرده است؛ به‌طوری که طی 2سال گذشته دیگر آغاز فصول با افزایش قیمت همراه نیست و امسال حتی کاهش قیمت هم تا حدودی خودنمایی می‌کند. اینگونه است که صنوف تصمیم گرفته‌اند حراج خود را از همین ابتدای فصل آغاز کنند تا حداقل در رقابت با سایر فروشندگان بتوانند داد و ستد بیشتری انجام دهند. آنها معتقدند که سود کمتر و فروش بیشتر بهتر از در نظر داشتن سود بالا بدون فروش یا با فروش حداقلی است. میرابراهیم صدیق، بازرس اتحادیه پوشاک کشور می‌گوید: بازرسی‌های انجام شده موید این واقعیت است که تخلفات به‌شدت کاهش یافته است.

از زمانی که مقوله بازرسی به اصناف سپرده شد، بازرسان ما همتشان را مضاعف کردند تا درصد تخلفات به حداقل برسد. به غیر از بازرسی، عوامل دیگری هم بر کاهش تخلفات و گرانفروشی‌ها مؤثر بوده که از آن جمله می‌توان به اقداماتی در قالب کم کردن اثرات تورمی هدفمندی یارانه‌ها، اعطای تسهیلات و آموزش صنوف اشاره کرد. در هر حال علاوه بر اقدامات مزبور، نقش کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بازار بر افت قیمت‌ها هم قابل انکار نیست. بالا رفتن روزانه هزینه‌های زندگی و ثابت ماندن درآمد خانوار تبعاتی جز رکود ندارد.

در عین حال اتفاق خجسته‌ای که در یک سال اخیر به‌ویژه در بازار پوشاک افتاده، کمرنگ شدن حضور کالاهای چینی است. گویا مردم به کیفیت پایین این کالاها واقف شده‌اند و دیگر سراغ خرید پوشاک نامرغوب این کشور نرفته‌اند. از این‌رو واردات این کالاها چه به‌صورت رسمی و چه به شکل قاچاق به‌طور چشمگیری کاهش یافته است، چرا که دیگر حرف بنجل‌های چینی در بازار ایران خریداری ندارد.

کد خبر 120042

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز