علی ابراهیمی: افزایش تقاضای پوشاک در روزهای پایانی سال موجب شده است که این روزها بازار پوشاک با رونق نسبی مواجه شود.

بازار

اکنون برخلاف سایر فصول سال که رکود حرف نخست این بازار بود، دست‌اندرکاران عرضه پوشاک از گرم‌ترشدن بازار خبر می‌دهند گرچه معتقدند بازار امسال به‌دلیل شرایط خاص و تغییرات ایجاد شده در نگرش مردم نسبت به خرید شب عید به رونق سال‌های گذشته نخواهد بود. همچنین واردات بی‌رویه پوشاک، افزایش عرضه و کاهش نسبی قیمت‌ها را به‌دنبال داشته است.

هرساله بوی عید پیام‌آور افزایش تقاضا و رونق بازار برخی کالاهای مصرفی است. در این ایام بسیاری از مصرف‌کنندگان به مصداق مثل «سال نو، لباس نو» به استقبال بهار رفته و سعی در خرید پوشاک و سایر مایحتاج شب عید دارند گرچه اکنون خرید پوشاک به شب عید منحصر نبوده و برخی مصرف‌کنندگان قبل یا بعد از این ایام نیز سری به بازار پوشاک می‌زنند اما هنوز هم خرید پوشاک شب عید حال و هوای دیگری به بازار می‌بخشد. طی چند ماه گذشته بسیاری از تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک از سردی بازار پوشاک خبر ‌داده و با بیان جمله؛ «خبری نیست» نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام می‌کردند اما با نزدیک شدن به فصل بهار موجب شده است تا با وجود تداوم شرایط نابسامان تولید و عرضه، دست‌اندرکاران از رونق نسبی بازار پوشاک طی روزهای اخیر خبر داده و رونق بیشتر بازار در روزهای آینده را نوید دهند.

انتظارات برآورده نمی‌شود

شاید بتوان وضعیت کنونی بازار پوشاک را خوب اما نه مطلوب قلمداد کرد چرا که با وجود افزایش تقاضا در روزهای پایانی، شرایط اقتصادی موجب شده است تا مصرف‌کنندگان با احتیاط و دقت بیشتری نسبت به تأمین مایحتاج خود اقدام کنند. رئیس اتحادیه کشوری پوشاک با بیان اینکه رکود حاکم بر بازار پوشاک اکنون کمتر شده به خبرنگار ما گفت: با وجود بهبود نسبی شرایط بازار ممکن است به‌دلیل افزایش عرضه و کاهش نسبی تقاضا، انتظار بسیاری از فروشندگان برای رونق بیشتر بازار برآورده نشود. ابوالقاسم شیرازی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد تقاضای مردم برای خرید پوشاک نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است، افزود: گرچه اکنون در مقایسه با روزهای سال گذشته با افزایش تقاضای پوشاک مواجه هستیم اما به‌نظر می‌رسد نباید انتظار رونق بازار به نسبت سال گذشته را داشته باشیم چرا که باید تولید و عرضه پوشاک نیز متناسب با میزان تقاضا باشد اما اکنون عرضه زیاد پوشاک وارداتی و تولید داخل به کاهش قیمت و رکود بازار دامن زده است. به گفته وی اکنون فروشندگان، پوشاک را با حداقل سود و در برخی مواقع به‌دلیل مشکلات موجود کمتر از قیمت تمام شده به مشتریان عرضه می‌کنند.

پوشاک قاچاق

تعرفه 100درصدی واردات پوشاک موجب افزایش قاچاق پوشاک و اشباع بازار با کالاهای وارداتی شده است. در واقع عدم‌تناسب نظام عرضه و تقاضا در بازار پوشاک موجب شده است، تا به گفته شیرازی اکنون بخش عمده تولید داخل پوشاک تعطیل شده و بخش اندک تولید داخل نیز قادر به پاسخگویی نیاز بازار داخل نباشد. اکنون واردات پوشاک قاچاق شرایطی را فراهم کرده که به جای تأمین کسری پوشاک تولید داخل، بازار به تسخیر پوشاک وارداتی درآید.وی گفت: اکنون بیش از 50‌درصد پوشاک موجود در بازار به شکل قاچاق وارد شده که این میزان با در نظر گرفتن پوشاک دست دوم( تاناکورا) به بیش از 65‌درصد می‌رسد.

ثبات قیمت‌ها و عرضه مستقیم پوشاک

به اعتقاد دست‌اندرکاران بخش تولید و عرضه، پوشاک از جمله محصولاتی است که در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت مواجه نخواهد شد چرا که کاهش تقاضا و افزایش عرضه امکان افزایش قیمت‌ها را برای فروشندگان فراهم نخواهد کرد.با این شرایط شیرازی از نظارت بر عرضه پوشاک در روزهای پایانی سال خبر داده و گفت: با ثبات قیمت پوشاک، اتحادیه با سازمان بازرگانی استان تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی با تشکیل تیم‌های بازرسی، نظارت بر کیفیت پوشاک، نحوه برخورد با مشتری و الزام به ارائه فاکتور فروش درصورت درخواست مشتری را دنبال می‌کنند.

کد خبر 128428

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز