همشهری آنلاین- ندا شریف: هتل پراکسی‌میتی یکی از هتل‌هایی است که از طرف انجمن ساختمان‌سازی سبز در آمریکا عنوان LEED Platinum را کسب کرده است.

این عنوانی است که در سیستم ارزیابی طراحی و ساخت‌وساز سازگار با محیط زیست، به دلیل استفاده بهینه از انرژی به سبزترین‌ها اعطا می‌شود.

این هتل لوکس و مجلل با 147 اتاق، دکوراسیون منحصر، طراحی بکر، مبلمان سفارشی و حداکثر امکانات، با استفاده از تجهیزات فوق‌العاده کارا و آخرین تکنولوژی موفق به %36 صرفه‌جویی در مصرف انرژی و %30 صرفه جویی در مصرف آب در مقایسه با سایر هتل‌های مشابه شده است.

هتل پراکسی‌میتی با 7000 مترمربع مساحت، دارای استخر شنا، باشگاه ورزشی و اتاق در هر طبقه است.

خوب است با تجربیات و روش‌های این هتل در کاهش مصرف انرژی این مجموعه، آشنا شویم:

- با استفاده از 100 صفحه (پنل) خورشیدی واقع در بام هتل، آب گرم مصرفی تامین می‌شود. در واقع پنل‌های قرار داده شده در 4000 مترمربع از سطح پشت‌بام به تامین آب گرم 100 اتاق و یا %60 آب گرم هتل و رستوران کمک می‌کند.
- آنچه بیش از سایر موارد به چشم می‌آید، استفاده از پنجره‌های بسیار بزرگ به منظور حداکثر استفاده از نور طبیعی و بهره‌بردن از هوای تازه است.
- استفاده از انرژی سرمایشی در کف در رستوران، به طور قابل‌ملاحظه‌ای به ذخیره آب و صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.
- ایجاد پشت‌بام سبز در روی رستوران و کاشت سبزیجات و گیاهان خوراکی، ابتکاریست که تاثیر گازهای گلخانه‌ای و مقدار قابل توجهی از انرژی سرمایشی مورد نیاز برای تبرید و تهویه مطبوع را کاهش می‌دهد. این عمل همچنین با کاهش سرعت روان آب باران، پوشش محافظی در پشت‌بام بوده، موجب خنک‌تر شدن ساختمان نیز می‌شود. مشتریان نیز از غذاهای تازه، محلی، سنتی، مدرن و سبزیجات تازه بهره می‌برند.
- با وجود پنجره‌های قدی بلند، هیچ صندلی‌ای در رستوران از نعمت دیدن باغ محروم نیست.
- سنسور کنترل تهویه در آشپزخانه جزو روش‌های پایدار است. نصب هودهای جدید پرسرعت در رستوران با سنسور قابل‌تنظیم نیاز آشپزخانه را کاملا برطرف می‌سازد. این سنسورها به گرما، دود یا آلاینده‌ها حساس بوده و با افزایش دادن سرعت فن، هوا را تازه نگه می‌دارند.
- با درایو احیاکننده آسانسور، مصرف انرژی شبکه و برق ساختمان از طریق گرفتن انرژی سیستم و برگرداندن آن به شبکه داخلی کاهش می‌یابد.
- 700 متر از منطقه سیل‌خیز با کاشت گیاهان سازگار و در نتیجه کاهش فرسایش خاک و نیز بازسازی ضربه‌گیرها در مناطق شیب‌دار، کناره‌ها و سواحل بازسازی شد.
- حدود 700 متر مکعب از خاک برداشته شده برای ایجاد سیلاب‌گیر و از 376 تن تخته‌سنگ و 18 کنده برای کنترل شیب و کمک به ایجاد و نگه‌داری آبراه‌ها و استخرهای طبیعی استفاده شد.
- امکان دسترسی میهمان‌ها به فضای باز در نظر گرفته شده.
- حداکثر استفاده از مواد بازیافت شده در قسمت‌های مختلف. به عنوان مثال %90 فولاد ، %25 آسفالت، %50 فولاد راه‌پله از مواد بازیافتی است.
- بازیافت %75 از زباله‌های ساخت‌وساز و انتقال آن از محل دفن زباله
- کاهش %30 مصرف آب با نصب تجهیزات باکیفیت و راندمان بالای لوله‌کشی
- بهبود کیفیت هوا با گردش و ارسال هوای بیرون به اتاق میهمان‌ها و تهویه هوای داخل. با این تکنولوژی امکان استفاده مجدد از انرژی امکان‌پذیر است.
- برپایی بازارچه و نمایشگاه فروش اجناس و آثار هنرمندان برای کاهش حمل‌ونقل مسافران.
- کاهش استفاده از مواد شیمیایی مضر و فرار موجود در رنگ، چسب و ... برای کاهش آلودگی هوای داخل هتل.
- استفاده %100 از خرده‌های چوب بازیافتی برای ساخت قفسه و دکور اتاق‌ها
- در اختیار قرار دادن دوچرخه‌ به مسافران برای پیمودن نزدیک به 5 مایل مسیر سبز دوچرخه‌سواری
- در ساخت میز بوفه از چوب‌ گردو درختانی که در اثر آفت، طوفان و ... آسیب دیده‌اند، استفاده شده است.
- سینی‌های مصرفی در سرویس اتاق‌ها از چوب بامبو است.
و در آخر، ایجاد مرکز آموزش برای روش‌های پایدار شامل برگزاری تورهای سبز برای میهمان‌ها، سمپوزیوم شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست و برنامه‌های کمکی برای دانش‌آموزان در تمام سنین.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۹