همشهری آنلاین: تظاهرات میلیونی مخالفان دولت انگلیس، علیه سیاست های اقتصادی و جنگ طلبانه این کشور، امروز اوضاع پایتخت انگلیس را متشنج کرد

 

به گزارش واحد مرکزی خبر از لندن، صدها هزار تظاهرکننده از ساعت یازده به وقت محلی ازحاشیه رودخانه تایمز لندن تظاهرات ضد دولتی خود را اغاز و پس از تجمع در مقابل پارلمان انگلیس، در خیابان های اصلی لندن راهپیمایی کردند.

در این تظاهرات که در اعتراض به قطع بودجه های دولتی ، افزایش بیکاری و سیاست های جنگ طلبانه برگزار شد، سازمانهای دینی، اتحادیه های دانش اموزی و دانشجویی، پرستاران، پزشکان و اتحادیه های کارگری نیز حضور داشتد.

تظاهرات امروز با حمله پلیس به خشونت کشیده شد و تعدادی از تظاهر کنندگان دستگیر و هزاران تظاهرکننده با روش کتلینگ پلیس ساعت ها محاصره شدند. پلیس برای سرکوب تظاهرات ضد دولتی امروز لندن از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرد.

در این تظاهرات ده ها نفر زخمی شدند. بسیاری از زخمی ها در بیمارستان بستری شده اند و حال برخی از انها وخیم گزارش شده است.

در ای راهپیمائی همچنین شعبه شرکت امریکایی مک دونالد در مرکز لندن مورد حمله تظاهر کنندگان قرار گرفت. به تعدادی از خودروهای پلیس نیز حمله شد و بر اساس اعلام شبکه بی بی سی پنج نفر از نیروهای پلیس در این درگیری ها زخمی شده اند. دود ناشی از شعله های اتش اسمان برخی از خیابان های لندن را تیره و تارکرد.

در این حال لن مک کلاسکی، رهبر بزرگ ترین اتحادیه کارکنان انگلیس درباره راهپیمائی امروز گفت خشم مردم ناشی از سیاست های دولت، باید تخلیه شود و تظاهرات امروز، محل مناسبی برای ابراز خشم مردم است. وی با تمجید از تظاهرات دانشجویان انگلیسی در چند ماه گذشته تاکید کرد این همان راهی است که همه مخالفان دولت انگلیس باید در پیش گیرند.

تظاهر کنندگان به شعبه های برخی از بانک ها و فروشگاه های زنجیره ای، در اطراف محل تظاهرات، به ویژه در خیابان آکسفورد، حمله کردند و با بستن راه های ورودی شماری از فروشگاه های بزرگ، آن ها را به ندادن مالیات متهم کردند. صدای پرتاب بمب های دستی از فاصله زیاد در مرکز شهر لندن شنیده می شد و روشن کردن آتش در مناطق مختلف و بستن خیابان ها و معابر، از روش های تظاهرکنندگان برای مقابله با پلیس و نیروهای امنیتی بود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، اتحادیه های کارکنان انگلیس، بیش از 800 اتوبوس، ده قطار ویژه، ده ها قایق و کشتی کوچک و صدها وسیله نقیله کوچک جاده ای برای انتقال تظاهر کنندگان از شهرهای گوناگون به لندن کرایه کرده بودند. تظاهر کنندگان با دردست داشتن دست نوشته نوشته، کاریکاتور، اعلامیه و تصاویر مضحک از دولتمردان انگلیسی، شعار انقلاب تا سرنگونی دولت سردادند.

این در حالی است که پلیس انگلیس با ردیابی ارتباطات رهبران تظاهرات، بررسی وبلاگ ها، نفوذ ماموران مخفی پلیس در اجتماعات کارگری و دانشجویی و انتشار هشدارهای متعدد، خود را برای تظاهرات امروز آماده کرده بود. به نوشته ایندیپندنت، پلیس لندن 5500 نفرنیرو ی ضد شورش و افسر ذخیره را برای مقابله با این تظاهرات استفاده کرد.

بخشی از تظاهر کنندگان امروز در پایتخت انگلیس، در هاید پارک لندن، تجمع کردند. ادمیلی بند، رهبر مهم ترین حزب رقیب دولت و نیز روسای اتحادیه کارگری انگلیس در این اجتماع سخنرانی کردند.

سازمان دهندگان تظاهرات امروز به دولت انگلیس هشدار دادند این تظاهرات، آغاز موج جدیدی از تظاهرات و اعتصابات سراسری در این کشور است تا دولت ائتلافی، دست از سیاست های اقتصادی که فقط به نفع میلیونرهاست، بردارد.

پرچم های لیبی، فلسطین، بحرین و مصر نیز در تظاهرات امروز مشاهده می شد و تظاهرکنندگان، با دخالت غرب در سرزمین های اسلامی و عربی، مخالفت کردند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۴