همشهری‌آنلاین: لی چانگ چون،عضو دائم کمیته سیاسی حزب کمونیست چین سه شنبه 6 مهر 1389 با رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشکده مطالعات جهان در این دانشکده بحث و گفت و گو کرد

در این دیدار که هیاتی دیپلماتیک از چین او را همراهی می‌کردند ابتدا دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران ضمن خیرمقدم به رهبر چینی و همراهان گفت: رابطه ایران و چین رابطه ای تمدنی و باستانی است که دو تمدن در پیشرفت جهان مشارکت سازنده‌ای داشته‌اندو امیواریم همکاری‌های دوجانبه بتواند در آینده تداوم یابد و در بعد دانشی بتواند مرجعیت علمی جهان را نیز به عهده بگیرند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: گسترش روابط علمی از طریق گسترش روابط ملت‌ها قابل تدوام است که جنابعالی از طرفداران گسترش روابط ملت‌ها هستید.

دکتر رهبر عامل مهم در گسترش روابط را زبان و ادبیات و فرهنگ دو ملت عنوان کرد و اظهار داشت: ما در دانشگاه تهران تصمیم داریم این امر مهم را به دو شیوه تحقق ببخشیم که یکی همکاری دانشگاه تهران با موسسه کنفوسیوس برای گسترش دوسویه زبان فارسی و چینی است و دیگری راه اندازی رشته مطالعات چین در دانشکده مطالعات جهان است که امیدواریم به زودی تحقق پیدا کند.

وی تاکید کرد: گرچه آموزش زبان امر مهمی برای گسترش روابط است اما پایان کار و راه نیست و شناخت کشورها از هم نیز حائز اهمیت است که تصمیم به راه‌اندازی رشته مطالعات چین از این ایده نشئت می گیرد و باعث آشنایی دو بیشتر دوطرف از هم می‌شود.

دکتر رهبر در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری های علمی ایران و چین در تمام زمینه ها باشد و ضمن اشاره به اهمیت حضور آقای چانگ چون خاطر نشان کرد: تا آنجا که ما اطلاع داریم روابط ایران و چین در عالی‌ترین سطح است که امیدواریم این روابط در جهت رفاه دولت بزرگ ایران و چین تداوم گسترش یابد.

سپس دکتر سعید رضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن خوشامد گویی به آقای چانگ چون و هیئت همراه گفت: هدف ما در این دانشکده شناخت واقعیت کشورهای دنیاست و همانطور که رئیس محترم دانشگاه اشاره فرمودند، شناخت فرهنگ، زبان و تمدن یک ملت بنیان شناخت است.

دکتر عاملی با اشاره به اهمیت چین در عرصه جهانی افزود: چین کشور متمایزی است در جهان و این تمایز به خاطر مردم و رهبران پرتلاش ، توانا و خردمندی است که دارند.

وی خاطر نشان کرد: ایران و چین دارای مشترکاتی هستند که این دو تمدن بزرگ را به هم متصل می کندزبان متمایز، عقلانیت برجسته میراث دینی و تمدنی و معنویت دو ملت آنها را به هم نزدیک می کند.

دکتر عاملی درباره راه اندازی رشته مطالعات چین گفت: بر اساس ماموریتی که ریاست محترم دانشگاه تهران به ما واگذار کردند، چین شناسی در محوریت فعالیت های دانشکده است که ما امیدواریم با حمایت جنابعالی بتوانیم قوی ترین چین شناسی را در منطقه داشته باشیم.

رئیس دانشکده مطالعات جهان در ادامه اظهار داشت: فکر می کنیم چین به عنوان اقتصاد دوم جهان و بهعنوان کشوری که از قدرت و ظرفیت بالایی برخوردار است حتما تلاش وسیعی برای ایجاد صلح در جهان می کند.

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم جهان اقتصاد و سیاست بیش از اندازه پررنگ شده است اما باید تلاش کنیم جهان فرهنگ پررنگ شود. دانشکده مطالعات جهان در این مسیر تلاش جدی ای دارد و امیدواریم با تبادل استاد و دانشجو و تبادل افکار و اندیشه زمینه این شناخت فرهنگی را گسترش بدهیم.

دکتر عاملی در پایان یادآور شد: به عنوان شروع علاقه مندیم کنفرانس بزرگی درباره روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران و چین برگزار کنیم . ابته یادآور می شوم که یک گروه دانشجویی دو ماه دیگر به پکن خواهد رفت تا سازمان ملل را در دانشگاه پکن شبیه سازی کنند. امیدواریم این زمینه یک کار خوب و مفید را آماده کند.

پس از آن آقای لی چانگ چون به ایراد سخن پرداخت و گفت: من بسیار خوشحال هستم که در برنامه فشرده سفر فرصتی پیدار کنم که از دانشگاه تهران دیداری داشته باشم. و بسیار خوشحال شدم که اولین و تنها موسسه کنفوسیوس در دانشگاه تهران تاسیس شده است.

وی افزود: من نیز با روابط دیرینه چین و ایران موافق هستم. هر دو کشور ایران و چین تاریخی و تمدنی هستند و نقش شایانی برای پیشرفت تمدن بشریت ایفا کرده اند که آغز روابط دو کشور به تقریبا 2100 سال پیش بازمی گردد که جاده ابریشم بین آنها باز شد و دو ملت در این مدت تمدن درخشانی را تجربه کرده اند.

آقای چانگ چون با اشاره به روابط دو کشور در دوره معاصر اظهار داشت: از سال 1971 نیز روابط خوبی بین دو کشور برقرار شده است که در این مدت روابط دو کشور در زمینه های سیاسی و بازرگانی روابط خوبی داشته اند اما باید روابط انسانی و فرهنگی آنها نیز تقویت شود.

با درنظر گرفتن مناسبات همه جانبه خوب دو کشور درگسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه تهران کار بسار خوبی در زمینه تاسیس موسسه کنفوسیوس انجام داده است. همچنین شنیده ام که شما نیز در دانشکده مطالعات جهان توجه خاصی به چین شناسی داشته اید که ما هم تمایل داریم همکاری در این زمینه ها داشته باشیم چرا که این اقدامات ما را تحت تاثیر گذاشته است.

من هم کاملا موافق هستم که زبان نقش مهمی برای ارتباط دو کشور ایفا می کند و پلی برای برقراری بین دو فرهنگ و تمدن است.

من فکر می کنم برای گسترش روابط همه جانبه کسانی از ایران هم نیازمند آموختن زبان چینی هستند. من امیدوار هستم که معتبرترین نهاد چین شناس در دانشگاه تهران تاسیس شود. همچنین امیدواریم ایران شناسان مشهور نیز در این زمینه قدم پیش بگذارند و ما را یاری کنند.

در پایان گفت: ما نه تنها از آموزش زبان و موسسه کنفوسیوس بلکه از دانشکده مطالعات جهان حمایت می کنیم و امیدواریم که دانشکده شما در زمینه چین شناسی در خاورمیانه سرآمد دیگران باشد و در تاسیس جاده ابریشم جدید تلاش مثمری داشته باشد.

در ادامه رئیس موسسه کنفوسیوس نیز گزارشی از روند و اهداف این موسسه ارائه کرد. پایان بخش این دیدار اهدای لوح یادبود به عضو دائم کمیته سیاسی حزب کمونیست چین بود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز