سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

حمید رضا شکارسری، نویسنده و منتقد آثار ادبی، شنبه 3‌بهمن ماه کتاب «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس» اثر زنده‌یاد سیدحسن حسینی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای پایداری، پنجمین جلسه در جست‌وجوی خاطره آفتاب ویژه نقد ادبیات پایداری ایران به نقد و بررسی کتاب گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس اختصاص دارد.

در جست‌وجوی خاطره آفتاب عنوان برنامه‌ای است که شنبه‌های فصل زمستان به تحلیل و نقد کتاب‌های شاخص منتشر شده در حوزه دفاع مقدس می‌پردازد و تاکنون کتاب‌های «زمین سوخته» اثر زنده یاد احمد محمود، «دیگر اسمت را عوض نکن» اثر مجید قیصری و «زمستان 62» اثر کاوه بهمن مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین تا پایان سال کتاب «نمایشنامه‌های جنگ» اثر محمد چرمشیر شنبه 10 بهمن و کتاب «گنجشک‌ها بهشت را می‌فهمند» اثر حسن بنی‌عامری 17 بهمن بررسی می‌شود.

بهترین کتاب موسیقی

محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی از برگزاری جایزه بهترین کتاب موسیقی سال خبر داد. سریر، آهنگساز و مدیرعامل خانه‌موسیقی در گفت‌وگو با فارس گفت: خانه موسیقی در نظر دارد از امسال برنامه‌ای با عنوان جایزه بهترین کتاب موسیقی سال را در 4 زمینه کتاب‌های آموزشی، علمی، ترجمه و پارتیتورها برگزار کند.

وی ادامه داد: در این جایزه، آثار را  از سال 85 به بعد در نظر می‌گیریم، اما از سال‌های آینده تنها کتاب‌های مرتبط با همان سال را بررسی می‌کنیم. این آهنگساز بیان داشت: تمامی کتاب‌هایی که از سال 85 در این 4 زمینه منتشر شده‌اند، در اردیبهشت ماه جمع‌آوری و ارزیابی اولیه می‌شوند و با داوری نهایی در جشن خانه موسیقی که مهر ماه برگزار خواهد شد، بهترین‌ها اعلام می‌شوند.

داستان‌های تازه

ناهید طباطبایی درباره آثار در دست چاپ خود گفت: مجموعه‌داستانی نوشته‌ام با عنوان «رکسانا نیستم‌اگر» که اخیرا مجوز نشرش را دریافت کرده و توسط نشر چشمه به زیر چاپ رفته است. به نوشته مهر، این کتاب شامل 8 داستان کوتاه است که با محوریت موضوعات اجتماعی نوشته شده‌اند.

این نویسنده همچنین از تجدید چاپ 4 اثر دیگر خود خبر داد و عنوان کرد: به جز کتاب‌های برف و نرگس، حضور آبی مینا و بانو و جوانی خویش که به چاپ سوم رسیده‌اند، به‌زودی چاپ ششم چهل سالگی هم توسط نشر چشمه منتشر می‌شود.

خبر دیگر از آثار طباطبایی اینکه قرار است فیلم سینمایی چهل‌سالگی به کارگردانی علیرضا رئیسیان که برگرفته از رمان پرفروش این نویسنده است، امسال در جشنواره فیلم فجر اکران شود.

کتاب مقدمه‌ها

نجف دریابندری، مترجم پیشکسوت کشورمان در اقدامی که در میان نویسندگان و مترجمان ایرانی کمتر سابقه داشته، تصمیم گرفت مقدمه بسیاری از کتاب‌های ترجمه‌ای خود را در کتابی مجزا، به دست چاپ بسپارد.

به گزارش مهر، با توجه به ویژگی مقدمه‌هایی که تاکنون دریابندری بر کتاب‌هایش نوشته، کتاب اخیر با وجود تعدد موضوعات مورد بحث و نویسنده‌هایی که به زندگی، شخصیت و آثار آنها پرداخته شده، دارای ساختاری واحد و هدفمند است. عنوان این کتاب از این لحاظ است و نخستین کتابی که مقدمه‌اش در آن انعکاس یافته وداع با اسلحه (ارنست همینگوی) است.

مقدمه کتاب قضیه رابرت اوپنهایمر (هاینار کیپهارت) به همراه ضمیمه‌ای درباره نمایشنامه بخش دیگری از این کتاب را شامل می‌شود، مقدمه کتاب‌های چنین کنند بزرگان (ویل کاپی)، رگتایم (ای ال دکتروف)، پیرمرد و دریا (ارنست همینگوی)، بازمانده روز (کازو ایشی گورو) و پیامبر و دیوانه (جبران خلیل جبران) نیز از دیگر مطالب کتاب اخیرند.

کد خبر 99865

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز