گروه ورزشی- مهدی ربوشه: «در دوره سرمربیگری‌ام در تیم ملی تنها و غریب بودم و ‌هیچ پشتوانه‌ای نداشتم. بنویسید تا مردم بدانند که در تیم ملی، کسی پشتیبان من نبود. همیشه در تمام زندگی خدا را حس می‌کردم که به من قوت قلب می‌داد.»

 این صحبت‌های علی دایی است که پس از مدت‌ها سکوت، بالاخره راضی به اظهارنظر درباره تیم ملی شد و جزئیاتی از اختلافات خود با مسئولان فدراسیون فوتبال را مطرح کرد. پس از این اظهارنظر، کفاشیان و تاج در گفت‌وگو با رسانه‌ها خیلی زود نسبت به گفته‌های دایی واکنش نشان دادند. رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به گلایه دایی گفت: «این مورد را از آقای تاج بپرسید. ما در حد توان‌مان از هر کسی که سرمربی تیم ملی باشد، حمایت کرده و خواسته‌هایش را فراهم خواهیم کرد زیرا این کار وظیفه فدراسیون فوتبال است.

فدراسیون باید به طور کامل از تیم ملی و کادر فنی آن حمایت کند.» نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال نیز که پس از کنار گذاشته‌شدن علی دایی از سرمربیگری تیم ملی سعی داشت جدایی شهریار را در افکار عمومی کاملا عادی جلوه دهد در واکنش به افشاگری سرمربی پرسپولیس تاکید کرده است: «فعلا قصد ندارم جواب علی دایی را بدهم.» اما پاسخ نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، سئوالی را به ذهن متبادر می‌کند؛ آیا فدراسیون فوتبال اساسا برای گلایه دایی پاسخی هم دارد؟ به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال پیش از اینها موضع خود را در قبال اتفاقات گذشته نشان داده‌اند. آنجا که بلافاصله پس از شدت‌گرفتن فشار رسانه‌ها و افکار عمومی برکناری مربیان تیم ملی را در دستور کار خود قرار دادند.»

شروع کار دایی

علی دایی در حالی به سرمربیگری تیم ملی انتخاب شد که یک روز قبل از معرفی وی، علی کفاشیان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی حتی نامی از دایی نبرد و در پاسخ به این سئوال که آیا علی دایی هم جزو گزینه‌های شما هست یا خیر تاکید کرد: «خیر، دایی جزو گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی نیست.» فردای همان روز در میان ناباوری رسانه‌ها این خود کفاشیان بود که از سرمربیگری علی دایی در تیم ملی خبر داد.

پس از این خبر شوکه‌کننده، دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال نیز در به راه انداختن هیاهوی خردجمعی کوتاهی نکردند. یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال گفت: «دایی انتخاب همه ما بود و او را به شدت حمایت خواهیم کرد.» اما این گفته‌ها با واقعیت فاصله زیادی داشت. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری درباره مسئله اختلاف دایی با فدراسیون فوتبال می‌گوید: «یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال که از ابتدا هم مایل نبود دایی به عنوان سرمربیگری تیم ملی برسد و حتی با افشین قطبی هم تماس تلفنی برقرار کرد و سرمربی‌شدنش در تیم ملی را به او تبریک گفت، بلافاصله پس از انتخاب دایی از سوی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی تغییر موضع داد و از ارتباط دوستانه با علی دایی سخن گفت.

دایی از این فضای دوگانه ناراحت بود اما سعی می‌کرد اختلافاتش را رسانه‌ای نکند. او ظاهرا به مخالفانش در فدراسیون فوتبال لبخند می‌زد اما به خوبی می‌دانست که در صورت بروز کوچکترین مشکلی مسئولان فدراسیون فوتبال سایه حمایت خود از وی را بر می‌دارند.» این منبع آگاه ادامه می‌دهد: «این در واقع شروع کار دایی بود اما تقریبا یک گروه چند نفره روبه‌روی او ایستاده بودند و در موارد مختلف از نظرات دایی استقبال نمی‌کردند. این در حالی بود که تقریبا همه اعضای فدراسیون فوتبال از ارتباط دوستانه‌شان با سرمربی وقت تیم ملی خبر می‌دادند.»

احمدزاده: حرف‌های دایی را تایید می‌کنم

محمد احمدزاده تقریبا 4 ماه به عنوان یکی از مربیان تیم ملی در کنار دایی کار کرد. او در گفت‌وگو با همشهری ضمن تایید اظهارات اخیر علی دایی می‌گوید: «حق با علی دایی است. او در تیم ملی کاملا تنها بود. دلیل این تنهایی را هم من به خوبی می‌دانم. فدراسیون نمی‌خواست از او حمایت کند. چون دایی انتخاب فدراسیون فوتبال نبود. همان روز که علی دایی به سمت سرمربیگری تیم ملی انتخاب شد، کفاشیان حتی تصورش را هم نمی‌کرد که سرمربی تیم ملی توسط رئیس وقت سازمان تربیت بدنی انتخاب شده است و هر دو آنها در دفتر علی‌آبادی منتظر کفاشیان هستند.خب در چنین شرایطی چه مسائلی به وجود می‌آید؟ قطعا فدراسیون فوتبال با گزینه‌ای که خود انتخابش نکرده بود، کنار نیامد.»

وی درباره اختلافات دایی و فدراسیون فوتبال تاکید می‌کند: «دایی اعتقاد داشت بازیکنان
تیم ملی در یکی، دو مقطع می‌بایست از فدراسیون فوتبال پاداش دریافت کنند اما نظر دایی مورد موافقت مسئولان فدراسیون نبود. همچنین یکی از دلایل اصلی اختلاف دایی با فدراسیون، نبود بازی‌های تدارکاتی مناسب برای تیم ملی بود. آنجا که مسئولان فدراسیون نه‌تنها از وی حمایت نمی‌کردند بلکه وقتی با فشار وی تعطیلی بازی‌های لیگ را پذیرفتند در قبال انتقاد شدید مربیان باشگاه‌ها هرگز در مقام حمایت از دایی برنیامدند.

همه ما به خاطر داریم که حتی بعضی‌ها فوت یکی از بازیکنان تیم پیام مشهد بر اثر تصادف را به گردن دایی انداختند و گفتند اگر دایی لیگ را تعطیل نمی‌کرد، این اتفاق رخ نمی‌داد. در چنین شرایطی سرمربی تیم ملی انتظار داشت فدراسیون فوتبال از وی حمایت کند.» احمدزاده تاکید کرد: «دایی هرگز مورد حمایت فدراسیون فوتبال قرار نگرفت. من این مسئله را همان روزها به وی گفتم و تاکید کردم که کار شما در چنین شرایطی به سرانجام نمی‌رسد. قطع همکاری دایی و فدراسیون فوتبال دیگر برای ما که از نزدیک شاهد این اختلافات بودیم عجیب نبود.

فدراسیون، دایی را انتخاب نکرده بود به همین دلیل حمایت از وی را الزامی نمی‌دانست.» اظهارات احمدزاده در حالی به واقعیت نزدیک است که در دوره سرمربیگری علی دایی در تیم ملی مسئولان فدراسیون فوتبال برابر انتقادهای شدید مربیان لیگ همه مسائل را در این جمله خلاصه می‌کردند که ما طبق نظر علی دایی رفتار می‌کنیم.

شاید برخی مسئولان فدراسیون که ظاهرا با سرمربی وقت تیم ملی ارتباط دوستانه‌ای هم داشتند از شکاف میان دایی و رسانه‌ها و همچنین اختلافاتی که بین دایی و مربیان لیگ وجود داشت، مطلع بودند و از این نقطه‌ضعف نهایت استفاده را کردند اما گفته می‌شد که علی دایی نیز در چنین شرایطی خواسته‌های خود را به طور مستقیم با سازمان تربیت بدنی مطرح می‌کرد و در اکثر موارد نیز به نتیجه مثبتی می‌رسید؛ موضوعی که محمد احمدزاده آن را تایید می‌کند و می‌گوید: «اوضاع عجیبی بود. فدراسیون فوتبال که ابتدا در قبال انتخاب دایی توسط سازمان تربیت بدنی همه چیز را پذیرفته بود در قبال رایزنی‌های دایی با رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی موضع‌گیری می‌کرد و چرخش سرمربی تیم ملی از فدراسیون به سازمان ورزش را برنمی‌تابید.»

 از قطع همکاری علی دایی با تیم ملی تا شروع افشاگری وی فاصله‌ای 10 ماهه وجود دارد. علی دایی فروردین سال 88 پس از شکست تیم ملی ایران مقابل عربستان از سمت خود برکنار شد. وی 10 ماه درباره تیم ملی سکوت پیشه کرد اما به نظر می‌رسد بازگشت وی به فوتبال، خبرهای تازه‌ای را به همراه داشته باشد. اظهارات اخیر وی شاید شروع اختلافات سرمربی پرسپولیس با فدراسیونی است که مسئولان آن در شرایط کنونی اصلا قصد ندارند با دایی وارد مباحثه شوند. آنها می‌خواهند گلایه‌های دایی را بی‌پاسخ بگذارند اما شاید پس از افشاگری دایی مجبور به ارائه توضیحاتی شوند.

کفاشیان می‌گوید: «ما با علی دایی هیچگونه مشکلی نداریم. حتی از بازگشت وی به فوتبال استقبال کردیم. او یکی از سرمایه‌های بزرگ فوتبال ماست که امیدواریم در کار مربیگری خود موفق شود. از این گذشته ما تا جایی که امکان داشت در تیم ملی از او حمایت کردیم. همواره به افرادی که در سمت سرمربیگری تیم ملی قرار گرفته‌اند احترام گذاشته‌ایم؛ همین.»

کد خبر 99805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز