یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراکز اخذ رای در اوکراین به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور روز یکشنبه 17 ژانویه گشایش یافتند.

به گزارش الجزیره، رای گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شده است.

بر اساس نظر سنجی‌های انجام شده، در این انتخابات ویکتور یانوکوویچ نخست وزیر سابق که در زمان انقلاب نارنجی اوکراین، شکست در انتخابات ریاست جمهوری برابر ویکتور یوشچنکو را پذیرفته بود، پیشتاز است اما احتمال می‌رود وی نتواند آرای لازم برای پیروزی در انتخابات را کسب کند، در نتیجه بنا بر نظر سنجی‌ها وی به احتمال زیاد در دور دوم این انتخابات با یولیا تیموشنکو نخست وزیر کنونی اوکراین به رقابت خواهد پرداخت.

در انقلاب موسوم به انقلاب نارنجی سال 2004 ویکتور یوشچنکو با ایجاد امید پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ایجاد امید به بهبود اوضاع در این کشور به قدرت رسید.

اما این امیدها پنج سال بعد به ناامیدی بدل شد و بسیاری از مردم، اصلاحات در اوکراین را نافرجام قلمداد کردند، آن‌ها همچنین از درگیری‌ها و رقابت‌های سیاسی داخلی میان یولیا تیموشنکوی نخست وزیر و ویکتور یوشچنکوی رئیس جمهور به تنگ آمده‌اند. این رقابت‌ها حکایت از شکاف سیاسی میان افرادی دارد که سابق بر این از رهبران انقلاب موسوم به نارنجی محسوب می‌شدند.

از همین رو به نظر می‌رسد ویکتور یوشچنکو رئیس جمهوری کنونی از اقبال چندانی برای پیروزی در این رقابت سیاسی برخوردار نباشد و در دور اول انتخابات از رقابت‌ها کنار رود.

بر اساس قانون اساسی اوکراین در صورتی که هیچ یک از کاندیداها نتواند 50 درصد آرای لازم برای  پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری را کسب کند، مرحله دوم این انتخابات میان نفرهای اول و دوم در روز 7 فوریه سال جاری برگزار خواهد شد.

در این دور از انتخابات که رقابت اصلی میان ویکتور یانوکوویچ طرفدار روسیه و یولیا تیموشنکوی طرفدار غرب است این دو کاندیدا به کرات یکدیگر را با لحنی تحقیر امیز مورد خطاب قرار داده‌اند.

تیموشنکوی ‌٤٩ ساله یانوکوویچ را به تدارک برای انجام تقلب درانتخابات متهم کرده و خود را تنها نجات دهنده واقعی اوکراین توصیف کرده و گفته است که اوکراین در یک قدمی انتخابی بسیار حساس و سرنوشت ساز قرار دارد و ممکن است به ورطه‌ اختلاف و تفرقه بیفتد.

تیموشنکو در اظهاراتش علیه یانوکویچ تلاش کرده است که وی را مورد تمسخر قرار دهد زیرا وی اصالتا اهل شرق اوکراین و با سابقه‌ کار در معدن است و تحصیلات اندکی دارد.

یانوکوویچ نیز در واکنش به اظهارات تیموشنکو گفته است که در پنج سال گذشته تیموشنکو را شناخته است.

اوافزوده است: تیموشنکو حتی یک بار به وی یا خطاب به مردم کشور حرف راست نزده است.

یانوکوویچ همچنین گفته است که ویکتور یوشچنکو، رییس جمهور غرب گرای اوکراین کشور را با  ناکارآمدی کشور را به سمت بن بست سوق داده است. 

کد خبر 99660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز