دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج اولیه انتخابات اوکراین حکایت از آن دارد که هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری در این کشور نتوانسته حائز بیش از 50 درصد آرا شود و این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

به گزارش بی بی سی، با شمارش یک چهارم آرای انتخاباتی مشخص شده است که ویکتور یانوکوویچ نخست وزیر سابق با 38 درصد آرا از یولیا تیموشنکو نخست وزیر کنونی اوکراین که 24 درصد آرا را از آن خود کرده پیش افتاده است.

در جریان انقلاب موسوم به نارنجی در سال 2004- 2005 این دو کاندیدا رو دور روی هم قرار داشتند، اما در این انتخابات هر دو از بر قراری روابط نزدیکتر با روسیه حمایت می‌کنند.

در این دور از رقابت‌ها که با شرکت 18 کاندیدا برگزار می‌شود،  ویکتور یوشچنکو رئیس جمهوری کنونی از فرایند رای گیری انتخاباتی حذف شده است.

گزارش می‌شود به دلیل ناکامی‌های دولت کنونی اوکراین که رهبران انقلاب نارنجی در آن عضویت دارد مشارکت مردمی در انتخابات کمتر از 50 درصد بوده است. بسیاری از مردم معتقدند سران انقلاب نارنجی که طرفدار غرب در اوکراین بودند در سیاست مبارزه با فساد و ایجاد روابط با اتحادیه اروپا شکست خورده‌اند.

در سال 2004 با مطرح شدن ادعای تقلب از سوی سران انقلاب نارنجی، ویکتور یانوکوویچ سیاستمدار طرفدار روسیه که در ان زمان در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده بود ناگذیر به کناره گیری شد و دولتی به ریاست ویکتور یوشچنکو و نخست وزیری یولیا تیموشنکو که هر دو از طرفداران غرب محسوب می‌شدند در اوکراین بر سر کار آمد.

امیدهایی که انقلاب نارنجی مبنی بر پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و بهبود وضعیت اقتصادی و از میان بردن فساد در میان گروهی از مردم ایجاد کرده بود، پنج سال بعد به ناامیدی بدل شد و بسیاری از مردم، اصلاحات در اوکراین را نافرجام قلمداد کردند، آن‌ها همچنین از درگیری‌ها و رقابت‌های سیاسی داخلی میان یولیا تیموشنکوی نخست وزیر و ویکتور یوشچنکوی رئیس جمهور به تنگ آمده‌اند. این رقابت‌ها حکایت از شکاف سیاسی میان افرادی دارد که سابق بر این از رهبران انقلاب موسوم به نارنجی محسوب می‌شدند.

جو بی اعتمادی اکنون چنان جامعه را فرا گرفته که کاندیداهای اصلی رقیب یکدیگر را به انجام تقلب در انتخابات متهم می‌کنند. از همین رو دولت اوکراین در تلاشی برای اعتماد سازی ناظران خارجی از اتحادیه اروپا را به کشور دعوت کرده و آن‌ها به سراسر اوکراین جهت نظارت بر صندوق‌های رای اعزام شده‌اند.

کد خبر 99708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز