دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پیروزی نه چندان پررنگ اما معنادار ویکتور یانوکوویچ در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین 19بهمن به‌طور رسمی پایان عمر انقلاب نارنجی را اعلام کرد تا بار دیگر این کشور به جبهه روسیه بازگردد.

نتایج شمارش بیش از 97 درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین19 بهمن نشان داد که یانوکوویچ حامی روابط گرم با روسیه توانسته است با اختلاف بسیار اندک 6/2 درصد یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر فعلی اوکراین را شکست دهد.

یانوکوویچ 19بهمن خود را پیروز انتخابات و رئیس‌جمهوری جدید اوکراین دانست و از تیموشنکو خواست رسما شکست را بپذیرد. نخست‌وزیر اوکراین اما به‌نظر نمی‌رسد این مسئله را قبول کند و به احتمال زیاد با ادعای تقلب در انتخابات به این نتایج اعتراض خواهد کرد.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی، این دو نامزد همدیگر را به تلاش برای تقلب و خدشه‌دار کردن رای مردم متهم کرده بودند، تیموشنکو همچنین پیش از این تهدید کرده بود درصورتی که رقیبش تقلب کند، طرفدارانش دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

ویکتور یانوکوویچ در سال 2004 هم به‌عنوان فرد پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شده بود. در آن سال هم مخالفان، او را به تقلب متهم کردند که تظاهرات گسترده آنها به انقلاب نارنجی اوکراین و روی کار آمدن ویکتور یوشچنکو منجر شد.

یوشچنکو اما در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری امسال که 17 ژانویه برگزار شد در میان 18 نامزد این انتخابات پنجم شد تا طرفداران انقلاب نارنجی و رابطه با غرب شکست سختی را متحمل شوند.

تیموشنکو هم هر چند در سال‌های اخیر رابطه خوبی با مقام‌های روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر این کشور داشته است اما در زمان انقلاب نارنجی یکی از متحدان یوشچنکو بود که رهبری بسیاری از تظاهرات‌ها را بر عهده داشت.

ویکتور یانوکوویچ 19بهمن با اعلام پیروزی خود در میان طرفدارانش گفت: از امروز مسیر جدیدی برای اوکراین آغاز شده است. وی اعلام کرد که تیموشنکو می‌داند که اکنون باید خودش را برای استعفا از مقام نخست‌وزیری آماده کند.

بسیاری عقیده دارند این انتخابات نشان داد که اوکراین در مسیری دایره‌وار حرکت کرده است و مردم این کشور با برآورده نشدن وعده‌های سران انقلاب نارنجی در واقع به 6 سال پیش بازگشته‌اند.

در انتخابات این دوره حضور مردم اوکراین پای صندوق‌های رای هم بسیار چشمگیر بود و کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرده است که 70 درصد واجدین شرایط در دور دوم انتخابات شرکت کرده‌اند.

در حالی که یانوکوویچ در دور اول انتخابات اختلافی بیش از 10 درصد با تیموشنکو داشت اما شمارش 97 درصد آرای دور دوم انتخابات نشان می‌دهد که او توانسته است تنها 5/48 درصد آرا را در مقابل تیموشنکو با 9/45 درصد آرا به دست بیاورد. همین مسئله به عقیده بسیاری راه را برای اعتراض‌های تیموشنکو    باز  خواهد گذاشت.

وی پیش از این در نشستی خبری اعلام کرده بود که طرح بازشماری موازی آرا را مشاورانش در دست بررسی دارند و او آماده است که برای هر نتیجه‌ای بجنگد. هر چند گزارش‌ها نشان می‌دهد که انتخابات اوکراین در فضایی آرام برگزار شده است اما با سابقه‌ای که در این کشور وجود دارد بدون شک تیموشنکو فرصت اعتراض به نتایج را از دست نخواهد داد.

او امیدوار است در این شرایط با اعتراض خود به نتایج انتخابات از طریق دادگاه بتواند از نزدیکی نتیجه انتخابات استفاده کند. تیموشنکو می‌داند حتی اگر این مسئله به نتیجه نرسد او می‌تواند در بازی قدرت اوکراین از این اهرم برای گرفتن امتیاز از رئیس‌جمهوری جدید این کشور هم استفاده کند؛

همان‌طور که در سال‌های پیش توانست با وجود اختلاف‌های اساسی با یوشچنکو مقام خود را به‌عنوان نخست‌وزیر در اختیار داشته باشد. در این میان مقام‌های روسیه حالا دیگر با اعلام پیروزی یکی از حامیان خود با آرامش خاطر تحولات این کشور را دنبال می‌کنند؛ چون دیگراز یوشچنکو و بلند پروازی‌های او از جمله تلاش برای پیوستن به ناتو خبری نخواهد بود.

کد خبر 101266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز