همشهری آنلاین: "اینترنت تاثیرات مثبتی بر روابط اجتماعی نوجوانان می‌گذارد و باعث افزایش توانایی‌های فکری می‌شود"

به گزارش رادیو دولتی آلمان؛ سال‌های طولانی تصور غالب این بود که نوجوانانی که ساعات زیادی را در اینترنت می‌گذرانند، تنها می‌شوند و وقتشان را به هدر می‌دهند؛ وقتی را که می‌توانستند صرف روابط شخصی و یا آموختن بکنند. در سال‌های اخیر ولی محققین به نتایج دیگری رسیده‌اند و به اثرات مثبت اینترنت پی برده‌اند. پاتی فالکنبورگ و یوخن پتر از دانشگاه آمستردام در کاری تحقیقی به این تغییر دید در ۱۵ سال اخیر پرداخته‌اند. نشریه آلمانی زبان "روانشناسی امروز" خلاصه نتایج تحقیق آنان را منتشر کرده است.

تحقیقاتی که در دهه ۹۰ انجام گرفته بود، نشان می‌داد که استفاده زیاد از اینترنت تاثیرات منفی بر روابط اجتماعی نوجوانان دارد. ولی محققین در تحقیقات جدیدتر به این نتیجه رسیده‌اند که اینترنت روابط اجتماعی نوجوانان را تحکیم می‌بخشد و به همین دلیل باعث احساس رضایت بیشتر در آنان می‌شود.

اینترنت، ابزار تحکیم دوستی‌ها؟

ولی چگونه می‌توان این تناقضی را که در تحقیقات دهه نود و تحقیقات جدیدتر وجود دارد، توضیح داد؟ فالکنبورگ و پتر می‌گویند که دنیای سایبری امروز با شرایط موجود در دهه ۹۰ قابل مقایسه نیست. کسانی که قبلا به اینترنت دسترسی داشتند، در اقلیت بودند. نوجوانانی که از اینترنت استفاده می‌کردند، گروه کوچکی در جامعه بودند و از طریق اینترنت بیشتر با غریبه‌ها ارتباط داشتند. در صورتی که امروز اکثر مردم به اینترنت دسترسی دارند و اکثر نوجوانان از مسنجر و شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، تویتر و مای‌اسپیس استفاده می‌کنند. این باعث شده که بر خلاف گذشته، نوجوانان از طریق این خدمات اینترنتی بیشتر با دوستان خود ارتباط داشته باشند تا با غریبه‌ها.

از آنجا که نوجوانان، و به ویژه پسران، برایشان راحت‌تر است که در اینترنت از آرزوها، احساسات ‌و مسائلشان حرف بزنند، اینترنت به آنان کمک می‌کند تا دوستی‌هایشان را عمیق‌تر کنند.

امکانات گسترده اینترنت برای یادگیری

بنیاد آمریکایی مک آرتور نیز در تحقیق گسترده‌ای به نتایج مشابهی رسیده است. در این تحقیق به مدت ۳ سال ۲۸ محقق فعالیت‌های اینترنتی ۸۰۰ نوجوان را زیر نظر داشتند.

محققین بنیاد مک آرتور در این تحقیق، که یکی از گسترده‌‌ترین تحقیقاتی است که تاکنون در آمریکا انجام گرفته، به این نتیجه رسیده‌اند که نوجوانان در اینترنت توانایی‌های مهمی را در زمینه‌های اجتماعی، تکنیکی و فکری کسب می‌کنند.

اکثر نوجوانان علاقه زیادی به یادگیری از هم‌سن و سالانشان از طریق اینترنت دارند. جستجوی مستقلانه‌ اطلاعات در اینترنت تفاوت‌های بنیادی با یادگیری در مدارس دارد. برخی نوجوانان از طریق اینترنت اطلاعاتی عمیق در موضوعات مختلف به دست می‌آورند: برخی به طور خودآموز زبان‌های خارجی یاد می‌گیرند، برخی می‌آموزند چگونه دست به قلم ببرند و برخی دیگر به دنبال کسب اطلاعات در زمینه ستاره‌شناسی هستند.

تاثیرات منفی اینترنت

محققین ولی بر تاثیرات منفی اینترنت نیز تاکید دارند. فالکنبورگ و پتر به پدیده‌هایی چون فحاشی و ترور روانی در اینترنت اشاره می‌کنند.

در تحقیق بنیاد مک آرتور به مشکلاتی اشاره شده که در رابطه با هویت اینترنتی افراد وجود دارد و همچنین بر این نکته انگشت گذاشته شده است که همه نوجوانان از امکانات اطلاعاتی و آموزشی اینترنت درست استفاده نمی‌کنند.

کد خبر 99554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز