گروه استان‌ها: تقابل سازمان میراث فرهنگی با حوزه‌های خدمات‌رسانی و دستگاه‌های اجرایی بحثی دیرینه است و بارها پیش‌آمده که اجرای یک طرح عمرانی پس از مدت‌ها کار و سرمایه‌گذاری کلان، به‌دلیل قرار گرفتن یک اثر تاریخی در مسیر اجرای آن متوقف شده است.

در این زمینه شاهد مناقشه‌های متعدد میراث فرهنگی با دستگاه‌های اجرایی در مورد تخریب آثار تاریخی بوده‌ایم و در نهایت، سازمان میراث فرهنگی که مسئولیت حفظ آثار تاریخی کشور را برعهده دارد، مدعی شده است دستگاه‌های اجرایی تعامل لازم را با این سازمان ندارند و در محاسبات خود، میراث فرهنگی کشور را نادیده می‌گیرند.

اما صرف‌نظر از هرگونه داوری به‌نظر می‌رسد احساس مسئولیت سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی در قبال حفظ میراث فرهنگی می‌تواند به این مناقشات پایان دهد و از هدر رفتن سرمایه‌های کشور و به تاخیر افتادن طرح‌ها جلوگیری کند تا هموطنان بتوانند سریع‌تر از مزایای اجرای طرح‌های عمرانی بهره‌مند شوند.

تازه‌ترین موضوع مطرح در این زمینه مربوط به اجرای طرح گازرسانی به شهر «معمولان» در لرستان است که گفته می‌شود خط لوله گاز، درست پایه‌های یک پل تاریخی را نشانه رفته است و در حالی‌که موضوع ثبت جهانی پل تاریخی کلهر به‌همراه 4 پل دیگر استان لرستان از سوی میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته، اما گازرسانی به این شهر، منوط به عبور لوله‌های گاز از کنار پایه‌های این پل تاریخی شده است.

علی گودرزی، مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به موانع گازرسانی به شهر معمولان به مهر گفته است: خط انتقال گاز به شهر معمولان به طول 21 کیلومتر اجرا شده اما به‌دلیل اینکه حدود 200 متر از خط مذکور باید از زیر یکی از پایه‌های پل تاریخی کلهر عبور کند و مجوز این کار از سوی سازمان میراث فرهنگی صادر نشده، طرح ناتمام مانده است.

این در حالی است که رحمدل، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گفته است: طرح توجیهی شرکت گاز در زمینه اجرای این طرح برای سازمان میراث فرهنگی ارسال شده تا درباره این موضوع اظهار نظر کند، اما هنوز سازمان میراث فرهنگی با عبور لوله‌های گاز از کنار پایه‌های پل تاریخی کلهر موافقت نکرده و موضوع همچنان در دست بررسی است.

به‌هر حال به‌نظر می‌رسد حیات پل تاریخی کلهر که قرار است به‌زودی به‌همراه 4 پل دیگر ثبت جهانی شود، به‌عنوان یکی از چندین میراث جاودانه لرستان نباید با عبور لوله‌های گاز به مخاطره بیفتد، اما از دیگر سو، گازرسانی به شهر معمولان نیز به‌عنوان یکی از مطالبات مردم این منطقه نباید به‌دست فراموشی سپرده شود.

این مسئله نیازمند تعامل و همفکری بیشتر مسئولان میراث فرهنگی و شرکت گاز برای پیدا کردن راه‌حل مؤثر به‌منظور حفظ حیات پل تاریخی کلهر و تحقق مطالبات مردم شهر معمولان است.

پل تاریخی کلهر از بناهای دوره هخامنشیان در 3 کیلومتری شهر معمولان روی رودخانه کشکان ساخته شده است. این پل کاملا سنگی که در آن از ساروج استفاده شده به‌طول بیش از 160 متر دارای پایه‌های بسیار مرتفع به ارتفاع 30 متر و طول دهنه حدود 27 متر است.

کد خبر 99432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز