چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

اعتبارات قطره چکانی برای مرمت بناهای تاریخی موجب شده که مرمت هر اثر تاریخی چند سال به طول بینجامد و گذر زمان شرایط طبیعی، روند فرسایش و تخریب را شدت بخشیده است.

«حدود 40‌درصد کاهش اعتبارات استانی در حوزه مرمت آثار تاریخی نسبت به سال قبل باعث تعطیل شدن عملیات حفاظت و مرمت تعدادی از بناها شد و روند دستیابی به برنامه‌های قبلی را با مشکل مواجه کرد. در بسیاری از موارد هم با توجه به فرسودگی بناهای تاریخی- درصورت نبود رسیدگی و حفاظت- صدمات جبران‌ناپذیری به بناها وارد می‌شود.»

این جملات پاسخ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی به مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات است. به گفته اسدالله محمدپور، کاهش اعتبارات عمرانی باعث تکمیل نشدن پروژه‌های ناتمام و طولانی شدن زمان اجرای آنها می‌شود که استهلاک کارگاه‌ها و افزایش هزینه‌ها را به‌دنبال دارد، علاوه برآن تأخیر در اجرای پروژه‌ها، تبعات اجتماعی و سیاسی برای سازمان خواهد داشت.

وی در گفت‌وگو با همشهری، اعتبار مصوب استانی در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای سال قبل را 32‌میلیارد و 160‌میلیون ریال عنوان کرد که تنها 22‌میلیارد و 512‌میلیون ریال آن تخصیص یافته است.به گفته محمدپور، اعتبار محقق‌شده سال قبل 70‌درصد است و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال‌جاری از محل منابع مالی مصوب استانی بخش عمرانی، 21‌میلیارد و 680‌میلیون ریال اعتبار گرفته که تاکنون 30‌درصد آن (‌6‌میلیارد و 503 میلیون ریال) تخصیص یافته است. این میزان در سال قبل 32‌میلیارد و 160‌میلیون ریال بوده که بودجه سال‌88 نسبت به سال‌87 حدود 5/32‌درصد کاهش داشته است.

البته در خبر روزنامه خراسان هم، معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی در این باره اظهار داشته بود: 19‌میلیارد و 210‌میلیون ریال اعتبار استانی و ملی برای حفظ، مرمت و احیای آثار تاریخی خراسان جنوبی مصوب شده که از این میزان، 11‌میلیارد و 710‌میلیون ریال بودجه استانی و 7‌میلیارد و 500‌میلیون ریال اعتبار ملی است.

حلاج مقدم با اشاره به کاهش 50 درصدی اعتبارات استانی حوزه میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز اضافه کرد: توزیع اعتبارات در استان‌ها بر عهده فرمانداران بوده، به همین دلیل بودجه‌های عمرانی در کشور هم 30‌درصد کاهش یافته و در نتیجه حوزه حفظ، احیا و مرمت آثار تاریخی خراسان جنوبی هم کمرنگ‌تر دیده شده است.به گفته وی، اعتبارات ملی حوزه میراث فرهنگی استان نسبت به سال گذشته 40‌تا‌50‌درصد رشد دارد و این نتیجه عملکرد کارکنان این حوزه در بحث حفظ، مرمت و احیای آثار تاریخی است.

علیرضا نجفی، معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در گفت‌وگویی مشابه با روزنامه سراسری خراسان بیان داشت: بیش از هزار اثر تاریخی در خراسان شمالی وجود دارد که برخی از این آثار در حال تخریب و نیازمند ساماندهی است. از آن جایی که آثار و بناهای تاریخی تأثیر به‌سزایی در شناساندن تاریخ و فرهنگ کشور و به تبع آن منطقه دارد بنابراین توجه به این بناها از طریق تخصیص اعتبار، گامی مؤثر در حفظ تاریخ و هویت فرهنگی است.

کد خبر 99895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز