علی ابراهیمی: طی سال‌های اخیر افزایش واردات میوه و مرکبات علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای تولید‌کنندگان داخلی، تأثیر چندانی در کاهش یا تثبیت قیمت این محصولات در بازارهای داخلی نداشته است.

این امر موجب شده تا به‌کرات دست‌اندرکاران بخش تولید و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این شیوه واردات اعتراض کرده و خواستار جلوگیری از زیان تولید‌کنندگان میوه و مرکبات شوند. اما این درخواست‌ها تا‌کنون مؤثر واقع نشده و میوه‌های وارداتی روز به روز بیشتر بازارهای داخلی را به تسخیر خود در می‌آورند. با این روند به‌نظر می‌رسد سرنوشتی که پیش از این در مورد برخی محصولات کشاورزی مانند چای رقم خورده و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان عرضه چای داخلی را غیرموجه ساخته، در انتظار میوه و مرکبات تولید داخل نیز باشد. این شرایط موجب شده تا اخیرا کشاورزان به استمداد از مردم برای خرید میوه و مرکبات داخلی بپردازند.

افزایش واردات میوه و مرکبات در شرایطی صورت می‌گیرد که تولید‌کنندگان و مسئولان بخش تولید بارها نسبت به کفایت میزان تولید داخلی این محصولات برای تأمین نیاز بازار داخلی خبر داده و اعلام کرده‌‌اند، درصورت کاهش ضایعات و رقابت ‌پذیر شدن میوه‌های تولید داخل، امکان صادرات و ارز آوری بیشتر کشور از این طریق نیز دور از دسترس نیست.

شاید همین دغدغه موجب شده تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهادی را در قالب اصلاحیه قانون بودجه برای تعیین و اجرایی شدن سود بازرگانی بیش از 80 درصدی محصولات کشاورزی مد نظر قرار دهند؛ پیشنهادی که با اجرایی نشدن الزام اعمال تعرفه‌ای معادل تعرفه واردات خودرو برای محصولات کشاورزی بار دیگر بر حمایت از تولید محصولات کشاورزی داخلی در مقابل میوه‌های وارداتی تأکید دارد.

نیازی به واردات نیست

 مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران، تولید مرکبات این استان در سال‌جاری را یک‌میلیون و800 هزار تن عنوان کرده و با تأکید براینکه تولید مرکبات کشور پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان است، می‌افزاید: تولید و برداشت این محصولات در یک زمان مشخص و نداشتن استمرار تولید در طول سال، بزرگ‌ترین چالش در بخش مرکبات است که باید روی آن کار بیشتری صورت گیرد.

محمدرضا شعبانی، با تأکید بر ضرورت استمرار تولید مرکبات در طول سال، می‌گوید: باید واریته‌هایی داشته باشیم که در تمام سال محصول بدهند چراکه مصرف‌کننده در طول سال متقاضی این محصولات است به همین دلیل باید روی ارقامی که در طول سال استمرار تولید دارند، کار کنیم.وی می‌افزاید: اکنون میوه‌ها و از جمله مرکبات در سبد غذایی مردم ایران جایگاه به‌خصوصی پیدا کرده است، به همین دلیل باید میوه مردم را به شکل مناسب تأمین کنیم که البته در حال آماده کردن طرحی برای استمرار تولید هستیم که به وزیر جهاد کشاورزی ارائه خواهیم داد.

 شعبانی با اشاره به اینکه برداشت امسال مرکبات در استان مازندران تقریبا تمام شده است، تصریح می‌کند: طی 2ماه برداشت محصول و فروش و صادرات آن انجام می‌شود و در طول سال محصولی نداریم، در حالی که باید فکری برای نگهداری این محصولات برای مصرف در طول سال شود که در این زمینه نیازمند توسعه امکانات هستیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران با تأکید بر اینکه واردات نباید در زمان تولید و برداشت انجام شود، می‌گوید: این اقدام ضربه سنگینی را به تولیدکننده داخل وارد می‌کند چراکه علاوه بر تغییر ذائقه ایرانی، همزمان با ورود میوه‌ها لطمات جبران‌ناپذیری به تولیدات داخل وارد می‌شود و این در حالی است که میوه‌های ایرانی از طعم و عطر بالاتری برخوردار هستند و میوه‌های وارداتی کیفیت محصولات ما را ندارند.

استمداد از مردم

به گفته شعبانی امسال مرکبات از تولیدکننده حدوداً 250 تا 400 تومان خریداری شد و با قیمت‌های تا حدود هزار تومان در هر کیلو به دست مصرف‌کننده رسید، در حالی که قیمت تمام شده تولید و حمل‌ونقل محصول بسیار بیشتر از آن چیزی است که محصول را از باغداران می‌خرند، به همین دلیل باید به باغداران آموزش داد که مقداری دقت کرده و با همین هزینه‌ها افزایش تولید در هکتار داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه برای شب عید حدود 65 هزار تن انواع مرکبات اکنون در انبارهای استان مازندران موجود است، می‌افزاید: البته بیش از این مقدار بار داریم اما برای ذخیره‌سازی شب عید با دولت 50 هزار تن قرارداد داریم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان جلوی واردات را به‌طور 100درصد گرفت، به مصرف‌کنندگان توصیه کرد که در بین انواع میوه‌ها، ابتدا از میوه‌های ایرانی مصرف کنند چراکه مصرف‌کننده می‌تواند از میوه ایرانی حمایت کرده و به این ترتیب بازار میوه‌های خارجی را کم رونق و واردات را کمتر کند.

کد خبر 99400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز