دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه بورس: با تصویب واگذاری سهام 3 شرکت دولتی توسط فرا بورس، اجرای خصوصی‌سازی‌ از طریق این بازار رسما آغاز خواهد شد.

به گزارش همشهری، براساس توافقی که میان مسئولان بازار فرا بورس ایران و سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام شده، قرار است سهام شرکت‌هایی که قابلیت عرضه در بورس تهران را ندارند در بازار فرا بورس ایران عرضه شود که برهمین اساس با تصویب واگذاری سهام 3شرکت دولتی از طریق این بازار؛ عملیات اجرایی خصوصی‌سازی‌ از طریق فرابورس آغاز خواهد شد.

عرضه سهام شرکت‌های جدید درفرابورس منجر به توسعه این بازار خواهد شد.
فرا بورس ایران، بازار سازمان‌یافته و متشکلی است که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، این بازار محلی است برای دادو ستد سهام شرکت‌هایی که در بورس تهران پذیرش نشده‌اند.

در حال حاضر سهام 3‌شرکت مرجان کار، ‏کویر تایر و بیمه دی در این بازار مورد دادو ستد قرار می‌گیرد که درصورت عرضه سهام 3 شرکت دیگر این تعداد به 6‌شرکت افزایش خواهد یافت. موضوع واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق بازار فرا‌بورس ایران از مدت‌ها پیش در دستور کار مسئولان بازار سرمایه قرار داشت اما برخی مشکلات قانونی مانع از اجرای آن شده بود، تا اینکه هیات واگذاری درآخرین نشست خود با واگذاری سهام 3 شرکت فولاد آذربایجان، تولیدی دیزل سنگین وآلومینیای ایران از طریق فرابورس ایران موافقت کرد.

درصورتی که این سه شرکت در فرابورس ایران پذیرفته شوند سهام آنها در سال‌جاری یا اوایل سال آینده آماده عرضه در این بازار برای عموم خواهد شد. عرضه سهام شرکت‌های دولتی در فرا بورس ایران به سازمان خصوصی‌سازی‌ کمک خواهد کرد تحت یک بازار نظام‌مند سرعت اجرای خصوصی‌سازی‌ را افزایش دهد.

در همین رابطه مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری گفت: براساس تصویب هیات واگذاری، موضوع عرضه سهام 3شرکت از طریق فرابورس به تصویب رسید.

وی ادامه داد: هنوز این شرکت‌ها درخواست خود را برای پذیرش در فرابورس ارائه نکرده‌اند اما براساس مصوبه هیات واگذاری، این شرکت‌ها باید اطلاعات و مدارکشان را برای عرضه سهام به فرا بورس ارائه دهند. امید قائمی در پاسخ به این پرسش که آیا توافقی برای اجرای خصوصی‌سازی‌ در بازار فرابورس ایران انجام شده است گفت: فعلا هیات واگذاری موضوع عرضه سهام این سه‌شرکت را از طریق فرا بورس اعلام کرده است.

از ورود بیمه دی به بورس حمایت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران درباره ارائه درخواست شرکت بیمه دی برای عرضه سهامش در بورس تهران گفت: از ورود بیمه دی به بورس تهران حمایت می‌کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه،  چندی پیش معاون عرضه و ناشران بورس اوراق بهادار اعلام کرد که شرکت بیمه دی در خواست کرده است وارد بورس تهران شود.

در همین رابطه، مصطفی امید قائمی اعلام کرد: از خروج شرکت‌ها از فرابورس و ورود آنها به بورس حمایت می‌کنیم. وی ادامه داد: سازمان بورس اوراق بهادار برنامه‌ای ارائه کرد که به موجب آن، شرکت‌ها با سرمایه کمتر از 25میلیارد تومان در شرکت بورس پذیرفته نمی‌شوند.

بنابراین چنین شرکت‌هایی می‌توانند در فرابورس‌پذیرش ‌شوند. مدیرعامل فرابورس با اشاره به سرمایه شرکت بیمه ‌دی گفت: سرمایه شرکت بیمه‌ دی هنگام‌ پذیرش در فرابورس 30میلیارد و 500 میلیون تومان بود که در حال حاضر نیز این رقم تغییری نکرده است؛ بنابر این شرایط ورود به شرکت بورس را دارد.

کد خبر 99306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز