گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی، در اقدامی غیرمنتظره 4 شرکت و نهاد سرمایه‌گذاری مهر اقتصادایرانیان، تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و صندوق بازنشستگی فولاد را در لیست سیاه خود قرار داد.

این 4 مجموعه به‌دلیل پرداخت نکردن اقساط و بدهی وارد لیست سیاه سازمان خصوصی‌سازی‌ شده‌اند و از حضور در مزایده فروش سهام دولتی و شرکت عرضه سهام شرکت‌ها در بورس محروم شدند.

غلامرضا حیدری کردزنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با موج، در اعتراض به اقدام شبه‌دولتی‌ها گفت: تا زمانی که اقساط و بدهی‌های معوقه این شرکت‌ها تسویه نشود، اجازه خرید سهام جدید نخواهند داشت.کردزنگنه با بیان اینکه رقم‌های کلانی از اقساط این شرکت‌ها باقی مانده است،

ادامه داد: اگر آنها منابع مالی برای ورود به معاملات جدید دارند، به جای ورود در واگذاری‌های جدید به تسویه آنها اقدام کنند. بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد 4 مجموعه یاد شده از مجموعه اقساط خرید سهام شرکت‌های مس، فولاد مبارکه، ایرالکو و تراکتورسازی بیش از یک قسط را نتوانسته‌اند پرداخت کنند.

سازمان خصوصی‌سازی‌ هم از اعلام رقم دقیق اقساط پرداخت نشده پرهیز کرده، اما تخمین زده می‌شود حدود 300 میلیارد تومان اقساط پرداخت نشده است.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی درپاسخ به این پرسش که مبلغ اقساط پرداخت‌نشده چه میزان است، تاکید کرد: اطلاع دقیقی از این رقم ندارم اما یکی از این مجموعه‌ها 4 قسط خود را پرداخت نکرده است.

در برابر این سخنان، مرتضی علی‌اکبری از مدیران شرکت توسعه معادن و فلزات گفت: سازمان خصوصی‌سازی چون نهادی دولتی است به هیچ وجه با خریداران سهام شرکت‌ها همکاری نمی‌کند. مسئولان این سازمان کتاب قانونی جلویشان است و می‌گویند کارمندیم و فقط دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنیم.

او توضیح داد: واقعیت این است که شرکت‌های معدنی مبالغ قابل توجهی از شرکت‌های فولاد طلب دارند که هنوز دریافت نکرده‌اند تا با دریافت آن نسبت به پرداخت اقساط اقدام شود.

محمد رضا شهیدی تبار، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد هم گفت: این صندوق هر چند 50 میلیارد تومان اقساط خرید سهام فولاد مبارکه را پرداخت نکرده اما در عوض 7هزار و 900میلیارد تومان از دولت طلب دارد. از طرف دیگر اگر راه‌حلی برای حل این موضوع نباشد اولویت اصلی ما پرداخت حقوق و دستمزد به 80 هزار بازنشسته معادن زغال سنگ است.

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس نیز تاکید کرد: با دریافت نامه سازمان خصوصی‌سازی موضوع با سازمان بورس در میان گذاشته شد. براین اساس مقرر شد در نخستین فرصت، جلسه مشترکی برگزار شود.علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس هم گفت: ابعاد این تصمیم سازمان خصوصی‌سازی باید مورد بررسی قرار گیرد.

بنابراین فعلاً نمی‌توان اظهارنظری کرد. وی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در این زمینه نباید چالش‌ها را بزرگ کرد زیرا خصوصی‌سازی‌ ابتدای راه قرار دارد و بورس تهران موضوعاتی را تجربه می‌کند که پیش از این، سابقه نداشته است.

کد خبر 99520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز