دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 12ژانویه سال 1397 میلادی امیر تیمور گورکان با نیروهایش به‌منظور تصرف هندوستان از گذرگاه خیبر گذشت.

341 سال بعد در همین ماه نادرشاه افشار ارتش ایران را از این گذرگاه وارد شبه قاره هند کرد و هر دو موفق به تصرف دهلی شدند. تیموریان که بعدا با کمک صفویه ایران بر هند شمالی و غربی مسلط شدند مدت‌ها بر این سرزمین حکومت کردند که در تاریخ به امپراتوران مغولی هند معروفند.

نادرشاه با تصرف دهلی با اینکه پادشاه تیموری وقت را ابقا کرد، باعث تضعیف این امپراتوری شد و راه برتصرف و استعمار و سپس تجزیه این شبه قاره توسط انگلیسی‌ها هموار گردید.

انگلیسی‌ها که یک قرن و نیم پس از عبور نادر از تنگه خیبر، در همین منطقه به دست افغان‌ها قتل عام شدند هنوز سیاست قدیمی خود را در قبال افغانستان و دره سند تغییر نداده اند و آمریکا را هم در آن شریک و بار دیگر در افغانستان نیروی نظامی مستقرکرده‌اند.

تنگه خیبر که از دومین سال قرن 21 به راه انتقال جنگ‌افزار برای نیروهای غرب در افغانستان مبدل شده است، دیگر امن نیست و روزی نیست که در آن و مناطق اطراف زد و خورد و خرابکاری روی ندهد.

تولد جک لندن

«جک لندن» نویسنده و روزنامه‌نگار سوسیالیست آمریکایی 12 ژانویه 1876 میلادی در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و 40 سال عمر کرد. وی در طول عمر کوتاه خود 50 کتاب نوشت که به بیشتر زبان‌ها ترجمه شده‌اند و شمار خوانندگان او در خارج از آمریکا بیش از این کشور بوده است.

در روزنامه نگاری، وی پیشنهاد کرده بود که به جای مقاله سیاسی رساله سیاسی نوشته شود، زیرا که ستون روزنامه جای کافی برای گفتن همه مطلب را ندارد و کوتاه نوشتن یک تحلیل سیاسی، خواننده را به جایی نمی‌برد و احیانا او را گیج و گمراه می‌کند.

داستان‌های «جک لندن» آکنده از انتقادهای اجتماعی هستند که در هر کدام کوشیده است یک مشکل جامعه را نقد کند؛ بر ضد‌استثمار نوشته، از فقر نالیده و دلایل آن را در قالب داستان برنگاشته و از طبقه زحمتکش به دفاع برخاسته است. وی 22 نوامبر سال 1916 براثر ازکار افتادگی کلیه هایش فوت شد.

انقلاب زنگبار

انقلاب زنگبار از بامداد 12 ژانویه 1964 آغاز شد و انقلابیون با کشتن هزاران عرب تبار و هندی به حکومت خارجی تبارها بر این مجمع‌الجزایر پایان دادند. در این انقلاب حتی به یک ایرانی‌تبار که در زنگبار «شیرازی» خوانده می‌شود، آسیب وارد نیامد و حزب سیاسی آنان به فعالیت خود ادامه داده است.

دولت انگلستان که از قرن نوزدهم بر زنگبار مسلط شده بود در دسامبر 1963 به این جزایر یک میلیون نفری که تا ساحل آفریقای شرقی 25 تا 50 کیلومتر فاصله دارد استقلال داده بود و یک عرب تباررا سلطان آنجا کرده بود که ماه بعد (ژانویه) انقلاب آغاز شد.

قبل از انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها بر این جزایر سلطه داشتند که در پایان سلطه آنان، برای مدتی زنگبار دارای حاکم عمّانی (عرب عمّانی تبار) شده بود. در آن زمان عمّانی‌ها در زنگبار عمدتا تجارت برده می‌کردند.

زنگبار صدها سال از مراکز تجاری ایران با قاره آفریقا بود و استقرار هزاران ایرانی در آنجا مربوط به همان دوران است. ایرانیان در زنگبار یک شهر سنگی ساخته‌اند که از آثار باستانی است. زنگبار پس از انقلاب، ضمن حفظ استقلال و حاکمیت خود با تانگانیکا متحد شد و فدراسیون تانزانیا را به‌وجود آورد. صادرات عمده زنگبار از قدیم الایام «ادویه» به‌ویژه دارچین، جوز، فلفل و «کلو» بوده است.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 99280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز