مریم قنواتی: افسردگی یکی از بیماری‌های شایع روحی است که شخص مبتلا را دچار مشکلاتی می‌کند.

غمگینی، از دست دادن اعتماد به نفس و احساس تنهایی و بی‌حوصلگی از علائم بارز این بیماری است.

محققان پس از مطالعه رفتارهای یک جامعه آزمونی 15 هزار نفری از نوجوانان 12 تا 17 ساله، دریافتند میزان ابتلا به افسردگی در کسانی که پنج ساعت یا کمتر در شبانه‌روز می‌خوابند، 71 درصد بیشتر می‌شود.

گرچه کارشناسان معتقدند نوجوانان باید نُه ساعت در شبانه‌روز بخوابند، نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد آنها به‌طور متوسط هفت ساعت و 53 دقیقه می‌خوابند. این در حالی است که هرچه‌قدر خواب بهتر و بیشتری داشته باشند، به همان میزان سلامت مغزی بیشتری نیز خواهند داشت.

این پژوهشگران معتقدند نوجوانانی که خواب کافی ندارند نمی‌توانند با استرس‌های روزانه خودشان به خوبی کنار بیایند، دچار مشکلات روانی و کاهش تمرکز و توجه به مسائل می‌شوند. همه اینها در حالی است که با خواب کافی و استراحت می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

دکتر جیمز گنگویچ که مطالعات اخیر زیر نظر او انجام شده است، می‌گوید: «خواب با کیفیت خوب می‌تواند عاملی برای جلوگیری از بیماری افسردگی و همچنین معالجه این بیماری باشد.»

از این بررسی یک نتیجه دیگر هم گرفته شد، آن هم این که در میان نوجوانان، دختران بیشتر از پسران دچار افسردگی می‌شوند. همچنین کسانی که فکر می‌کنند والدینشان علاقه زیادی به آنها ندارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

کد خبر 99178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز