شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

محمد ایوبی، داستان‌نویس، در سن 67 سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در بیمارستان ابن‌سینای تهران درگذشت.

به نوشته فارس، ایوبی متولد سال 1321، در شهر اهواز بود. وی دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی بود و مدرک کارشناسی ارشد را در این رشته اخذ کرد. ایوبی بازنشسته‌ آموزش و پرورش بود و آثاری را در زمینه ادبیات داستانی چون «راه شیری»، «جان شکر»، «مراثی بی‌پایان»، «پایی برای دویدن»، «شکفتن سنگ»، و سه‌گانه‌ «آواز طولانی جنوب» پدید آورد.

وی همچنین برای نگارش رمان «صورتک‌های تسلیم» نامزد دریافت دومین جایزه جلال آل‌احمد بود. پیکر ایوبی 21 دی ‌ماه از ساعت 10 از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه نام‌آوران بهشت زهرای تهران تشییع خواهد شد.

درخواست روز ملی تئاتر

حمید سمندریان و داوود رشیدی به‌عنوان نمایندگان خانواده تئاتر فرم ارزیابی شورای فرهنگ عمومی را برای ثبت روز ملی تئاتر امضا کردند. اتابک نادری، مدیر تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری تقاضای ثبت روز ملی تئاتر درباره وضعیت این تقاضا به مهر گفت: استاد حمید سمندریان و استاد داوود رشیدی به‌عنوان نمایندگان جامعه تئاتر فرم ارزیابی شورای فرهنگ عمومی را که زیرمجموعه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است،‌ امضا کردند.

این فرم برای بررسی ضرورت ثبت روز ملی تئاتر در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. او ادامه داد: پیش از این نیز 200 نفر از هنرمندان تئاتر طوماری را جهت ثبت روز ملی تئاتر امضا کردند که آن را در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دادیم.

رهانیدن

سیروس ابراهیم‌زاده قصد دارد نمایشنامه‌خو‌‌انی مجموعه رهانیدن را در فرهنگسرای نیاوران اجرا کند.  ابراهیم‌زاده در این باره به خبرنگار مهر گفت: 3نمایشنامه‌ من با عنوان رهانیدن به تازگی توسط نشر قطره وارد بازار کتاب شده است.

این مجموعه شامل 3نمایشنامه اقتباس از ادبیات خارجی، رهانیدن و محمودآباد است که براساس 3دوره از زندگی تئاتری خود نوشته‌ام. این کارگردان، بازیگر و مترجم تئاتر افزود: قصد دارم یکی از نمایشنامه‌های این مجموعه را در قالب نمایشنامه خوانی اجرا کنم و در این باره با فرهنگسرای نیاوران گفت‌وگو کرده‌ام؛ البته هنوز زمان آن مشخص نیست. یکی از دوستان نیز قصد دارد یکی از این نمایشنامه‌ها را به صحنه ببرد.

داستان‌های 55 کلمه‌ای

محمدعلی محمدی مجموعه داستانی را با موضوع دفاع مقدس زیر چاپ دارد. به گزارش ایسنا، این مجموعه داستان با عنوان «تا هنوز» 110 داستان 55کلمه‌‌ای را دربرمی‌گیرد که توسط حوزه هنری اصفهان و با همکاری انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد.

محمدی این مجموعه داستان را دارای سیر روایی دانست و گفت: در داستان‌های مجموعه، سیر شروع جنگ، عملیات‌های مختلف و اسارت و مجروح شدن آمده است. او با اشاره به این موضوع که جوان‌ها حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند، گفت: با توجه به اینکه کتاب‌های جنگ باعجله نوشته شده‌ و پردازش نشده‌اند، من با مرور 24 جلد از کتاب‌های جنگ، 110قصه 55کلمه‌‌ای از آنها بیرون کشیده‌ام و موضوعات را به قصه تبدیل کرده‌ام.

کنسرت در عراق

صدیق تعریف، خواننده موسیقی ایرانی و مدرس آواز، بهار آینده در کردستان عراق کنسرت می‌دهد. به گزارش فارس، صدیق تعریف پس از سفری چند روزه به کردستان عراق، به ایران بازگشت. او حدود 20 روز پیش بنا به دعوت رسمی همسر جلال طالبانی،

ئیس‌جمهور عراق به اربیل سفر و با هنرمندان و اهالی فرهنگ کردستان عراق ملاقات کرد. بنابراین گزارش، او در یک برنامه یک ساعته تلویزیونی در حوزه فرهنگ و هنر و موسیقی حضور یافت و پس از آن نیز در جمع دانشجویان دانشکده عالی موسیقی، سخنرانی کرد.

تعریف، همچنین همراه با یک هیات فرهنگی از حلبچه  بازدید کرد. مطابق توافقات انجام شده، زمینه‌های برگزاری کنسرت تعریف در کردستان عراق فراهم شده است.

کد خبر 99118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز