همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: امروز لزوم تعریف صحیح از مفهوم انسان و حیات طیبه بشری از سوی هنرمندان ایرانی ضروری است.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم معارفه رئیس فرهنگستان هنر، ایران را مخزن و پایگاه فرهنگ و اندیشه انسانی دانست و اظهار کرد: هنرمندان باید داشته‌ها و دستاوردهای اقیانوس عمیق فرهنگ ایران زمین را به بشریت معرفی کنند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خلقت انسان و ظهور موعود را آغاز و پایان حرکت جامعه بشری در مسیر کمال دانست و تاکید کرد: انقلاب اسلامی نقطه معیار قطعی برای بازگشت بشریت به خود و تمایل به خوبی‌هاست.

وی با بیان این‌که "همه علوم از جمله اقتصاد و عمران باید در راستای تعالی انسان باشد" گفت: امروز بهترین کار عمرانی، فعالیت فرهنگی به عنوان اقدامی انسان‌ساز است.

وی مسئولیت هنرمندان به عنوان قشر پیشگام جامعه را در هدایت انسان‌ها بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: انسان‌ها نیازمند اندیشه و فرهنگ جدید مبتنی بر عدالت، پاکی، شجاعت، خداپرستی، محبت و دوستی هستند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که "امروز نام قدرت‌های زورگو از جمله آمریکا و انگلیس یادآور جنگ، توهین، سلطه‌جویی و استعمار است" گفت: نام ایران فرهنگ، هنر، اندیشه و علم را در اذهان جهانیان تداعی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که " فرهنگ وجه شاخص و رمز ماندگاری ملت ایران است" گفت: همواره شاهد استمرار خط کمال فرهنگی ایران هستیم؛ زیرا فرهنگ ایرانیان در قالب هنر متجلی شده است.

وی خاطرنشان کرد: 1400 سال با فرهنگ ایرانی اسلامی جنگیده‌اند اما این فرهنگ هر روز بالنده‌تر، شکوفاتر و گسترده‌تر شده است.

احمدی‌نژاد زیباترین تجلی فرهنگ را در هنر دانست و اظهار کرد: انتقال و تثبیت مفاهیم فرهنگی جز در قالب هنر امکان ندارد.

وی با بیان این‌که " انسان بدون گذشته و هویت همچون فردی است که حافظه خود را از دست داده است" خاطر نشان کرد: فضای فرهنگی زمینه‌ساز حیات روح انسان‌ها است.

وی در پایان با تاکید بر این‌که "هنرمندان باید جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت کنند" اظهار کرد: همه مسوولان مربوطه باید همراهی کنند زیرا نمی‌توان برای پرواز یک هنرمند سقف تعیین کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های هنری ملت ایران از جمله هنرمندان عرصه‌های مختلف تصریح کرد: باید با تدوین چارچوبی مشخص از برخوردهای سلیقه‌ای در عرصه هنر، پرهیز کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید با فراهم کردن شرایط نقد موثر توسط هنرمندان زنده بودن و پویایی جامعه را حفظ کرد.

وی همچنین حکم انتصاب رییس فرهنگستان هنر را به استاد علی معلم دامغانی تقدیم کرد.

احمدی‌نژاد، استاد علی معلم دامغانی را هنرمندی مومن و دلسوز معرفی و از خداوند متعال برای وی موفقیت مسالت کرد.

علی معلم دامغانی رئیس جدید فرهنگستان هنر نیز در سخنانی با اشاره به تمدن و فرهنگ غنی ایرانیان در طول تاریخ تاکید کرد: باید همه ابعاد فرهنگ و هنر ایران زمین به جهانیان عرضه شود.

بر اساس این گزارش پیش از سخنان رئیس‌جمهور نیز شماری از فعالان و دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر انتخاب رئیس جدید فرهنگستان هنر را زمینه‌ساز بالندگی و رشد هنر ایران زمین برشمردند.

کد خبر 98989

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز