سپیده حسینعلی عراقی: اعتماد به نفس، ذاتی نیست. قدری عزت نفس، تجربه و دل و جرات سبب می‌شود تا آسان‌تر خود را تأیید کنید.

برای آنکه موفق شوید با دیگران روبه‌رو شوید توصیه‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

در آرزوی آن هستید تا اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهید و در نهایت با دنیا روبه‌رو شوید؟ توصیه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

1- از نگاه‌ها فرار نکنید.

به محض آنکه فردی بدون واهمه به شما نگاه می‌کند، به زمین چشم می‌دوزید و سرتان را
 بر می‌گردانید. دست از این کار بردارید و از نگاه دیگران فرار نکنید! ارتباط صرفا از طریق گفت‌وگو انجام نمی‌گیرد! قیافه و حالت‌های شما و مخاطب‌تان مهم هستند. البته در این زمینه زیاده روی نکنید و یک ریز به طرف مقابل‌تان خیره نشوید.

2- ترس‌تان را مهار کنید.

در رویارویی با شرایط جدید دچار ترس و یا حتی وحشت می‌شوید. همه انرژی و افکارتان را صرف مخفی کردن عصبی بودن‌تان نکنید. در عوض سعی کنید حالت عصبی‌تان را به شکل عمل در آورید یعنی با طرف مقابل صحبت کنید، و یا به سمتش بروید.

3- ارتباط برقرار کنید.

مطمئنا آغاز گفت‌وگو با یک غریبه و یا حتی با یکی از همسایگان ساختمان به‌نظرتان مشکل می‌آید. به‌خودتان بگویید همه افراد زمانی‌که باید سر صحبت را با فرد دیگری باز کنند عصبی هستند. به جای آنکه مدام به‌دنبال دوری از افراد باشید، خودتان را مجبور کنید تا با آنان ارتباط برقرار کنید. این عمل به شما اطمینان خاطر می‌بخشد و این امکان را فراهم می‌سازد تا بهترین روش‌ها را برای برقراری ارتباط پیدا کنید.

4- دل به دریا بزنید.

دل به دریا بزنید! در کشف محیط‌های جدید و کسب تجربیات جدید درنگ نکنید. رفته رفته قادر خواهید بود خودتان را به سرعت با موقعیت‌های جدید وفق دهید.

5- تقلید نکنید!

مطمئنا گاهی اوقات تقلید کردن از فردی که همواره از خودش مطمئن است، مفید است. با این‌حال، این تقلید حد و حدودی دارد. هر فرد بنا به شخصیت و استیل خاص خودش اعتماد به نفس‌اش را نشان می‌دهد. از این‌رو شما نمی‌توانید از روی رفتار دیگران تقلید کنید. به سبک خودتان عمل کنید.

6- خودتان را تأیید کنید!

 محکم صحبت کردن الزاما نشانه اعتماد به نفس نیست، اما این عمل به شما کمک می‌کند تا خودتان را تأیید کنید و مطمئنا مؤثرتر از آن است که دست‌تان را جلوی دهانتان بگیرید و چیزی را زمزمه کنید. همچنین هنگام صحبت کردن به چشمان مخاطب‌تان نگاه کنید و مستقیما طرف مقابل‌تان را مخاطب قرار دهید.

7- اهداف غیرواقعی را انتخاب نکنید.

آیا عدم‌اعتماد به نفس شما ناشی از آن است که مدام احساس می‌کنید که شکست می‌خورید؟ دست از تعیین اهداف دست نیافتنی بردارید! یکی از کلیدهای اعتماد به نفس واقع بینی است. شما باید قابلیت‌ها و به‌خصوص محدودیت‌هایتان را بشناسید! هدف‌تان را به مراحل کوچک میانی تقسیم کنید. پشت سر گذاشتن این مراحل کوچک به شما کمک خواهد کرد به اهداف‌تان جامه عمل بپوشانید، به شرط آنکه محدودیت‌ها را رعایت کنید.

8- پیشرفت کنید!

همواره برای دوری از شکست‌ها باید خطاها و اشتباها‌ت‌تان را بشناسید. و به‌گونه‌ای دقیق اشتبا‌هات گذشته را در زمینه کاری و یا در زندگی شخصی ارزیابی کنید. و با اجتناب از تکرار خطاهای گذشته، در جهت اصلاح و بهبود پیشرفت می‌کنید.

9- ورزش کنید!

یک کلوب ورزشی نزدیک منزل‌تان انتخاب کنید. و بنا به سطحی که هستید (مبتدی، پیشرفته و ...)ثبت نام کنید و سعی کنید با افرادی که با شما در یک سطح قرار دارند روبه‌رو شوید. خواهید دید پیروزی‌هایی که کسب می‌کنید به‌طور قطعی در مورد قابلیت‌هایتان به شما اطمینان خاطر می‌بخشند. با توجه به اینکه در مدت کوتاهی، خودتان از پیشرفت‌هایی که داشته‌اید متعجب خواهید شد.

Doctissimo.fr

کد خبر 98897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز