ترجمه - مینو یعقوبی: خویشاوندان همسر که در کارها دخالت می‌کنند (فامیل فضول‌)‌، رئیس ارباب منش‌، بچه‌ای که دائما گریه می‌کند‌ همسایه بد چشم، همکار غرغرو، نمونه‌ای از افراد نامتعارف هستند که شما ترجیح می‌دهید همه آنها را به‌عنوان آدم‌های بی‌مصرف تلقی کنید. این لیست افراد بی‌خاصیت در زندگی زیاد است.

خوشبختانه اصول و نکاتی وجود دارند که کمک می‌کنند تا با این افراد ارتباط بر قرار کنیم‌.اگر شما چنین افرادی در زندگی خود دارید احتمالا فکر می‌کنید که ارتباط با این افراد غیرممکن است. اما در واقع این افراد صخره غیرقابل نفوذ نیستند‌، انسان هستند‌. و انسان‌ها از قواعد روان‌شناسی و رفتارهایی پیروی می‌کنند که شما می‌توانید از آنها بهره ببرید‌.

 این مقاله اصولی را ارائه می‌دهد که روابط غیرممکن این افراد را به نکاتی برای ارتباط مؤثر تبد‌یل می‌کند. دنیا پر از افراد مشکل‌دار است که البته این افراد هم ممکن است که فکر کنند شما هم افراد مشکل‌داری هستید‌. نکاتی که در ادامه آمده است به شما کمک می‌کند تا در زندگی روزمره خود با این افراد ارتباط برقرار کنید.

چه روش‌هایی در ارتباط با افراد مشکل‌دار مؤثر نیست‌؟

راه حل دادن‌‌: عبارت معمولی که نشان‌دهنده راه‌حل هستند‌، شامل: چه می‌شود اگر تو...
 این کار را نکن...و این کار را بکن... 

و اینکه به افراد بگویی چه باید بکنی مؤثر نیست‌. خود این راه‌حل‌ها ایجاد مشکل می‌کند. هرچه بیشتر به افراد راه حل بدهید، از شما و پیشنهادات شما بیشتر دور می‌شوند.
موعظه کردن‌: عبارت معمولی که موعظه کردن را نشان می‌دهد مانند: تو می‌بایست...
برای تو خوب است که...

این عبارات را می‌توان چنین تعریف کرد: کاربرد آنچه درست و غلط است‌، خوب وبد‌، سیاه و سفید‌، برای کمک و ترغیب دیگران.‌

البته احساس گناه و دیگر احساساتی که در نتیجه عبارات موعظه‌کننده حاصل می‌شود‌، افراد مشکل‌دار را تغییر نمی‌دهد (حتی یک نفر را )

شکایات: کاشکی او آنقدر مزاحم نبود.

انتقاد: از انتقاد پرهیز کنید زیرا که ترغیب برانگیزاننده‌ای نیست‌. انتقاد تعارض را تشدید می‌کند‌. افرادی که مورد انتقاد قرار می‌گیرند احساس نقصان‌، بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی می‌کنند.

10 اصل در ارتباط با افراد مشکل‌دار 

1- جهان را همانطور که خودتان می‌خواهید می‌بینید. اکثر مقالاتی که نکاتی را برای ارتباط با افراد مشکل دار ارائه داده‌اند‌، متمرکز بر افراد هستند‌، بنابر این مشکل اصلی را نادیده گرفته‌اند. آنها خود، مشکل هستند. اما شما نقش مؤثری را در رفتار این افراد بازی می‌کنید‌. مشکلات از ادراک شما ماهیت می‌گیرند. سپس از عکس‌العمل شما‌. کارل یونگ معتقد است که ما شخصیت‌های مورد تنفر خود را سرکوب می‌کنیم، که این امر با از خود راندن افراد ‌ نمایان می‌شود‌.

ادوارد ویتمونت یکی از روان‌شناسان و دستیار یونگ، می‌نویسد: از چند نفر بخواهید که توضیحی در مورد نوع شخصیتی که برای آنها غیرقابل تحمل‌، مورد نفرت و مطرود آنها بوده و نمی‌توانند با او ارتباط برقرار کنند، ارائه دهند. مطمئنا آنها توصیفی از خصوصیات شخصیتی سرکوب شده خود را ارائه خواهند داد. یک توصیف از خود که کاملا ناآگاهانه است و بنابراین همواره و همه جا به این دلیل که اثر آن‌را از دیگران دریافت می‌کنند‌، عذاب خواهند کشید‌.

این خصوصیات برای آنها غیرقابل‌قبول هستند زیرا که بخش سرکوب شده وجود آنها را نشان می‌دهد.   در واقع  تصویر خود شما افراد را سرسخت و مشکل‌دار می‌کند‌. قویا شما را تشویق می‌کنیم تا در حد امکان به آنچه در خود انکار می‌کنید‌، توجه کنید زیرا که می‌تواند تصویر سرکوب شده خو‌د شما باشد. سایه‌ای که در دیگران می‌بینید‌، آن چیزی است که در گذشته از آن غافل بوده‌اید.

2- فکر کامل بودن و درست بودن خود را کنار بگذارید. هنگامی که با کسی وارد گفت‌وگو می‌شوید این فکر را که او را درست کنید باعث مشکل‌دار شدن خود شما می‌شود.

3- قلب خود را پاک کنید، ذهن خود را بگشایید. اغلب، تجربیات گذشته ما در مورد افراد باعث می‌شود که در رفتار کنونی خود نیز با آنها برخورد داشته باشیم (حتی اگر آنها تغییر کرده باشند). ممکن است شخصی که در ذهن شما فردی منفی تلقی می‌شده‌، به مرور زمان به فردی مثبت تغییر کند‌. ببخشید؛ قلب خود را به روی دیگران بگشایید، آنگاه ذهن خود را در مورد چرایی مشکل دیگران پاک کنید.از نتیجه‌گیری رفتار دیگران به‌عنوان فرد مشکل‌دار بپرهیزید. شما حقیقت واقعی را نمی‌دانید و حقیقت را با قضاوت‌ها و ترس از خود‌تحلیلی‌‌، سد می‌کنید‌.

4- از افراد مشکل‌دار در‌خواست‌هایی بکنید‌. این ترسناک است‌، اما درخواست کردن از افراد سرسخت و آزار‌دهنده به شما کمک می‌کند و تعارضی که در آنها وجود دارد در شما ایجاد تغییر می‌کند‌. اگر موجودات زنده با چالش‌ها مواجه نشوند‌، رشد نمی‌یابند‌. اینگونه افراد موجب چالش شما شده و باعث رشد در شما می‌شوند.

5- فعال باشید‌، نه منفعل‌. افراد منفعل از کلیه شرایط موجود می‌نالند‌. و رفتارهای بد را مقابله به مثل می‌کنند‌. و سعی در تغییر دیگران دارند. گوناگونی طبیعت آدمی باعث سر سختی و مشکل دار شدن آنها می‌شود.  افرادی که فعال هستند بدون توجه به محدودیت شرایط آنچه را می‌خواهند ایجاد می‌کنند.

6- مسئولیت احساسی را که دارید‌، بپذیرید‌، قربانی نباشید‌. افراد را به خاطر احساس بدی که در شما ایجاد کرده‌اند سرزنش نکنید‌. جلوی ورود و خروج افراد به حالات احساسی و عاطفی خود را بگیرید‌. دست از سرزنش کردن بردارید تا خود را از رفتار مشکل‌دار افراد رها کنید‌.  شما نباید بار مشکلات و رفتارهای افراد را به دوش بکشید. هنگامی که از فکر کردن در مورد افراد به‌عنوان افراد پست و بد ذات دست برمی‌دارید و ذهنیت قربانی بودن را رها می‌کنید، سریعتر روی راه حل فکر کرده و کمتر از لحاظ احساسی خشمگین می‌شوید.

7- مشکل مدار باشید نه فرد‌مدار. افراد مشکل دار‌، یک مشکل سخت دارند و تلاش می‌کنند تا از تنها راه ممکن‌، آن‌ را حل کنند‌. خود افراد مشکل نیستند‌. بر مشکل تمرکز کنید‌، نه بر فرد‌. یک نکته اساسی جدا کردن مشکل از فرد است‌. رفتار آنها‌، حتی رفتار شما‌، یا مسئله دیگر مشکل است.

8- نیاز‌های بر آورده نشده را پیدا کنید‌. این افراد نیاز‌های برآورده نشده‌ای دارند وقتی فردی عصبانی، ناراحت، افسرده، یا عصبی است، تلاش می‌کند تا نیازی را بر آورده سازد‌، اگرچه اغلب به خوبی بر آورده نمی‌شود. به نیاز نهفته این افراد توجه کنید در این حالت شما انسان دیگری خواهید یافت این شما را قادر خواهد ساخت که با دلسوزی با او ارتباط برقرار کنید‌.

9- مستقل باشید وابستگی نوعی بیماری است‌. در اکثر افراد‌، استقلال‌، آزادی و قدرت وجود دارد. افرادی که در موضع قدرت قرار دارند‌، خوشبختی و موفقیت خود را با استقلال آشکار و بیش از حد‌، از بین می‌برند‌. چنین افرادی همه کارهای خود را انجام می‌دهند، وسواس زیادی به خرج می‌دهند و برایشان دشوار است که به کار فکر نکنند‌، و به راحتی از مخالفت دیگران با تصمیم‌گیری‌هایشان‌ عصبانی می‌شوند.

10- انعطاف پذیر باشید. اگر از نکات و اصول ذکر شده شکست خوردید این به این معنا نیست که این اصول مؤثر نیستند. بلکه به این دلیل است که به خوبی به آنها عمل نکرده‌اید‌. این اصول و نکاتی که برای شما ارائه شده شکست نمی‌خورند زیرا که اصول ارتباط مؤثر هستند‌. اغلب افراد که با افراد مشکل‌دار وارد گفت‌وگو می‌شوند، احساسی حق به‌جانب دارند ( اصل‌2 ) و یا اینکه سعی دارند فرد را تغییر دهند‌.

شروع مذاکره با این نیت که من می‌توانم فرد را تغییر دهم شکست را تضمین می‌کند. می‌بایست خود را از پیامدها جدا بدانید و منتظر نتایج خاصی نباشید. اگر این اصول و نکات باعث نتایج مطلوب شما نشد‌، بیشتر به مشکل فکر کنید‌. با انجام این کار شما قلب خود را پاک کرده و ذهن خود را می‌گشایید‌، ایجاد‌کننده وقایع بوده و مشکل‌مدار می‌باشید‌.

مشکلات سخت دیر‌تر حل می‌شوند. هر روز احتمالات مختلفی از وقایع وجود دارد‌. احساسات‌، تفکرات و نگرش‌ها طی زمان تغییر می‌کنند.  یک اقدام ناموفق در ارتباط با افراد مشکل‌دار ممکن است مشکل را حاد‌تر کند‌، اما پیروی از این اصول و نکات در برقراری با این افراد مشکل را راحت‌تر می‌کند.

towerofpower.com.au

کد خبر 81962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز