پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

رزیتا شاهرخ: برای به‌دست آوردن فواید ارتباطات اجتماعی چه کاری می‌توان انجام داد؟

مثل تمام آدم‌هایی که در این دنیای پرسرعت، سرشار از استرس، خودمحوری و غربی‌گرایی هستند، شانس شما نیز برای بدست آوردن مهارت‌های اجتماعی و دوستان بیشتر محدود است.

این امر نه تنها برای شخص شما سودمند و باارزش می‌باشد، بلکه دارای فواید فیزیولوژیک نیز است. دوستان وسیله بسیار مناسبی برای پشتیبانی اجتماعی هستند چرا که به عنوان نوعی منبع آرامش برای تخلیه استرس به شمار می‌روند و شما را در زمانی که دچار خلاء عاطفی هستید همراهی می‌‌کنند.

در این قسمت لیستی از اموری را که به وسیله آن می‌توانید زندگی اجتماعی خود و بالطبع سلامت جسمانی‌تان را بهبود بخشید، آورده‌ایم.

1- دوستی‌های قدیمی را تجدید کنید: چرا به دوستانی که مدت‌هاست از آنها خبر ندارید زنگ نمی‌زنید و با آنها قرار ملاقات نمی‌گذارید تا کار جالبی نظیر ماهی‌گیری یا رفتن به استخر را انجام دهید؟

این کار به شما کمک می‌کند که آرامش خاطر پیدا کنید و از زندگی روزمره و پردردسر شغلی برای مدت زمانی هر چندکوتاه خلاص شوید و اگر گرفتن ماهی قزل‌آلا به نظر شما کار جالبی نیست، چرا به بازار نمی‌روید و سیستم تصویری جدیدی که مدت‌ها ‌آرزوی آن را داشتید نمی‌خرید؟

در این صورت می‌توانید دوستان خود را در تعطیلات آخر هفته برای تماشای یکی از جدیدترین فیلم‌ها به خانه خود دعوت کنید و از با هم بودنتان نهایت استفاده را ببرید. در نهایت اینکه خلاق باشید و دیگران را نیز شریک کنید.

2- وقتی را با خانواده خود بگذرانید: خانواده عزیزترین و نزدیکترین کس به شما است و به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع پشتیبانی اجتماعی به شمار می‌رود. چه با پدر و مادر خود چای بنوشید و یا فرزندانتان را به تفریح و ورزش ببرید، با این کار با عزیزترین کسانتان ارتباط برقرار کرده‌اید و این کار درصد زیادی از بار عاطفی شما را مرتفع می‌سازد.

3- با افراد جدید آشنا شوید: در یک تیم ورزشی عضو شوید، در کلاس‌های مطالعه آزاد شرکت کنید و کارهای داوطلبانه انجام دهید. راه‌های بی‌شماری برای شما وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ارتباط‌های جدیدی را شکل دهید. بدن شما به خاطر مزایای فعالیت‌های گروهی برای همیشه از شما قدردان خواهد بود.

4- گوش دهید و یاد بگیرید: سعی کنید هفته‌ای 20دقیقه‌ وقت بگذارید تا حداقل با دو تا از دوستانتان صحبت کنید. معاشرت با دیگران باعث می‌شود که از فشار و استرس کاسته شود و احساس حمایت و پیشتیبانی به وجود آید.

این کار شما را به چالش وا می‌دارد و باعث می‌شود تا از اولویت‌های دیگران در زندگی با خبر شوید. شما هر چه بیشتر در مورد اطرافیان خود بدانید، خیلی بهتر می‌توانید ارتباط برقرار کرده و با آنها همدل و همراه شوید.

اگر با دیدی کلی‌گرایانه بخواهیم به زندگی نگاه کنیم باید برای تمام جنبه‌های زندگی به‌ویژه بعد اجتماعی آن ارزش قائل شویم.

دوستان به این دلیل که کیفیت زندگی را در نظر شما بهبود می‌بخشند، وابستگی‌های مثبت احساسی به وجود می‌آورند و بعد از اتمام بازی و ورزش، شرکای خوبی برای شما هستند. به راحتی می‌توانید فشارها و تنش‌های موجود در زندگی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

تلاش کمی برای تقویت ارتباط‌های فعلی و مشارکت در رویدادهای عمومی و برقراری رابطه با چیز دیگری به جز کامپیوتر به طور جدی سلامت روحی و روانی شما را تضمین می‌کند. «جان دان» فیلسوف، این امر را به زیباترین شکل منتقل ساخته.

وی اظهار می‌دارد که «یک مرد به تنهایی قادر به هدایت پدافندهای جنگی نیست.» و شما هم مطمئناً‌ دوست ندارید زمانی که بیمار هستید در خانه بنشینید و وقت خود را بیهوده تلف کنید. من هم چنین احساسی دارم.

کد خبر 22276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز