دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: آخرین بررسی‌ها از وضعیت مدیریت شرکت‌های بورس تهران نشان می‌دهد که مدیران این شرکت‌ها همچنان از سوی دولت انتخاب می‌شوند.

به گزارش همشهری، در شرایطی که سازمان خصوصی‌سازی‌ انتقاد‌های کارشناسان مبنی بر واگذاری سهام به شرکت‌های شبه دولتی را نمی‌پذیرد، بار دیگر مدیرعامل یک شرکت به اصطلاح خصوصی شده توسط نماینده دولت انتخاب شد.

بر همین اساس روز گذشته مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت از نفوذ ایمیدرو(سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) به‌عنوان نماینده دولت برای تعیین مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد و گفت: ایمیدرو با مالکیت 21 درصدی و بدون اعلام قبلی به سهام عدالت با مالکیت 43 درصد و دیگر مالکان اقدام به تغییر مدیرعامل ملی مس کرد.

هرچند رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ آمار‌های بسیار بزرگ از خصوصی‌سازی‌ در کشور ارائه می‌دهد اما به‌نظر می‌رسد این آمار‌ها صرفا روی کاغذ اعتبار دارد و مدیریت شرکت‌ها پس از خصوصی‌سازی‌ همچنان در دست دولت باقی می‌ماند.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که مدیران شرکت‌ها پس از واگذاری طبق روال گذشته، توسط دولت انتخاب می‌شوند و به‌نظر می‌رسد این موضوع به این دلیل است که سهام این شرکت‌ها به شرکت‌های شبه دولتی واگذار می‌شوند نه بخش خصوصی واقعی.

نگاهی به آمار‌های موجود نشان می‌دهد، این شرکت‌ها بخش بزرگی از بورس تهران را در اختیار دارند و می‌توان گفت ارزش جاری سهام این شرکت‌ها نزدیک به نیمی از ارزش 60 میلیارد دلاری بورس تهران را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر مدیریت شرکت‌های مهمی چون مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات، بانک ملت، بانک تجارت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فولاد خوزستان، ایرالکو، حفاری شمال و فولاد خراسان به طور آشکار و غیرآشکار با لابی دولت انتخاب می‌شوند.  در حالی که کارشناسان معتقدند اگر مدیریت دولتی می‌توانست منجر به رونق اقتصادی شود نیازی به اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ در کشور نبود.

دولت، مدیرعامل ملی مس را تغییر داد

مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت گفت: ایمیدرو با مالکیت 21 درصدی و بدون اعلام قبلی به سهام عدالت با مالکیت 43 درصد و دیگر مالکان اقدام به تغییر مدیرعامل ملی مس کرد. 

محمد جواد شیخ در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با حکم رئیس ایمیدرو درخصوص تغییر مدیرعامل ملی مس اظهار داشت: از این تصمیم نه سهام عدالت و نه دیگر مالکان حقوقی ملی مس مطلع نبودند. حتی مدیرعامل وقت این شرکت از این واقعه خبر نداشت.  

به گفته وی این تصمیم با استناد به آیین‌نامه واگذاری مدیریت سهام عدالت به دولت گرفته شده در حالی که به‌دلیل مغایرت این آیین‌نامه با ماده 38 قانون اصل 44، کمیته تطبیق مقررات مجلس آن‌را باطل کرد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه به‌دلیل انحلال کارگزاری سهام عدالت و عدم‌انتقال سبد سهام آن به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، کسی سهام عدالت را به حساب نمی‌آورد.

حکم تغییر مدیرعامل مس باید لغو شود

رئیس کمیسیون نظارت براصل 44 مجلس خبر داد: آیین‌نامه واگذاری مدیریت سهام عدالت به دولت مغایر با ماده 38 قانون اصل 44 تشخیص و توسط اداره تطبیق قوانین و مقررات مجلس باطل شد، بر این اساس حکم مدیرعامل جدید شرکت ملی مس نیز باید لغو شود.

به گزارش فارس، حمیدرضا فولادگر در رابطه با صدورحکم هراتی نیک مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، مبنی بر تغییر مدیرعامل ملی مس اظهار داشت: این حکم و همچنین ترکیب هیأت‌مدیره شرکت‌هایی مانند ملی مس و فولاد مبارکه به‌دلیل مغایرت با قانون اصل 44 باطل است.

کد خبر 98771

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز