همشهری آنلاین: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حالی وجود آب در بنزین سوپر عرضه شده در جایگاه‌های تهران را رد می‌کند که دانشگاه امام خمینی (ره) با انتشار گزارشی از وجود آب در بنزین سوپر خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر دانشگاه امام خمینی (ره) شنبه 12 دی ماه با انتشار گزارشی از وجود آب در بنزین سوپر عرضه شده در سطح جایگاه‌های شهر تهران خبر داد و اعلام کرد: با انجام آزمایش‌هایی بر روی نمونه‌هایی از بنزین سوپر عرضه شده در جایگاه‌های تهران وجود آب در بنزین سوپر تائید شده است.

در همین حال محمد خانمحمدی عضو هیئت علمی بخش شیمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اعلام کرده است: در آزمایش‌هایی که تیم تحقیقاتی دانشگاه امام خمینی بر روی نمونه‌های بنزین سوپر انجام داد و بررسی طیف‌های سیستم FT IR اسپکتروسکوپی طیف آب خالص در محیط بنزین مشخص شد و امکان تحلیل داده‌ها نیز به صورت کمی وجود دارد.

به گفته وی برای این کار از سه پمپ بنزین در نقاط مختلف سطح شهر نمونه گرفتیم که در هر سه نمونه وجود آب با درصدهای مختلف تائید شده است.

وجود آب در بنزین سوپر غیر قابل انکار نیست

ناصر رئیسی فر رئیس انجمن صنفی جایگاه داران بنزین کشور درباره وجود آب در بنزین سوپر عرضه شده در جایگاه‌های تهران به خبرنگار مهر، گفت: وجود آب در بنزین عرضه شده قابل تائید است اما در شرایط فعلی امکان عرضه بنزین آغشته به آب به طور فراگیر و گسترده در سطح جایگاه‌های کشور وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود 50 درصد جایگاه‌های سوخت کشور به سیستم اندازه‌گیری مانیتورینگ فرآورده‌های داخل مخزن مجهز شده اند، تصریح کرد: با تجهیز جایگاه‌های بنزین به این فنآوری امکان کنترل میزان آب داخل مخازن جایگاه‌های سوخت وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امکان اختلاط آب و بنزین در انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و یا تخلیه و بارگیری نفتکش‌های جاده پیما در انبار و یا جایگاه وجود دارد، تصریح کرد: اما با پایش‌های مستمر در جایگاه‌ها امکان عرضه گسترده فرآورده نفتی مخلوط با آب وجود ندارد.

تغییری در کیفیت بنزین سوپر ایجاد نشده است

در همین حال محمد ناصری سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه هم اکنون تغییری در کیفیت بنزین سوپر عرضه شده در جایگاه‌های تهران ایجاد نشده است، بیان کرد: قبل از خروج نفتکش‌های حامل بنزین از انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده نفتی به طور روزانه عملیات کنترل و کیفیت از فرآورده‌های نفتی انجام        می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه محموله‌های نفتی که کیفیت آنها تائید نشود از انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ترخیص نخواهند شد، بیان کرد: در مجموع در کلیه فرآورده‌های نفتی تولید شده درصد مجازی آب وجود دارد.

وی در واکنش با گزارش‌های منتشر شده مبنی بر وجود آب در بنزین سوپر، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه از 2 هزار و 600 جایگاه موجود سوخت کشور به طور دائم عملیات کنترل و کیفیت فراورده نفتی انجام می‌شود.

کد خبر 98556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز