گروه شهری: پس از آنکه برای دومین بار در سال‌جاری سهمیه بنزین خودروهای شخصی کاهش یافت و از 120 به 80 لیتر رسید بحث‌ها‌یی بر سر لزوم توسعه حمل‌ونقل عمومی مطرح شد

کارشناسان معتقدند بسیاری از شهروندان تحت‌تأثیر کاهش سهمیه بنزین امکان استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود را از دست داده و به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی گرایش پیدا می‌کنند که درصورت عدم‌تکافو شاهد بروز مشکلات فراوانی در تردد شهروندان خواهیم بود.

به گزارش همشهری، بیژنی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در این باره گفت: طبیعی است با کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی، صاحبان این خودروها به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی ازجمله اتوبوس تمایل پیدا کنند.

گرچه وی ساماندهی مصرف و جلوگیری از استفاده بی‌رویه از بنزین را کار خوب و پسندیده‌ای می‌داند اما از آنجایی که به افزایش تقاضا برای اتوبوس منجر می‌شود، خواستار توسعه ناوگان اتوبوسرانی شد.

بیژنی گفت: در هر صورت باید دولت بابت سودی که از ناحیه واقعی کردن قیمت بنزین عایدش می‌شود، طبق طرح جامع مصوب برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها تا 11 هزار دستگاه،  پرداخت بموقع سهم یارانه بلیت و تامین قطعات یدکی اتوبوس‌ها استفاده کند.

وی در عین حالی که معتقد است تا‌کنون شاهد بی‌توجهی‌های فراوان از سوی دولت به اتوبوسرانی بودیم، اظهار داشت: به‌عنوان مثال از حدود 120 میلیارد تومان یارانه مصوبی که باید امسال دریافت می‌کردیم تنها حدود 2میلیارد از سوی دولت پرداخت شد، ضمن اینکه فعلا خبری از اقدامات،  اتفاقات و تصمیمات گرفته شده برای توسعه اتوبوسرانی به‌ویژه پس از کاهش مجدد سهمیه بنزین نداریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره آمادگی دولت برای واگذاری یکهزار دستگاه اتوبوس برای امسال گفت: الان برج 9 است و تا‌کنون زیر 150 دستگاه اتوبوس از دولت تحویل گرفتیم و با توجه به شواهد،  قوانین و اطلاعاتی که از خودرو‌سازان داریم باید معجزه شود تا ظرف این 3ماه باقیمانده بقیه تعهدات دولت عملی شود.

وی ادامه داد: دولت می‌گوید 270 دستگاه اتوبوس گازسوز داریم درحالی‌که ظرفیت اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی باید نصف، نصف باشد اما 55درصد اتوبوس‌ها گازسوز و45درصد دیزلی است، بنابراین 5درصد اتوبوس گازسوز اضافه داریم.

لزوم افزایش سهم ناوگان اتوبوسرانی

و اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معتقد است با وجود کاهش سهمیه بنزین و گران شدن آن همچنان شاهد بالاتر رفتن مصرف بنزین شهروندان از حد معمول هستیم. رئیس شورای شهر معتقد است این معضل البته یک دلیل دیگر هم دارد و آن کمبود وسایل نقلیه عمومی اعم از خطوط ریلی و اتوبوسرانی است.

چمران در بخش دیگری از سخنان خود به سرعت کم اتوبوس‌ها حتی در خطوط ویژه اشاره کرد و گفت: وقتی هم کمبود اتوبوس داشته باشیم و هم سرعت آنها در ترافیک کند باشد، مردم رغبتی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی پیدا نخواهند کرد.

رئیس شورای شهر در این باره افزود: حدود 18 درصد جابه‌جایی‌ها در شهر تهران توسط اتوبوس‌ها صورت می‌گیرد که این رقم باید تا 25 درصد افزایش یابد؛ به این معنی که تعداد اتوبوس‌ها از7هزار دستگاه فعلی به 11هزار دستگاه برسد.

چمران طی پیشنهادی به دولت ادامه داد: ما انتظار داریم تعدادی اتوبوس‌های دوکابین مدرن که شهرداری وارد کرده و خیلی هم شایسته و استاندارد و درشان مردم است دولت به جای پرداخت یارانه، هزینه اینها را بپذیرد؛ ضمن اینکه اتوبوس‌های دیگری هم به ناوگان اضافه کند.

چمران گفت: امسال دولت تعدادی اتوبوس گازسوز برای تهران درنظر گرفته اما تهران دیگر ظرفیت پذیرش اتوبوس‌های گازسوز جدید را ندارد و مدیریت شهری به‌دلیل مشکل آفرینی اینگونه اتوبوس‌ها با افزایش بیشتر این اتوبوس‌های گازسوز مخالف است.

وی تامین اتوبوس‌های مورد نیاز شهر تهران را در 3ماهه باقیمانده از سال امکان‌پذیر ندانست اما تاکید کرد:  شهرداری یک تعداد اتوبوس خودش خریداری کرده است، علاوه براین با توجه به اعلام آمادگی شهاب خودرو و ایران خودرودیزل، دولت درصورت عقد قرارداد با آنها این شرایط را فراهم می‌کند که اگر امسال نشد، تعهدات خود را در سال آینده انجام دهد.

سهمیه تاکسی‌ها کم است

در شرایطی که رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در مورد افزایش میزان سهمیه سوخت تاکسی‌های بنزین‌سوز اظهار داشته است که هر زمان توجیه منطقی و تجزیه و تحلیل صحیحی در مورد اعلام نحوه مدیریت و عملکرد تاکسی‌ها ارائه شود درباره افزایش میزان سهمیه سوخت آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم،

سنندجی مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی گفت: مسئولان در مورد میزان مصرف سوخت تاکسی‌ها روی کاغذ عدد و رقمی را حساب کردند که در عمل با آنچه در دنیای واقعی در شهر اتفاق می‌افتد تفاوت دارد اما تمام تلاش ما این است که با کمک کارشناسان گزارشی تهیه شود که بنا به درخواست ریاست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت همراه با توجیهات منطقی و در عین حال کاربردی باشد. سنندجی پیش‌بینی کرد که درصورت عدم‌تامین بنزین مورد نیاز تاکسی‌ها شاهد تاثیرات آن روی نرخ کرایه‌ها باشیم.

سنندجی خبر داد: خوشبختانه در آخرین جلسه‌ای که با فرمانداری تهران داشتیم موفق شدیم 5 جایگاه ویژه سی‌ان‌جی برای سوخت‌گیری تاکسی‌های گاز سوز تامین کنیم.

کد خبر 97711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز