محمدجواد پاینده: تورنمنت دوستی قطر امروز با برگزاری دو مسابقه در شهر دوحه به پایان می‌رسد و شاگردان افشین قطبی در آخرین مسابقه برابر کره‌شمالی به دنبال جبران نتایج اخیر و حداقل قرار گرفتن در مکانی بهتر از پله چهارم این رقابت‌ها خواهند بود.

جام دوستی، همان تورنمنتی است که باعث شد رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران حدود سه هفته تعطیل شود، ‌همان تورنمنتی که قرار بود تدارک مناسبی برای حضور ایران در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌ها و هماهنگی بیشتر بازیکنان تیم ملی باشد.

قرار بود افشین قطبی از این فرصت مناسب برای شناختن نقاط ضعف تیمش استفاده کند و البته سرمربی تیم ملی، بارها تاکید داشت که نتایج این بازی‌ها برای او اهمیت زیادی ندارد و نکته مهم به دست آوردن تجربه از این بازی‌ها است.ایران در بازی اول مقابل قطر با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد و نکته تاسف‌برانگیز دریافت دو گل پیاپی در 10 دقیقه ابتدایی این مسابقه بود. در دومین بازی هم تیم ملی مقابل مالی 2 بر یک شکست خورد و باز هم طی دو دقیقه، دروازه ایران دو بار گشوده شد تا سازماندهی دفاعی تیم ملی که قطبی بارها به آن اشاره داشت به طور کامل روشن شود.

این دو نتیجه البته بعد از شکست ایران مقابل اردن در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها به دست آمد و افشین قطبی به یک رکورد قابل‌توجه دست یافت. اتفاقی که بعد از 20 سال در تاریخ فوتبال ملی ایران روی داد و تیم ملی در 3 بازی پیاپی شکست خورد؛ شکست مقابل تیم‌های ملی اردن،‌ قطر و مالی که البته هیچ کدام از تیم‌های بزرگ و صاحب نام فوتبال جهان یا قدرت‌های برتر فوتبال آسیا و آفریقا به شمار نمی‌روند. کارشناسان و رسانه‌ها هم از عملکرد تیم ملی در تورنمنت قطر به شدت انتقاد کردند.

بازیکنان و تصمیم‌های داوری عوامل شکست

واکنش افشین قطبی به دومین شکست تیم ملی تاسف‌انگیز بود. قطبی که در دو شکست قبلی هم هرگز خودش را مقصر نمی‌دانست این بار همه عوامل ممکن را مقصر قلمداد کرد، غیر ا ز خودش و کادر فنی.سرمربی تیم ملی ایران در کنفرانس خبری بعد از بازی ابتدا از داوری انتقاد کرد و گفت: «داور تصمیماتی گرفت که به ضرر ما بود. او باید یک پنالتی به سود ما اعلام می‌کرد اما این کار را نکرد، ‌در حالی که گل اول تیم ملی هم قطعا آفساید بود و در این شرایط داوری به ضرر ما تمام شد.»

قطبی بعد از داوری به انتقاد از بازیکنانش پرداخت و اظهار داشت: «این مشکل بازیکنان ایرانی است که زیاد به کار تیمی اعتقادی ندارند و هرکس می‌خواهد کار خودش را بکند. بازیکنان ما تک‌روی زیادی داشتند و کار تیمی در زمین دیده نمی‌شد درست بر خلاف تیم مالی که بازیکنانش هماهنگی خوبی داشتند و روی کارهای تیمی موفق به گلزنی و ایجاد موقعیت می‌شدند.»سرمربی تیم ملی باز هم در انتقاد از بازیکنانش گفت: «آنها در نیمه دوم اصلا به حرف‌های من گوش نمی‌دادند کار خودشان را می‌کردند و اصلا توجهی به توصیه‌های مربیان نداشتند.»

جدال با مدعی قهرمانی

تیم ملی کره‌شمالی که امروز در سومین بازی مقابل ایران قرار می‌گیرد، مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی تورنمنت دوستی و رسیدن به جایزه ارزشمند این رقابت‌هاست.

کره‌ای‌ها در مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی، دو بار مقابل تیم ملی ایران قرار گرفتند، ‌در تهران شکست خوردند و در پیونگ‌یانگ به تساوی رسیدند اما در نهایت با کسب عنوان دوم در رده‌بندی گروه مستقیما به رقابت‌های جام جهانی صعود کردند و ایران از مسابقات کنار رفت.

تیم ملی کره شمالی تغییرات زیادی در ماه‌های اخیر نداشته و با همان ترکیب قدیمی در بازی‌ها و تورنمنت‌های تدارکاتی حضور پیدا می‌کند.این تیم در دو بازی گذشته مقابل قطر و مالی با یک گل به برتری رسید و با 6 امتیاز در صدر جدول قرار گرفت.

مالی و قطر هر کدام با 3 امتیازی که مقابل ایران به دست آوردند دوم و سوم هستند و تیم ملی ایران بدون امتیاز در مکان چهارم قرار دارد. کره شمالی با کسب یک تساوی در بازی آخر هم می‌تواند قهرمان تورنمنت دوستی شود و تیم ملی ایران هم با کسب 3 امتیاز این بازی شاید از مکان چهارم جدول جدا شود.کره‌ای‌ها به‌رغم صعود به جام جهانی در مکان هشتاد و چهارم جدول فیفا قرار دارند.

این تیم پیش از تورنمنت دوستی در بازی‌های تدارکاتی مقابل زامبیا شکست خورد،‌ با کنگو به تساوی رسید و تنها در چند بازی دوستانه آسان مقابل تیم‌های گوام و چین‌تایپه پیروز شد.کره شمالی برای حضور در رقابت‌های جام جهانی و رقابت با تیم‌های بزرگ جهان مثل برزیل و پرتغال آماده می‌شود. این تیم آسیایی در شرایط آمادگی خوبی قرار دارد و می‌تواند سخت‌ترین رقیب ایران در این تورنمنت دوستانه باشد. نکته قابل‌توجه در این تیم، هماهنگی تاکتیکی و برنامه‌های منظم تیمی است که در مرحله مقدماتی جام جهانی هم اصلی‌ترین عامل در صعود این تیم به شمار می‌رفت.

افشین قطبی گفته است در بازی امروز ترکیبی نزدیک به ترکیب تیم ملی در بازی رسمی با سنگاپور را به میدان می‌فرستد و بهترین‌های دو بازی قبلی در آخرین مسابقه به زمین خواهند رفت.احتمالا در این بازی مهدی رحمتی درون دروازه قرار می‌گیرد. هادی عقیلی، محمد نصرتی، احسان حاج‌صفی و‌ خسرو حیدری در خط دفاع بازی می‌کنند. آندرانیک تیموریان و پژمان نوری هافبک‌های دفاعی تیم قطبی در آرایش 1-3-2-4 خواهند بود، معدنچی، زنیدپور، خلیلی و انصاری‌فرد هم دیگر بازیکنان تیم ملی در این مسابقه هستند.

کد خبر 98518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز