همشهری آنلاین: بوم‌های جذب کننده مواد نفتی و یک پل شناور برای جلوگیری از ورود لکه‌های نفت چاه 104 مارون به درون رودخانه جراحی در محل‌های مورد نظر مستقر شده است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب روز جمعه (11دی) در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، افزود: امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای کنترل آتش سوزی و جلوگیری از ورود لکه‌های نفت به طبیعت و به خصوص رودخانه جراحی از محل چاه 104 مارون، مستقر شده است.

غلامرضا حسن بیگلو که در محل چاه شماره 104 میدان مارون حضور داشت در باره علت حادثه نشت نفت و گاز از این چاه به خبرنگار شانا،‌ گفت: در ابتدا سیستم های انتقال و ارسال نفت به واحدهای عملیاتی (مجتمع بهره برداری شماره 5 مارون) و انجام آزمایش ها نشان داد که در چاه شماره 104 مارون حادثه ای رخ داده است که در پی آن کارشناسان بلافاصله به محل اعزام و آزمایشات لازم بر روی چاه انجام شد که پس از تحلیل آن شکستگی لوله جداری و نشت سیال به سطح زمین معلوم شد.

حسن بیگلو با بیان اینکه محل نشت چاه در فاصله چهار کیلومتری رودخانه جراحی نزدیک پل خلف آباد واقع در شهرستان رامشیر در 80 کیلومتری جنوب اهواز است، ادامه داد: بر اثر شکستن لوله جداری و آستری در عمق پایین تر از 700 متری زمین در چاه شماره 104 میدان مارون، سیال درون چاه از دیواره چاه نشت کرد و به سطح زمین رسید.

جزئیات عملیات کنترل چاه 104 مارون

وی گفت: بلافاصله ستاد ویژه ای با حضور مدیریت‌های تولید، امور فنی و مهندسی و ساختمان نفت و معاونت های حفاری و زمین شناس و سازمان مقابله با فوران چاه ها، اچ.اس.یی، حراست، ترابری و مدیران و کارکنان دو شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و مارون زیر نظر مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تشکیل شد تا کار عملیات مسدود کردن چاه، جلوگیری از ورود لکه های نفت به درون رودخانه جراحی و آلودگی محیط زیست اطراف در سه محور عملیاتی انجام شود.

حسن بیگلو افزود: در محور نخست عملیات، پس از مشخص شدن شکستگی لوله جداری چاه، عملیات انتقال مخازن آب و پمپاژ انجام و یک خط لوله نیز برای انتقال سیال و تزریق گل حفاری به درون چاه احداث شد که برای این کار مهم از یک دکل حفاری که در فاصله 200 متری چاه شماره 104 مارون مشغول بود استفاده شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: در محور دوم عملیات، برای ازبین بردن لکه های نفتی، گودال و حوضچه هایی احداث شد و برای پیشگیری از آلودگی رودخانه جراحی بوم های نفتی و یک پل شناور به کمک واحدهای ارتش جمهوری اسلامی در محل مستقر شد؛ ضمن اینکه تانکرهای مخصوصی نیز برای انتقال نفت به محل حادثه اعزام و مستقر شدند.

حسن بیگلو افزود: از آنجا که محل چاه شماره 104 میدان مارون در بیابان‌های اطراف دو شهرستان رامشیر و رامهرمز است، جاده‌های دسترسی برای انتقال سریع بوم های نفتی، پل شناور و دیگر تجهیزات لازم نیز در کمترین زمان ممکن ساخته شد.

وی ادامه داد: در سومین محور عملیاتی، محل های نشت گاز از لایه های درونی به سطح زمین به منظور جلوگیری از آلودگی محیط، آتش زده شد تا گاز و سیال در هوای منطقه منتشر و رها نشود؛ همزمان کار انتقال یک دکل حفاری به محل حادثه انجام شده است تا پس از نصب بر روی چاه، عملیات سیمان کاری و مسدود کردن چاه شماره 104 میدان مارون انجام شود.

حسن بیگلو اظهار داشت: کارشناسان معاونت حفاری مناطق نفت خیز جنوب نیز علاوه بر کار سیمان کاری و مسدود کردن چاه یاد شده، گروه ویژه ای را تشکیل داده‌اند تا پس از اتمام کامل کار مسدود کردن چاه و رسیدن به وضعیت سفید، برنامه ای را برای انجام عملیات حفاری جدید در مجاورت این چاه برای استخراج نفت و تولیدی کردن آن در دستور کار قرار دهند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: وقوع این پدیده کاملا طبیعی است و ممکن است بر اثر رانش و حرکت لایه های زمین در اعماق پایین تر از 500 متر، چاه های نفت و گاز مسدود شود و سیال از مسیرهای مختلف حرکت کرده و راه خود را در گوشه ای دیگر از سطح زمین پیدا کند.

حسن بیگلو گفت: با توجه به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در منطقه کارشناسان و کارکنان مناطق نفت خیز جنوب، عملیات رفع بحران را با شتاب بیشتری انجام دادند تا از ورود لکه های نفتی به درون رودخانه جراحی جلوگیری کنند؛ برای این مهم بوم جذب کننده لکه های نفتی و یک پل شناور بر روی رودخانه جراحی نصب شده است.

بنا بر این گزارش، میدان نفتی مارون با تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت‌خام از 370 حلقه چاه تولیدی جزو بزرگترین میادین نفت ایران به شمار می‌رود؛ بافت خاک و زمین این منطقه به گونه ای است که مدام حرکت های زیاد و رانش های شدید در لایه های زیرین زمین رخ می دهد و به طور معمول در نتیجه آن لوله های جداری و آستری چاه های نفت و گاز در اعماق زمین مسدود می شود

کد خبر 98477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز