گروه ادب و هنر: 7 دی بخش صحنه‌ای و رقابتی ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی با داوری علی نصیریان، سعید کشن فلاح و سعید افشاری آغاز می‌شود

و این مراسم تا 12 دی ماه در تهران و گرگان ادامه خواهد داشت.

علاوه بر نمایش‌های پذیرفته شده در این همایش، 7 آیین عاشورایی چون «دست چوبی»، «علم مشتی»، «دسته سنگ زنی»، «نجواخوانی اقوام ترکمن»، «سینه‌زنی»، «مراسم آیینی قوم قزلباش» و «لالایی‌های مرسوم در بین اقوام»، که از آیین‌های مرسوم عاشورایی در استان گلستان است در طول برگزاری ‌همایش اجرا می‌شود.

اجرای سمفونی عاشورا توسط هنرمندان این استان، برگزاری نمایشگاه عکسی از آثار دوره‌های گذشته در حاشیه این همایش، برگزاری 2 سمینار و برنامه نمایشنامه‌خوانی در روزهای هفتم و هشتم دی ماه، ازجمله برنامه‌های این همایش است.

پیام‌هایی برای جشنواره

با شروع همایش آیین‌های عاشورایی، پیام‌هایی برای آن از سوی مسئولان منتشر شد. دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و به مناسبت برگزاری ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی، دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر رحمت امینی دبیر ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی از جمله کسانی بودند که به این مناسبت پیام دادند.

همایش‌های پژوهشی

همایش پژوهشی ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی با ارائه مقاله‌های پژوهشی از روز دوشنبه هفتم دی‌ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر‌شهر کار خود را آغاز کرد. این همایش پژوهشی امروز هشتم دی‌ماه با ارائه 6 مقاله و سخنرانی به کار خود پایان خواهد داد.

14 اثر پذیرفته شده

در این همایش 7 اثر از تهران و 7 اثر از شهرهای مختلف کشور حضور خواهند داشت. 7 اثری که از تهران در این بخش پذیرفته شده‌اند، عبارتند از: نمایش‌های «آواز در مه» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی به کارگردانی مسعود طیبی، «به روایت خسرو پسر میرزا یحیی‌ معین‌البکاء» نوشته فرهاد ارشاد به کارگردانی بیتا عبائیان، «داخلی - تابلوی شب‌دهم» نوشته سیاوش پاکراه به کارگردانی وحید نفر، «عروسی قاسم» نوشته و کار محسن رنجبر، «مجلس مصایب خانواده ابوفاضل» نوشته زهره غلامی به کارگردانی ایمان شیعه از تهران، «فطرس» نوشته عباس عبدالله‌زاده به کارگردانی  تینو صالحی  و «زیر درخت سیب» نوشته سید‌علی موسویان به کارگردانی محمد بی‌ریا.

همچنین نمایش‌های شهرستانی این همایش را آثاری چون «خط خون» نوشته‌ فرهاد ارشاد به کارگردانی مصطفی بوعذار از اهواز، «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی یاسر محمودی از ساری، «شور شهر‌شیرین» نوشته و کار خسرو امیری از کرمانشاه، «کابوس واقعه» نوشته و کار محمدمهدی صمدی از گرگان، «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت» نوشته‌ میلاد اکبرنژاد و کارگردانی محمد حسن‌زاده از تربت حیدریه، «وین شرح بی‌نهایت» نوشته و کار فرهاد ارشاد از شیراز و «باران» نوشته و کار محسن مقامی از گرگان تشکیل می‌دهند.

تئاترهایی برای اجرا

با پایان یافتن همایش، پرونده این کار بسته نخواهد شد بلکه با اتمام ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی، نمایش‌های این همایش در تالار مولوی و خانه نمایش به روی صحنه خواهدرفت؛

 این وعده‌ای بود که دبیر جشنواره در نشستی خبری پیش از این اعلام کرده بود. او در این نشست تاکید کرد که تاکنون اجرای 2 نمایش در تماشاخانه سنگلج و یک نمایش در تالار مولوی قطعی شده و احتمال دارد در اداره تئاتر یا سالن ایرانشهر هم اجراهای دیگری انجام بگیرد.

به گفته دبیر جشنواره، نمایش«داخلی، تابلوی شب دهم» نوشته سیاوش پاکراه و کار وحید نفر بعد از پایان همایش در تالار مولوی اجرای خود را آغاز می‌کند و پس از برگزاری اختتامیه و با توجه به آرای هیأت داوران، یک نمایش دیگر نیز برای اجرا در سالن اصلی تالار مولوی انتخاب و معرفی می‌شود.

همچنین دبیر جشنواره این وعده را داد که 2 نمایش«این عسل شهد گلی خونین است» نوشته و کار محسن رنجبر و «مجلس مصایب خانواده ابوفاضل» نوشته زهره غلامی و کارگردانی ایمان شیعه نیز بعد از پایان همایش در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه بروند.

اما این صحبت‌ها منحصر به اتمام همایش است اما در طول همایش هم تالارهای تهران میزبان نمایش‌های شرکت‌کننده در همایش عاشورایی هستند. 29 آذر تا 6 دی ماه سالن اصلی تئاتر شهر و فضای باز تئاتر شهر میزبان مجالس تعزیه و آیین‌های عاشورایی این همایش بود که به گفته سایت تئاتر شهر از این مجالس و آیین‌های عاشورایی به خوبی استقبال شد.

اما این روزها تالار وحدت و تالار سنگلج هم میزبانی نمایش‌های این همایش را برعهده دارند. این روزها 2نمایش به نام‌های«به روایت خسرو پسر میرزایحیی معین‌البکاء» و «زیر درخت سیب» از 29 آذرماه هر کدام به‌مدت 12 شب در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شوند.

محمودرضا رحیمی نیز نمایش «مقتل» را در قالب این همایش از 8 تا 12 دی ماه در تالار سنگلج اجرا می‌کند. همچنین نمایش «در قاب ماه» نوشته حمیدرضا آذرنگ و به کارگردانی حسین مسافرآستانه از 30 آذر تا 15 دی‌ماه ساعت 18:30 به مناسبت برگزاری ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

ششمین همایش سراسری نمایش‌های آیین‌های عاشورایی که از 29 آذر در تهران آغاز شده، در بخش صحنه‌ای و رقابتی از 9 تا 12 دی در گرگان به کار خود پایان خواهد داد.

کد خبر 98232

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز