یکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: حضور ارتش‌ کوروش در غزه

ارتش ایران در سر راه خود به مصر برای تصرف این کشور  اواخر دسامبر سال 526 پیش از میلاد شهر استراتژیک غزّه واقع در ساحل مدیترانه را تصرف کرد و در اینجا منتظر رسیدن کشتی‌هایی شد که حکمران قبرس و نیز پولیکراتس حکمران جزیره یونانی ساموس وعده فرستادن آنها را داده بودند.

قرار بود که این کشتی‌ها و کشتی‌های فینیقی‌ها پیاده نظام ایران را به دلتای رود نیل منتقل کنند و سوارنظام پارسی هم از طریق حاشیه ساحلی صحرای سینا خود را به آنجا برساند. در آن زمان غزّه از بنادر مهم مدیترانه شرقی بود. به علاوه، به همانگونه که از نام آن استنباط می‌شود به داشتن استحکامات نظامی معروفیت داشت. غزّه که تاریخی 4هزار ساله دارد همچنین از مراکز تجارت و تبادل کالا میان شرق و غرب بود و به شهر خوشبخت هم شهرت داشت.

غزّه اواخر هزاره دوم پیش از میلاد توسط یونانیان و عمدتا یونانیان جزیره «کرت» تصرف شده بود و این یونانیان که در اینجا ساکن شده بودند فیلیستین (مردم دریانورد) خوانده می‌شدند. ایران هخامنشی پس از تصرف غزّه، تا سال 332 پیش از میلاد به‌مدت 193 سال آن را در اختیار داشت و در این سال پادگان ایرانی غزّه در برابر اسکندر مقدونی مقاومت شدید کرد و چون نیروی کمکی نرسید شکست خورد. غزّه در سال 640 میلادی به تصرف سپاه اسلام درآمد که از بلاد اسلامی شده است. ناپلئون بناپارت در سال 1799 غزّه را فتح کرد و هفتم نوامبر 1917 انگلیسی‌ها آن را از دست عثمانی خارج ساختند.

آیا رسانه چاپی به پایان عصر خود نزدیک می‌شود؟

28 دسامبر 2008 (به‌مناسبت پایان سال میلادی) ناشران روزنامه‌های آمریکا اعلام کردند که افت تیراژ، کاهش اعلان و در نتیجه زیاندهی آنها در طول سال (2008) مانند سال‌های بعد از 2003 ادامه داشته است. در همین اعلامیه به کمپانی رسانه‌ای گانت اشاره شده بود که تصمیم گرفته بود روزنامه‌های این کمپانی در منطقه دیترویت از جمله دیترویت فری پرس، تنها 2 روز در هفته  تحویل در منزل داشته باشند.

بیش از 20 ناشر دیگر گفته بودند که صفحات نشریات خود را کاهش خواهند داد و از عرض صفحات 5/2تا 5سانتی‌متر خواهند کاست. این ناشران اذعان کرده بودند به‌رغم تطبیق محتوای خود با عصر اینترنت، کاهش مخاطب و زیاندهی ادامه داشته و از رقابت با وب‌سایت‌ها و آنلاین‌ها تلویحا ابراز عجز کرده بودند.

ادامه کاهش تیراژها در سال 2009 سبب شد که کارخانه بزرگ کاغذسازی مستقر در شهر فرانکلین آمریکا تعطیل شود. 27 دسامبر 2009 (به‌مناسبت پایان سال) گزارش‌هایی انتشار یافت که مفاد آنها مشابه اعلامیه 28 دسامبر سال 2008 بود و حکایت از ادامه افت تیراژها نه تنها در آمریکا بلکه در سطح جهان می‌کرد.

بازگشت دوباره دوبچک به قدرت و پایان اسرارآمیز عمر او

الکساندر دوبچک سوسیالیست لیبرال 28 دسامبر سال 1989 به ریاست پارلمان تازه چک‌اسلواکی که دیگر در انحصار کمونیست‌های مطلق گرا نبود انتخاب شد و به این ترتیب پس از 10 سال و چند ماه به قدرت باز گشت.

وی در ژانویه سال 1968 به دبیرکلی حزب کمونیست چک اسلواکی که قدرت را در این کشور به دست داشت برگزیده شده بود و به پیاده کردن افکار خود و انعطاف‌پذیرکردن سوسیالیسم مطلق (مارکسیسم) پرداخته بود.

رویدادهای نیمه دوم سال 1989 و خروج انحصار قدرت از دست حزب کمونیست و تجدید انتخابات چک اسلواکی باعث ورود دوبچک به پارلمان شد که به ریاست آن انتخاب گردید. وی در این سمت باز از سوسیالیسم ملایم دفاع کرد و حاضر به دست کشیدن کامل از سوسیالیسم نشد که خواست غرب بود. طولی نکشید که اعلام شد دوبچک در یک حادثه رانندگی کشته شده است!

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 98142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز