شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: نخستین نیروگاه برق اتمی در جهان

20 دسامبر 1951 (58 سال پیش در 29 آذر ماه) نخستین ژنراتور تولید برق با استفاده از نیروی اتم در 30 کیلومتری شهر «آرکو» واقع در ایالت کوهستانی آیداهو آمریکا آغاز به کار کرد.

نام این نیروگاه را «ای‌بی‌آر-1» به‌معنای نخستین رآکتور تجربی تولید نیروی برق گذاردند. این نیروگاه تا سال 1964 سرگرم به‌کار بود. صدها نیروگاه بعدی که در گوشه و کنار جهان ساخته شده است بر همان پایه کار می‌کنند.

تأسیس پلیس ویژه در شوروی (چکا)

بیستم دسامبر 1917 و 2 ماه پس از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه، برای کشف و دستگیری افراد و گروه‌های ضد‌انقلاب یک سازمان پلیس مخفی معروف به «چکا» در آن کشور تاسیس شد. بلشویک‌ها آن‌را پلیس ویژه خطاب می‌کردند. شمار افراد این سازمان تا سال 1918 به 200 هزار نفر رسید.

لنین در سال 1921 بر وظایف این سازمان، کشف فساد اداری، هرگونه سوءاستفاده، تقلبات دولتی، سود بردن خلاف حق، ناراضی‌سازی‌، فرصت طلبان و گزارش مشکلات کشاورزان، کارگران، روشنفکران و نظامیان را اضافه کرد.

لنین در دستوری به امضای خود شرایط انتخاب اعضای این پلیس ویژه را هم تعیین کرد؛ازجمله وفاداری به کمونیسم، تایید بی‌نظر بودن، دلسوز بودن و داشتن حداقل تحصیلات متوسطه و حضور منظم در کمیته‌های آموزش سوسیالیسم.

وی برای افراد این سازمان که گزارش خلاف واقع دهند مجازاتی دو برابر ماموران دیگر (پلیس عادی) تعیین کرد. بعدا  کا‌گ‌ب جای پلیس ویژه را گرفت.

ایرانیان برگردن ژنرال شکست خورده رومی یوغ گذاشتند

بیستم دسامبر سال 69 میلادی فلاویوس وسپاسیان فرماندار کل متصرفات روم در شرق وارد رم شد و سنای روم رای به امپراتوری او داد. وسپاسیان همان روزی که از سنای روم رای موافق گرفت ضمن نامه‌ای که برای بلاش یکم شاه ایران فرستاد ضمن تشکر از وعده کمک نظامی، نوشت که به این کمک دیگر نیازی ندارد.

سپاه شرقی روم از امپراتورشدن وسپاسیان اعلام حمایت کرده بود. تعدد متقاضیان امپراتوری روم این امپراتوری را در آستانه جنگ داخلی قرارداده بود. در این میان ویتلویس آماده جنگ با وسپاسیان شده بود و درخواست وسپاسیان از بلاش برای دفع این رقیب بود.

وسپاسیان که قبلا با 60 هزار نظامی برای سرکوب شورش یهودیان به شرق آمده بود بدون نیاز به نیروی بیشتر، ویتلویس را از سر راه خود دور ساخته بود. وی در طول 10 سال (69 تا 79 میلادی) که بر امپراتوری روم حکومت کرد با ایران مناسبات حسنه داشت.

در دوران نرون - در سال 62 میلادی- ارتش ایران سپاه اعزامی روم به آناتولی شرقی مرکب از لژیون‌های 4 و 12 به فرماندهی «لوسیوس پائه توس» را شکست داده و مجبور به تسلیم شدن کرده و بر گردن پائه توس یوغ (چوبی که بر گردن 2 گاو موازی هنگام شخم زدن می‌گذارند) نهاده بود و در پی این شکست و انتصاب تیرداد، شاهزاده اشکانی به حکومت ارمنستان میان 2 ابرقدرت وقت، صلح برقرار شده و دولت ایران از تحریک قوم فرانک و حاکم ساموساتا بر ضد ‌روم دست برداشته بود.

دوگل‌با اصرار‌مردم ‌دو باره ‌رئیس‌جمهورشد

بیستم دسامبر سال 1958شارل دوگل، ناسیونالیست معروف فرانسوی رئیس‌جمهوری این کشور شد که به جمهوری پنجم معروف است. وی قبلا هم رئیس دولت فرانسه بود.

فرانسویان که از ناامنی‌ها، خودسری‌ها، گرانی‌ها، بیکاری‌ها و... به ستوه آمده بودند سرانجام برای نجات خود در یکم ژوئن این سال، یک بار دیگر دست به سوی شارل دوگل دراز کردند و او را از بازنشستگی خارج و با خواهش و تمنا رئیس دولت فرانسه کردند تا به اوضاع سر و سامان دهد.

وی یکسال پس از کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری در 81سالگی و در همان ماهی که به دنیا آمده بود (نوامبر 1970)، درگذشت.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 97696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز