سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: پیشنهاد ملی شدن صنعت‌نفت و چگونگی هزینه کردن‌ درآمد آن

25 آذر ماه 1329 (16دسامبر سال 1950) دکتر مصدق، نماینده اول تهران و 10 تن از یارانش به‌عنوان اعضای کمیسیون نفت گزارش خود را به مجلس دادند و پیشنهاد کردند که قرارداد سال 1933 ایران و انگلستان لغو و صنعت نفت ایران ملی شود و در دست دولت قرار گیرد و درآمد این ثروت ملی صرف عمران، پیشرفت کشور و ارتقای سطح زندگی ایرانیان (نه پرداخت حقوق کارمندان و هزینه‌های جاری دولت) شود.

در پی اعلام این طرح و از روز بعد تشکیل اجتماعات و ایراد نطق‌ها و انتشار مقالات به پشتیبانی از آن آغاز شد. سی‌ام آذرماه ده‌ها هزار تن و عمدتا جوانان در میدان بهارستان اجتماع و فریاد «نفت ما باید ملی گردد» سر دادند. این اجتماعات و حمایت‌ها با وجود مخالفت رزم‌آرا، نخست‌وزیر وقت با ملی‌شدن صنعت نفت ادامه یافت و سرانجام رزم‌آرا جان خود را بر سر این مخالفت باخت و نفت ملی شد.

سنای فرانسه‌بااستنادبه‌اعلامیه‌حقوق‌بشر، طلاق ناپلئون را تصویب کرد

ناپلئون بناپارت، امپراتور وقت فرانسه در اوج قدرت از همسرش ژوزفین خسته شده بود و کلیسای کاتولیک سدّی در برابر طلاق بود. وی به پاپ متوسل شد تا او فتوای طلاق دهد که پاپ هم مخالفت کرد. ناپلئون برخلاف هنری هشتم نخواست خودش پاپ شود و حکم به طلاق بدهد؛ اقدامی که تا آن زمان سابقه نداشت.

ناپلئون پس از ناامید شدن از پاپ، اعلام کرد که طلاق از آزادی جدا نیست، ازدواج یک قرارداد همانند قراردادهای دیگر است و اجبار در حفظ قرارداد و ادامه زندگی مشترک ناخواسته ناقض حق انسان است و با این استدلال، 16 دسامبر سال 1809 به سنای فرانسه رفت، مشکل خود را علنا برای سناتورها بیان کرد و از آنان خواست که برای رهایی او از این قید که نوعی حمایت از اصل آزادی است رای به طلاق ژوزفین دهند.

اکثریت سناتورها با اینکه می‌دانستند اقدام آنان ناقض آموزش‌های کلیسای کاتولیک است، به استناد اعلامیه حقوق بشر مصوب مجلس انقلاب (فرانسه) رای به طلاق ژوزفین دادند و مصوبه سنا به ژوزفین به‌عنوان طلاقنامه ابلاغ شد؛ طلاقی که کلیسا هرگز آن را تایید نکرد.

قتل راسپوتین، مرد مرموز روسیه

16دسامبر سال 1916 گریگوری راسپوتین، مرد مقتدر و مرموز روسیه به دست 2 تن از اشراف این کشور کشته شد که گمان برده بودند وی در جهت منافع آلمان گام برمی‌دارد و مسئول تلفات نیروهای روسیه در جبهه‌های جنگ است. قاتلان سپس جسد راسپوتین را به رودخانه افکندند.

راسپوتین که یک کشیش سیبریایی بود، نخست به‌عنوان درمان سردرد درمان‌ناپذیر تنها پسر تزار به کاخ او راه یافته بود و بعدا با استفاده از ضعف نفس نیکلای دوم و حمایت همسر تزار، در دربار روسیه صاحب نفوذ و قدرت وسیع شده و امور دولتی را قبضه کرده بود. روس‌ها به‌تدریج نسبت به کارهای راسپوتین دچار شک و سوءظن شده بودند و همین بدگمانی به قتل او انجامید.

زادروز بتهوون

لودویگ وان بتهوون، موسیقی‌دان معروف آلمانی 16 دسامبر سال 1770 در بن به دنیا آمد و 57 سال عمر کرد و آثار گرانبهایی از خود به یادگار گذارد. وی تحصیلات موسیقی را در وین تکمیل کرد.

بتهوون علاوه بر ساختن آهنگ‌های فراوان و معروف، در نواختن پیانو و ویلن مهارت فراوان داشت، ولی از نظر شخصی مردی بد خلق و خوی توصیف شده است.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 97439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز