جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی‌زاده: 2 شکست نظامی هند از ایران در 2سال متوالی برسر قندهار

در پایان دهه دوم دسامبر سال 1650 میلادی (28 آذرماه) نیروهای اعزامی «شاهجهان» امپراتور گورکانی (تیموری) هند به قندهار از سربازان ایرانی مستقر در پادگان این شهر شکست خوردند و فرار کردند.

سال پیش از آن (ژانویه 1649 میلادی) شاه عباس دوم شخصا با سپاه اصفهان برای بیرون راندن هندیان از قندهار به این منطقه رفته و پیروز شده بود.

تلاش‌های بی‌نتیجه سران دهلی در سال‌های 1652 و 1653 ادامه یافت و این 4لشکرکشی برای آنان 120 میلیون روپیه طلا هزینه داشت. تمایل به تصرف قندهار از زمان حکومت جهانگیرشاه آغاز شده بود، زیرا وی در نظر داشت پایتخت را از دهلی به لاهور منتقل سازد و نمی‌توانست یک پادگان نیرومند ایران در قندهار را تحمل کند. این درحالی بود که امپراتوران گورکانی استقرار پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها را در سواحل شرقی و غربی آن کشور تحمل می‌کردند و بیمی از ورود فرانسویان و هلندی‌ها هم نداشتند.

اشتباه سیاسی عثمانی که به انهدام آن انجامید

19 دسامبر سال 1887 دولت عثمانی دست به یک اشتباه سیاسی بزرگ زد و بدون محاسبات قبلی و پیش‌بینی عواقب کار، از قدرت‌های اروپایی خواست که میان آن دولت و روسیه میانجی‌گری کنند. روسیه‌هم به ارمنستان و بلغارستان وهم ‌به آزادی عمل در دریای سیاه و تنگه‌های آن چشم‌داشت.

اروپای غربی که از دیرباز کمر به اضمحلال عثمانی بسته بود، از این فرصت برای مداخله علنی در امور عثمانی استفاده کرد که تا پایان جنگ جهانی اول و انحلال عثمانی و تاسیس جمهوری ترکیه، به همان صورت ادامه داشت.

رفع محاصره دریایی ایران از سوی انگلستان

4 ماه پس از براندازی 28مرداد، بیست و هشتم آذر 1332 (19دسامبر 1953) نشست شرکت‌های نفتی و کارشناسان مربوط که در لندن برای بررسی سرنوشت نفت ایران برگزار شده بود، به کار خود پایان داد و از دولت انگلستان خواست اینک که دولت دکتر مصدق ساقط شده و ملّیون ایران قدرت را از دست داده‌اند، لازم است که انگلستان به محاصره دریایی ایران پایان دهد تا بتوان کار صدور نفت را از سر گرفت.چند ساعت پس از اعلام این خواست شرکت‌های نفتی اصطلاحا بین‌المللی، دولت انگلستان این توصیه را پذیرفت و به محاصره دریایی دو سال و نیمه ایران پایان داد.

سالگرد درگذشت ابوالحسن صبا

استاد ابوالحسن صبا، موسیقی‌دان نامدار ایران 28 آذر ماه سال 1336 در 55 سالگی درگذشت. استاد صبا مدرس هنرستان موسیقی ایران در همه رشته‌های موسیقی مهارت و نبوغ داشت.

او یک موسیقی‌شناس برجسته بود و روی موسیقی ملی و محلی‌ــ قدیم و جدید ــ ایران کار کرد (کاری که بعدا تاجیک‌ها انجام داده اند). استاد صبا مقدمات کار جمع‌آوری ترانه‌های محلی ایران را فراهم ساخته بود که عمر پربارش به پایان رسید و پس از او کسی دیگر این کار را دنبال نکرد.

نبرد هوایی عراق و ایران در آذرماه 1353

19دسامبر 1974 (28 آذرماه 1353) باردیگر در مرز ایران و عراق یک نبرد هوایی میان جنگنده‌های 2کشور روی داد و دولت وقت ایران‌بلافاصله به ارتش غرب کشور آماده‌باش داد.

این زد و خوردها و ناآرامی‌های مرزی پس از الغای سلطنت در عراق در سال 1958 میلادی هرچند وقت یک‌بار صورت می‌گرفت که به‌رغم سازش الجزایر در 1975، در سپتامبر سال 1980 منجر به یک جنگ 8ساله تمام عیار میان 2کشور شد.

مرزهای عراق با ایران را انگلیسی‌ها در جریان جنگ جهانی اول و ساخت کشوری به نام عراق ترسیم کردند و در مورد مرز آبی شط‌العرب، قاعده بین‌المللی «خط‌القعر» را تعمدا در نظر نگرفتند تا استخوان لای زخم باقی بماند و باعث این همه فتنه شدند..

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 97587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز