یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: پس از آنکه احداث یک مرکز مالی بین‌المللی در کنار برج میلاد با شکست مواجه شد، این بار مسئولان شرکت بورس درصددند این طرح را به‌صورت مجازی از طریق شبکه اینترنت به اجرا در بیاورند.

به گزارش خبرنگار همشهری، طرح مرکز مالی ایران که از سال‌های دور به‌عنوان یک ایده در بورس تهران شکل گرفته بود از سال 85 و همزمان با روی کار آمدن علی رحمانی به‌عنوان نخستین مدیرعامل شرکت بورس تهران بار دیگر به‌صورت جدی دنبال شد اما پس از پایان دوره مدیریت وی، مدیران جدید شرکت بورس با این استدلال که این کار از وظایف شرکت نیست، روند اجرای طرح را متوقف کردند.

این در حالی بود که تا آن زمان برخی از سرمایه‌گذاران از جمله سرمایه‌گذارانی از کشور عربستان برای همکاری در احداث این پروژه ابراز تمایل کرده بودند.

براساس این طرح قرار بود با همکاری نظام پولی کشور و بازار سرمایه، نخستین مرکز مالی ایران در کنار برج میلاد افتتاح شود. اما حسن قالیباف اصل که پس از پایان تصدی علی رحمانی مدیریت شرکت بورس را برعهده گرفت، استدلال‌های جدیدی در این باره داشت.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در دومین مجمع سالانه شرکت بورس اوراق بهادار اعلام کرد: مرکز مالی ایران به‌عنوان پوسته‌ای بود که ایجاد شد و افزایش سرمایه شرکت بورس به همین دلیل مطرح شد و مذاکراتی با شهرداری هم جهت  اختصاص زمین برای مرکز مالی انجام شد.

مرکز مالی مجازی

اما یکسال پس از توقف اجرای طرح مرکز مالی ایران در کنار برج میلاد، اخیرا مدیران بازار طرحی را در دستور کار قرار داده‌اند که براساس آن مرکز مالی ایران به‌صورت مجازی تشکیل خواهد شد.

علی اسلامی، عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر به همشهری گفت: با توجه به آنکه ابعادی که برای مرکز مالی ایران پیش‌بینی شده بود بسیار بزرگ بود و اجرای آن در توان شرکت بورس نبود بنابر این طرحی در دست مطالعه قرار گرفت تا این طرح به‌صورت مجازی و از طریق یک پورتال مجازی انجام شود.

وی افزود: با توجه به رکود بازار مسکن، مدیران بازار تصمیم گرفتند تا طرح مرکز مالی ایران را به‌صورت مجازی احداث کنند.اسلامی  تأکید کرد: مطالعات لازم برای اجرای این طرح انجام شده اما اجرای آن نیاز به بررسی بیشتر دارد؛

در واقع این مرکز، به محلی برای شفافیت اطلاعات تبدیل خواهد شد و درصورت اقتصادی بودن شاید شرکت مرکز مالی ایران به یک شرکت پردازش اطلاعات تبدیل شود. وی افزود: مرکز مالی مجازی ایران محلی است برای اقدام جمعی و فعالیت شرکت‌های کارگزاری، بانک‌ها، بیمه‌ها، بورس و همه ارکان مالی کشور.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس همچنین در گفت‌وگوی دیگری با موج اضافه کرد: شرکت مرکز مالی مجازی ایران به‌عنوان زیرمجموعه شرکت بورس، یک پورتال خواهد بود که با اتصال به سیستم معاملات، اطلاعات را دریافت خواهد کرد. اسلامی یادآور شد: قرار بود مرکز مالی ایران به محلی برای تماس بنگاه‌ها و نهادهای مالی فعال در کشور در ابعادی مانند مرکز مالی دوبی تبدیل شود.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس همچنین به طرح ایجاد این مرکز در ابعاد مجازی برای تبدیل به یک پایگاه اطلاع‌رسانی اشاره کرد و اظهار داشت: تشکیل مرکز مالی ایران در پی قرار گرفتن یکی از چند عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس در فرابورس صورت گرفت.

وی از چشم‌انداز رو به زوال مسکن به‌عنوان مانعی در سرمایه‌گذاری وجوه مربوط به این طرح نام برد.معاون شرکت تامین سرمایه نوین اضافه کرد: به‌رغم منتفی شدن تشکیل مرکز مالی، طرح مرکز مالی مجازی ارائه شد تا با توجه به تبادلات و ارتباطات در فضای مجازی و وب، این مرکز به‌صورت مجازی تاسیس شود.

کد خبر 97798

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز