یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

سنای آمریکا در یک اقدام ضربتی لایحه بودجه کلان نظامی این کشور را برای سال مالی 2010 تصویب کرد که عملیات نظامی در عراق و افغانستان بخش بزرگی از آن را تشکیل می‌دهد.

این لایحه 636 میلیارد و 300 میلیون دلاری که 29 آذر برای امضای نهایی و تبدیل آن به قانون برای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال شد تمامی هزینه‌های نظامی آمریکا در سال 2010 را مشخص می‌کند.

این لایحه در نشست ویژه مجلس سنا با 88 رای موافق در مقابل 10 رای مخالف تصویب شد. مجلس نمایندگان آمریکا هم چهارشنبه گذشته این لایحه را با 395 رای موافق در مقابل تنها 34 رای مخالف تصویب کرده بود.

در این بودجه کلان که برخی آن را بزرگ‌ترین بودجه نظامی آمریکا می‌دانند ‌١٢٨میلیارد دلار به جنگ‌های عراق و افغانستان اختصاص پیدا کرده است. این در حالی است که در این بودجه هزینه اعزام 30 هزار نیروی جدید به افغانستان محاسبه نشده است.

مقام‌های دولت اوباما برای اعزام نیروهای اضافی به افغانستان خواستار 30میلیارد دلار شده‌اند که قرار است این بودجه سال مالی 2011 در فوریه سال آینده مورد بررسی قرار بگیرد.

در بودجه تصویب شده همچنین دستمزد نظامیان آمریکایی 4/3 درصد افزایش داشته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که با برآورده شدن خواسته‌هایش این لایحه را به‌زودی امضا خواهد کرد.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که در لایحه بودجه سال مالی2010، 7/1میلیارد دلار برای کمک به دولت پاکستان و عملیات نظامی در این کشور درنظر گرفته شده است. رسانه‌های پاکستان 29آذرگزارش دادند که در این لایحه 80 میلیون دلار برای تهیه هواپیماهای بدون سرنشین جدید اختصاص یافته است.

این هواپیماها اکنون به یکی از ابزارهای مهم جنگی در جنگ‌های عراق و افغانستان تبدیل شده‌اند. عملیات نظامی آمریکا در مناطق مرزی پاکستان توسط این هواپیماها انجام می‌شود.

این هواپیماها از داخل خاک آمریکا کنترل می‌شوند. بسیاری تصویب این لایحه را یک پیروزی برای دولت اوباما می‌دانند؛ به‌ویژه در شرایط کنونی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت اوباما تا حدی در داخل آمریکا دچار افول شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا پیش از این خواستار اقدام فوری کنگره برای تصویب بودجه پنتاگون شده بودند. وزارت دفاع آمریکا روز گذشته با استقبال از تصویب لایحه بودجه نظامی آمریکا اعلام کرد: تصویب این بودجه حمایتی مهم از اولویت‌های امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا به حساب می‌آید.

اوباما و گیتس با مذاکرات خود موفق شدند که برنامه خرید جنگنده‌های فوق‌العاده گران‌قیمتF-22 را از شرکت لاکهید مارتین در بودجه جدید لغو کنند. با وجود این نمایندگان کنگره خرید 10 فروند بوئینگ C-17 را با وجود اینکه وزارت دفاع درخواستی برای آنها ارائه نکرده بود تصویب کردند.

این تصمیم یک خبر خوش برای کارخانه بوئینگ به حساب می‌آید.رابرت گیتس پیش از این و در ماه آوریل خواستار لغو خرید هواپیمای C-17 پس از تحویل آخرین مورد خریداری شده در پایان سال 2010 شده بود اما شرکت بوئینگ به‌عنوان دومین شرکت بزرگ طرف قرارداد با پنتاگون با انتقاد از این مسئله اعلام کرده بود که درصورت لغو خرید ارتش آمریکا کارخانه این شرکت در کالیفرنیا در سال 2011 تعطیل خواهد شد.

این بودجه در حالی تصویب شد که مرکز تحقیقات کنگره آمریکا به تازگی در گزارشی اعلام کرد که از زمان حملات 11 سپتامبر بیش از یک‌تریلیون دلار برای جنگ علیه تروریسم، هزینه‌های درمانی سربازان و حفاظت از سفارتخانه‌های آمریکا در نقاط مختلف جهان هزینه شده است.

کد خبر 97794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز