گروه بین‌الملل: در تیراندازی بی‌سابقه در یک پایگاه نظامی در ایالت تگزاس 13‌نفر کشته و حداقل 31‌نفر زخمی شدند

عامل این تیراندازی سرگرد نیدال حسن است که زخمی شده و دربیمارستان بستری است. گفته می‌شود عامل این کشتار در آستانه اعزام به افغانستان برای جنگ در این کشور بود.

وی بارها مخالفت خود را با اعزام به افغانستان ابراز و خواستار خروج از ارتش آمریکا شده بود. شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پنجشنبه شب با قطع برنامه‌های عادی خود از وقوع کشتار در یکی از پادگان‌های نظامی این کشور در ایالت تگزاس خبر دادند. این کشتار در پادگان فورت هود تگزاس روی داد.

فورت هود یکی از بزرگ‌ترین پادگان‌های آمریکا محسوب می‌شود که در زمینی به وسعت ۳۳۹ مایل مربع بنا شده و محل استقرار ۵۲ هزار نفر از نیروهای ارتش این کشور است. این پادگان رسما از سال ۱۹۴۲ تا‌کنون محل استقرار بخشی از نیروهای آماده اعزام به جبهه‌های جنگ و سربازانی بوده که در پی بازگشت از این جبهه‌ها برای انجام یک سلسله آزمایشات بهداشتی، مدتی در آن نگهداری می‌شوند.

گفته می‌شود عامل کشتار در فورت‌هود، فقط چند متر با سالنی که ۶۰۰ شرکت‌کننده مراسم فارغ‌التحصیلی در آنجا حضور داشتند، فاصله داشته و واکنش سریع و بستن در ورودی این سالن مانع از به‌راه‌افتادن یک حمام خون شده است.

اوباما: وحشتناک بود

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا کشته‌شدن نظامیان آمریکایی در داخل خاک این کشور را وحشتناک‌تر از کشته‌شدن آنها در میادین جنگ خارج از آمریکا دانست.

باراک اوباما در این باره گفت: در این حادثه خشونت‌آمیز وحشتناک، شماری از نظامیان کشته و شمار بیشتری زخمی شدند. من برای زخمی‌ها دعا و برای خانواده کشته‌شده‌ها نیز ابراز همدردی می‌کنم و برای کسانی که در پایگاه فورت هود زندگی و خدمت می‌کنند آرزوی سلامت دارم.

اینها زنان و مردانی بودند که زندگی خود را برای دفاع از ما به خطر انداختند. وی افزود: برای ما بسیار دشوار است که نیروهای شجاع‌مان را در میادین جنگ خارج از کشور از دست می‌دهیم اما وحشتناک‌تر آن است که چنین افرادی در داخل خاک آمریکا و در یک پایگاه نظامی هدف گلوله قرار گیرند و کشته شوند.

غیر منتظره نبود

کارشناسان معتقدند حادثه تیراندازی در پایگاه نظامی فورت هود تگزاس چندان هم دور از انتظار نبود. در چند ماه گذشته، نیروهای پلیس فدرال آمریکا (اِف بی‌آی) شماری از گروه‌های تروریستی را شناسایی و متلاشی کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به گروهی اشاره کرد که قصد فعالیت در تگزاس، ایلینویز و نیویورک را داشت.

از جمله ویژگی‌های این شبکه تروریستی نیز آن است که اعضایش قبلا کوشیده‌اند مراکز نظامی را هدف حمله قرار دهند.به لحاظ آماری باید گفت که در 8 سال بعد از حادثه 11سپتامبر، به‌طور متوسط دستگیری یک یا 2 فرد تروریست یا شبکه تروریستی (در طول سال) اتفاق افتاده است.

9 ماه اخیر سال 2009 میلادی برای کارشناسان مبارزه با تروریسم، اهمیت فوق العاده‌ای داشته است. یک کارشناس امنیتی آمریکا می‌گوید: در طول 8 ماه گذشته ما شاهد فعالیت یک شبکه تروریستی بوده‌ایم و در 7 هفته گذشته نیز به‌طور متوسط در هر 14 روز اعضای یک باند تروریستی دستگیر شده‌اند. بنابراین آنچه رخ داده است را می‌توان رشد قارچ گونه اینگونه تشکیلات توصیف کرد.

کد خبر 94571

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز