دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کماندوهای ویژه ارتش ایالات متحده به‌زودی برای آموزش ارتش یمن راهی این کشور خواهند شد

به نوشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، برخی مقامات ارشد آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که یمن به‌طور بالقوه می‌تواند پناهگاه گروه تروریستی القاعده در آینده شود؛ اگرچه هنوز امن است.

کشورهای عربی همسایه یمن اخیرا اعلام کرده‌اند که 12 عضو القاعده را در مرزهای یمن بازداشت کرده‌اند. عمان اخیرا نیروهای امنیتی خود را در مرزهای یمن افزایش داده است تا از ورود افراد مظنون به انجام تحرکات تروریستی به خارج از مرزهای  این کشور  جلوگیری کند.

ایالات متحده در توجیه حضور نظامی خود در یکی دیگر از کشورهای حساس منطقه خاورمیانه، ادعا می‌کند که از ترس افتادن یمن در چنگ القاعده، فعلا گروه کوچکی از نیروهای مخصوص خود را برای آموزش ارتش یمن و بهبود وضعیت امنیتی این کشور راهی صنعا خواهد کرد.

یک مقام ارشد ارتش آمریکا هم در گفت‌وگو با دیلی تلگراف گفت: القاعده یمن را پایگاه رزرو فعالیت‌های تروریستی خود در افغانستان و پاکستان کرده است. این همان توجیهی است که براساس آن کشور عربستان هفته‌هاست یمن را زیر آتش سنگین هواپیماهای خود گرفته‌است.

به تازگی عمان و اردن هم وارد این نبرد شده‌اند.  وزارت امور خارجه عمان اعلام کرده است که اخیرا تحرکات گسترده‌ای از جنگجویان القاعده در افغانستان و پاکستان به سوی یمن انجام شده است که نشان از برنامه ویژه القاعده برای یمن دارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه عمان هم اعلام کرد: موضوع تحرکات القاعده در یمن موضوعی است که نیاز به همکاری گسترده کشورهای منطقه و همسایه این کشور عربی دارد.  یمن چند ماهی است که مورد توجه رسانه‌های خبری غربی و همچنین عربی منطقه خلیج‌فارس قرار گرفته‌است؛

دلیل آن هم سرکوب گسترده شیعیان زیدی شمال یمن توسط ارتش این کشور با کمک ارتش عربستان است. اکنون با سخنان فرماندهان نظامی آمریکا، واشنگتن هم وارد این بحران شده‌است.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی است که بیش از 12 نفر از رهبران ارشد القاعده در یمن زندگی می‌کنند. دیپلمات‌های غربی همچنین اخیرا به دولت یمن هشدار داده‌اند برای افزایش کمک‌های جهانی به این کشور و صرف کمک‌ها در مسیر درست خود، تغییرات و اصلاحاتی را در ساختار حکومت خود ایجاد کند.

دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا23 آذر در مؤسسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی و امنیت منطقه‌ای در منامه بحرین گفت: از یمن در برابر شیعیان حوثی حمایت می‌کنیم. یمن و مسئله درگیری دولت با شیعیان این کشور از محورهای سخنرانی پترائوس در این اجلاس بود.

وی  همزمان با این سفر با شبکه تلویزیونی العربیه نیز در این باره گفت‌وگو کرد و در بخشی از اظهارات خود گفت: کشتی‌های جنگی آمریکا در آب‌های بین‌المللی یمن فقط برای نظارت نبوده بلکه مانع از رسیدن کمک‌های تسلیحاتی به حوثی‌ها می‌شوند.  پترائوس افزود: ما همان طور که به بیشتر کشورهای منطقه کمک‌های امنیتی می‌دهیم، کمک‌های امنیتی و آموزش‌های نظامی مختلف به یمنی‌ها ارائه کرده‌ایم.

وی همچنین درباره حمایت از کشورهای عربی خلیج‌فارس درصورت حمله به این کشورها گفت که دلیل نزدیکی ما به کشورهای خلیج فارس وجود 10هزار نیروی آمریکایی در این کشورهاست.

ما دارای ابزارهای هشدار سریع موشک‌های بالستیک و پدافند هوایی مشترک هستیم و به تعهدات دفاعی خود عمل می‌کنیم. این اظهارات فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز ارتش عربستان با جنگنده‌های آمریکایی مواضع حوثی‌ها را در یمن بمباران کرده است.

70 کشته در حمله جنگنده‌های عربستان

روز یکشنبه در حمله جنگنده‌های عربستانی به یک بازار در منطقه مرزی یمن با عربستان، بیش از 70 نفر کشته شدند. این خبر را منابع حوثی در این منطقه اعلام کرده‌اند. جنگنده‌های عربستانی در روزهای اخیر حملات خود را  به این منطقه تشدید کرده‌اند.

کد خبر 97376

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز