سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: «گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که در جایی یا در مواجهه با کسی، نمی‌دانیم چه رفتاری انجام دهیم که مناسب و درست باشد.

یک انسان عاقل می‌داند که بی‌اعتنایی به احساسات دیگران، کاری زشت و ناپسند است و سرچشمه بسیاری از مشکلات روزمره می‌شود.»

کتاب« آداب معاشرت» با این جمله‌ها آغاز می‌شود و سپس به مسائلی مانند مهارت‌های ارتباط خوب، رعایت حقوق دیگران، مردم آزاری، کلیدهای شنیداری و گفتاری، خوش‌رویی،
شوخ طبعی و... می‌پردازد.

در این کتاب، تاریخچه کوچکی از آداب‌معاشرت در جهان آمده است:

 «امروز ما به نشانه دوستی، آشتی یا آشنایی به هم دست می‌دهیم، در گذشته انسان‌های اولیه چون همیشه سلاحی برای دفاع از خودشان در دست داشتند و آن را پشت خود یا در لباس‌شان پنهان می‌کردند، وقتی به هم می‌رسیدند، دستشان را جلو می‌آوردند که نشان بدهند سلاحی ندارند و برای دوستی آمده‌اند. این رسم از آنجا برای ما مانده است.»

در این کتاب از یک سو، آموزش‌های علمی شهروندی و از سوی دیگر کاریکاتورهایی درباره مسائل اجتماعی و آداب معاشرت به درک بیشتر این مسائل کمک می‌کنند.

در پایان می‌خوانیم: «شاید بد نباشد، در پایان هر روز، هر هفته یا هر ماه، یک جمع‌بندی از برخوردها، ارتباط‌ها و رفتارهایمان نسبت به دیگران داشته باشیم. اشکالات و نقاط ضعف و قوت آن را ببینیم و منصفانه در باره آنها قضاوت کنیم. در پایان با رفع اشکال‌ها و تقویت نکات مثبت به شادی و آرامش خود و دیگران کمک کنیم. آداب معاشرت، قواعد زندگی مسالمت‌آمیز و رعایت آنها، لازمه زندگی اجتماعی است.»

کتاب «آداب معاشرت» از مجموعه کتاب‌های «سیری در آموزش‌های شهروندی» است که توسط مرکز آموزش سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و با همکاری مؤسسه آموزش شهر منتشر شده است.

کد خبر 97671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز