گروه ادب و هنر: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با معرفی برترین قصه‌گویان ایرانی و تقدیر از قصه‌گویان خارجی به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور مسئولان و مربیان کانون، نویسندگان و پژوهشگران، اهل هنر و جمع کثیری از علاقه‌مندان به قصه‌گویی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

عباس طریقت، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی سخنانی گفت: بعد از 30 سال معلمی و مربی‌گری اگر از من بپرسند که قصه چیست؟ می‌گویم قصه، حرف دل است.

وقتی که قصه‌ای توسط یک قصه‌گوی ماهر، صاف و پاک گفته می‌شود قصه‌هایش اثربخش و کارآمد می‌شود و تاثیر شگرفی بر کودکان و نوجوانان می‌گذارد. بنابراین به قصه به خاطر سابقه فرهنگی‌اش در کشور ما باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر جشنواره قصه‌گویی ضمن تشکر از گروه‌های مختلف و دست‌اندرکاران برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: پیش از اینکه جشنواره قصه‌گویی کار خودش را آغاز کند طی فراخوانی از قصه‌گویان سراسر کشور درخواست کردیم قصه‌هایشان را به دبیرخانه جشنواره بفرستند.

تصور ما این بود که در نهایت80 یا 100 قصه به دبیرخانه جشنواره برسد، اما در کمال تعجب 800 قصه به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رسید؛ به‌طوری‌که داوران جشنواره مجبور شدند آثار رسیده را برای بررسی به خانه‌هایشان ببرند و در جلسات متعدد کار بازبینی آثار را انجام دهند. در نهایت 35 قصه را از میان آثار قصه‌گویان ایرانی و خارجی انتخاب کردند.

همچنین دیوید امبروس، قصه‌گویی از کشور ولز با بیان قصه‌ای کوتاه به روی سن دعوت شد. او پیش از اجرای قصه خود در مراسم اختتامیه جشنواره قصه‌گویی گفت: از آمدنم به ایران بسیار خوشحالم. آمدن ما به این جشنواره اهمیت فراوانی داشت؛ چراکه فرصت خوبی در اختیار ما قرار داد تا ایران واقعی را از نزدیک ببینیم و با ایرانی‌ها از نزدیک صحبت کنیم.

وی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را بسیار خوب و باکیفیت توصیف و اظهار کرد: این جشنواره برای قصه‌گویان خارجی به‌ویژه قصه‌گویانی که از غرب آمده‌اند، فرصتی فراهم کرد تا خوب بودن ایران و ایرانیان را به دوستان‌شان در غرب برسانند.

وی در ادامه مراسم، قصه مرد نابینایی را گفت که با گوش‌هایش می‌دید و با قلبش می‌شنید که مورد استقبال فراوان حاضران در مراسم اختتامیه جشنواره واقع شد.

در بخشی از مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و طریقت، دبیر جشنواره، با اهدای جوایزی به 9 قصه‌گوی خارجی از آنها تقدیر کردند.

زهره شریف و فهیمه براتی از افغانستان، دیوید امبروس از ولز، نیل دبورکا از ایرلند، عبدو مومن شریف از تاجیکستان، میکاییل دوبرک از سوئد، نظرکو رحمان اف از قرقیزستان، فاطمه سلیمان از لبنان وگات فری دانکن ملقب به آقای توپ از انگلستان در مراسم اختتامیه جشنواره قصه‌گویی لوح تقدیر و نشان مرغک طلا دریافت کردند.

همچنین هیات داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، برترین قصه‌گویان ایران را معرفی کرد. برترین قصه‌گویان ایرانی این جشنواره در 4 بخش قصه‌گویان آزاد، قصه‌گویان کانون، قصه‌گوی برتر در انتخاب قصه و قصه‌گوی برتر در فعالیت‌های فردی قصه‌گو معرفی شدند.

براساس نظر داوران در بخش قصه گویان آزاد گلابعلی داوود بیگی از زنجان و شیرین صمدی از اصفهان انتخاب شدند.همچنین مهدی رحمانی از اصفهان، حمیدرضا مردمی از تهران، گلناز دادلویی از زنجان، تکتم عربان از گیلان و رقیه دوست‌فاطمی‌ها از یزد به‌عنوان برترین قصه‌گویان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شدند.

مهتاب شهیدی، قصه‌گوی تهرانی نیز در بخش انتخاب قصه به‌عنوان برتر شناخته شد. در بخش قابلیت‌های فردی نیز فخری غفاریان از مازندران انتخاب شد. سیزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 22 آذر کار خود را در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده بود و داوران آن عذرا وکیلی، غلامعلی کیومرثی و اسدالله شکرانه بودند.

در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره قصه‌گویی، محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل کانون هم گفت: از جشنواره‌های قصه‌گویی باید حداکثر استفاده را برد و علاوه بر تکنیک باید به محتوای قصه هم توجه شود.

وی با بیان اینکه سیزدهمین جشنواره قصه‌گویی، اتفاق بزرگی است، اظهار داشت: قصه‌گویی شیوه‌ای تربیتی است که مانند هر شیوه تربیتی دارای قالب و محتواست. به عبارتی زمانی که یک معلم و قصه‌گو قصه‌ای را تعریف می‌کند پیامی را به مخاطب خود انتقال می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط  جهانی و کشور ما ایجاب می‌کند که به تکنیک‌ها مسلط باشیم، ولی باید به خاطر داشته باشیم که با پرداختن به مضمون از تکنیک حداکثر استفاده را ببریم. البته منظورم استفاده از مضمون‌های فلسفی نیست، بلکه باید مسائل مورد نیاز کودکان بیان شود.

چینی‌فروشان افزود: بچه‌های ما باید با مسائل کشور و منطقه، مفاخر، هویت ملی و تاریخ انقلاب و کشور آشنا باشند. اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که عده‌ای درصددند ملت را تهی کنند. منظورم ایران فرهنگی است که آوازه آن در بسیاری از کشورها شنیده می‌شود. ما به تکنیک قصه‌گویی مسلح می‌شویم تا پیام‌های ارزشمند را منتقل کنیم.

چینی‌فروشان یادآور شد: بارها گفته‌ام نیازمندیم باشگاه قصه‌گویی ایجاد شود. در بسیاری از کشورهای دنیا این کار مرسوم است. البته نباید اشتباه کنیم، چون مقصودم از این حرف دولتی بودن باشگاه نیست، بلکه ما باید از ایجاد یک باشگاه قصه‌گویی حمایت کنیم و فضای لازم را برای رشد و توسعه چنین باشگاهی فراهم آوریم.

وی افزود: آرزومندم پاتوق‌های قصه‌گویی در کشور ایجاد شود.چینی‌فروشان  با بیان اینکه این دوره از جشنواره بر قصه‌های حماسی ملی و مذهبی تاکید داشت، گفت: هر سال جشنواره بر یک موضوع تمرکز دارد و موضوع چهاردهمین جشنواره قصه‌گویی نیز تا 2 ماه آینده مشخص خواهد شد. وی در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره، هیات داوران و مهمانان خارجی تشکر کرد.

همچنین در این مراسم از عذرا وکیلی، مریم نشیبا و سودابه سالم با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر شد.

کد خبر 97605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز