گروه ادب هنر: مراسم اختتامیه دومین جشنواره «مادران قصه‌گو» قرار است فردا 21اسفند در سالن همایش‌های میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار ‌شود.

جشنواره مادران قصه گو

در این مراسم که با حضور امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از فعالان عرصه داستان‌نویسی و قصه‌گویی برگزار می‌شود، از حجت‌الاسلام‌والمسلمین راستگو، عذرا وکیلی و محمدرضا سرشار تجلیل خواهد ‌شد. همچنین از شش مادر قصه‌گوی برگزیده پایتخت در دو سطح مقدماتی و تخصصی تجلیل خواهد شد. علاوه بر این از 24نفر قصه‌گوی برگزیده از مناطق 22 گانه تهران نیز تقدیر می‌شود.

در این دوره از جشنواره مادران قصه‌گو بیش از پنج هزار مادر تهرانی در کارگاه‌های مقدماتی قصه‌گویی و بیش از یک هزار مادر در کارگاه‌های تخصصی شرکت کرده بودند که در نهایت 48 نفر به مرحله نهایی داوری جشنواره راه یافتند. تعریف قصه، ضرورت قصه‌گویی، سابقه این مقوله در ایران و جهان، بسط داستان، معیارهای قصه خوب، ویژگی‌های قصه‌گوی خوب، لحن و زبان قصه، به‌کارگیری توأمان بیان و بدن، تعامل با مخاطب، کنترل روند قصه‌گویی و هدایت صحیح مخاطب و بهره‌گیری از ابزارهای جانبی ازجمله سرفصل‌های آموزشی در کارگاه‌های مقدماتی قصه‌گویی بوده است. طراحی ورودی و خروجی داستان، توجه به عامل تعامل با مخاطب در طراحی‌ها، ارائه نمونه‌های تصویری، استفاده از عنصر غافلگیری در طراحی‌ها، شناخت ابزار وجودی و نحوه بهره‌مندی از آن در بیان قصه، آشنایی با سبک‌های قصه‌گویی و شناخت و بهره‌گیری از ابزارهای مکمل برای قصه‌گویی ازجمله سرفصل‌های آموزشی در کارگاه‌های تخصصی بود.

جعفر رئیسیان‌زاده، دبیر جشنواره با اعلام اینکه هدف از برگزاری این جشنواره، فراهم آوردن زمینه ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده با استفاده از قصه‌گویی و آشنایی با ادبیات و فرهنگ ایرانی اسلامی و کتاب‌های مفید است، گفت: آشنایی با آموزه‌های دینی و انتقال این آموزه‌ها از طریق قصه و داستان به کودکان و ایجاد انس و الفت بین والدین و فرزندان از دیگر اهداف این جشنواره بود.

رئیسیان‌‌‌‌زاده اظهار داشت: بخش مقدماتی این کارگاه‌ها ویژه مادرانی برگزار شد که برای نخستین بار در جشنواره شرکت کرده‌اند و بخش تخصصی به مادرانی اختصاص داشت که در دوره نخست جشنواره مادران قصه‌گو دوره‌های مقدماتی را گذرانده بودند.

وی با اشاره به رشد 70درصدی تعداد مادران شرکت‌کننده در این جشنواره نسبت به سال گذشته گفت: کارگاه‌های دومین جشنواره مادران قصه‌‌گو به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش به‌صورت میانگین با حضور 25نفر در هر کارگاه برگزار شد. رئیسیان‌‌زاده به تشکیل چهار جلسه آموزشی در دوره مقدماتی اشاره کرد و افزود: در این دوره تعریف قصه، ضرورت قصه‌گویی، سابقه این مقوله در ایران و جهان، بسط داستان، معیارهای قصه خوب (اعم از جذابیت، فضاسازی، شخصیت‌پردازی، قابلیت‌های نمایشی، ویژگی‌های بومی و تناسب با محیط پیرامونی)، از جمله ویژگی های دومین دوره جشنواره مادران قصه گوی تهرانی بوده است. وی با اشاره به برگزاری هشت جلسه کارگاهی در دوره تخصصی کارگاه‌های قصه‌گویی گفت: این جشنواره در دو مرحله برگزار ‌‌شد، که در مرحله اول توسط هیأت داوران، ازبین سه نفر برگزیده، نخستین نفر به‌عنوان نماینده منطقه به مرحله نهایی جشنواره معرفی ‌شدند.

رئیسیان‌زاده با اشاره به مرحله دوم این جشنواره گفت: در این مرحله هیأت داورانی که شامل نویسندگان و شاعران برجسته حوزه ادبیات و شعر کشور می‌شد، از بین 22نماینده از مناطق شهر تهران، سه نفر به‌عنوان برگزیدگان اصلی انتخاب ‌شده‌اند که در مراسم اختتامیه معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

کد خبر 204698

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز