مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه شهری: طرح‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در ماه محرم تشریح شد.

به گفته عبدالمقیم ناصحی مدیرکل امور مساجد و فعالیت‌های دینی شهرداری، امسال به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر بیش از 2هزار برنامه از سوی شهرداری تهران به اجرا در خواهد آمد.

اعزام سخنرانان به مساجد جامع مناطق 22 گانه به‌منظور تبیین 2اصل امر به معروف و نهی از منکر در دهه اول ماه محرم، برگزاری مراسم عزاداری در تمامی نمازخانه‌های شهرداری تهران بعد از نماز جماعت ظهر و عصر، پاسخگویی به سؤالات اعتقادی شهروندان درباره فرهنگ صحیح و ارزش‌های عزداری امام حسین (ع) از طریق سامانه 1888، هماهنگی و مساعدت با 300 مسجد برای تبلیغ و ترویج معارف اصیل عاشورایی و جلوگیری از نفوذ خرافات به دامنه عزاداری‌ها در دهه اول محرم، نصب بیش از 9هزار تابلو تبلیغاتی با مضامین محرم و صفر در سطح شهر و برافراشتن پرچم‌های سیاه به‌عنوان بخشی از برنامه‌های شهرداری به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: علاوه بر برگزاری نمایشگاه عطر سیب،  هماهنگی‌های لازم برای آماده‌سازی‌ صحن مطهر تمامی امامزادگان شهر تهران به‌منظور حضور هیئت‌های مذهبی انجام شده است.

بنا براین گزارش همچنین شهرداری تهران درنظر دارد با هماهنگی هیئت‌های مذهبی و شورایاران، حین برگزاری مراسم عزاداری با ارائه خدمات مناسب، بهداشت و پاکیزگی محیط شهری را حفظ کند.

نواخته‌شدن سمفونی امام حسین(ع) در برج میلاد

از سوی دیگرعبادالله رمضانی دبیر ستاد هماهنگی برنامه‌های فرهنگی شهرداری ضمن اعلام خبر نواختن سمفونی امام حسین‌(ع) در برج میلاد گفت: با توجه به مشاهده برخی انحرافات در آداب عزاداری ماه‌های محرم و صفر، شهرداری تهران اقدام به تهیه و توزیع بروشور و سی‌دی فرهنگی با هدف فرهنگسازی‌ آداب عزاداری در میان شهروندان کرده است.

دبیر ستاد هماهنگی برنامه‌های فرهنگی شهرداری تهران در ایام محرم، ارسال پیامک‌های مذهبی، اجرای مراسم تعزیه‌خوانی شوق حضور،  همایش نوگلان حسینی، تقدیر از مداحان نوجوان، تجلیل از خانواده‌های اسرا و جانبازان با عنوان «مادران صبر و بانوان عصمت» را از جمله برنامه‌هایی اعلام کرد که در مناطق 22گانه تهران به اجرا در می‌آید.

علاوه براین، رمضانی گفت: همه هیئت‌های ثابت، فصلی، دانش‌آموزی و... از یک هفته پیش از شروع مراسم به‌منظور تهیه اقلام مورد نیاز به فرهنگسرای خاوران مراجعه کرده و از امکانات و تدارکات شهرداری در این زمینه استفاده کردند.

رمضانی همچنین به 20 عنوان برنامه طراحی شده روزنامه همشهری و ویژه‌نامه‌هایش به مناسبت این ایام اشاره کرد که انتشار ویژه‌نامه‌ها و کتاب همراه با موضوع محرم از آن جمله است.

رمضانی با اشاره به برگزاری تورهای زیارتی ویژه شهروندان در همه مناطق افزود: امسال فروشگاه‌های شهروند نیز برنامه توزیع غذای نذری و پذیرایی از شهروندان را اجرا خواهند کرد.

به گفته وی، غبارروبی حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌ها، برگزاری مسابقات ادبی و هنری برای گروه‌های مختلف سنی مخاطبان، برگزاری نمایشگاه عکس عاشورایی، برگزاری «طرح بصیرت» و « اجتماع عاشوراییان» توسط بسیج شهرداری تهران، پخش سروده‌های مذهبی و نوحه‌خوانی در پایانه‌های شهر در ماه‌های محرم و صفر ازجمله 2هزار برنامه‌ای است که شهرداری تهران در سطح مناطق 22‌گانه تهران برگزار خواهد کرد.

سیمای شهر عاشورایی می‌شود

از سوی دیگر در آستانه ماه محرم و همزمان با فعالیت‌های گسترده فرهنگی شهرداری تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران نیز سیمای شهر تهران را عاشورایی می‌کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از مزین شدن سیمای شهر به مضامین و مفاهیم والای عاشورایی در آستانه ماه محرم خبر داد و افزود: این اقدام در 4 بخش و در قالب تیزرهای تلویزیونی، نصب پرتابل‌های شهری، آویزهای منطقه‌ای و بیلبوردهای شهری در مساحتی بالغ بر 17هزار و 500 متر مربع انجام می‌گیرد.

حجت‌الله ملاصالحی در گفت‌وگو با «شهر» اظهار داشت: به همین منظور امسال 2 هزار و 500 پرتابل شهری به مساحت 2هزار و 500 متر مربع و 4 هزار آویز در مساحتی بالغ بر 12 هزار متر مربع را در سطح مناطق 22 گانه نصب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین 3 هزار متر مربع بنر عاشورایی روی بیلبوردهای شهر و عرش پل‌های عابر پیاده توسط سازمان زیباسازی شهر تهران به نمایش درآمده است.وی افزود: امسال تیزرهای تلویزیونی را نیز در این باره تهیه کرده‌ایم که در طول برگزاری آیین عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله حسین(ع)، هر روز 300 مرتبه از طریق شبکه‌های رسانه ملی پخش می‌شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها از یک ماه پیش با اعلام فراخوانی از سوی سازمان به‌منظور دعوت از هنرمندان و سازمان فرهنگی فعال در این حوزه برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های عاشورایی آغاز شد و هم‌اکنون کار چاپ و نصب طرح‌های برتر دریافت شده در سطح شهر در حال انجام است.

ملاصالحی گفت: احادیث امام حسین(ع)، پیام‌ها و شعارهای قیام عاشورا، احادیث چهارده معصوم(ع) درباره حضرت اباعبدالله(ع) و اشعار عاشورایی ازجمله مضامینی است که در این طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

کد خبر 97542

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز