یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

اینقدر به این بچه‌هایی که تخم‌مرغ‌های شب عید را رنگ می‌کردند، چیزی نگفتیم که بعد از اینکه کمی بزرگ‌تر شدند جوجه‌ها را هم رنگ کرده و روانه بازار کردند و پولی به جیب زدند

حالا هم برای هر مناسبتی، یک چیزی پیدا کرده، رنگ‌آمیزی و  روانه بازار می‌کنند. برای نمونه از همین چند روز پیش برای شب یلدا شروع کرده‌اند به رنگ کردن هندوانه‌ها. اسناد این موضوع هم همان‌طور‌که در تصویر مشاهده می‌‌کنید در دفتر روزنامه موجود است.

در همین رابطه شاید بتوان یک ضرب‌المثل جدید هم با این مضمون که«تخم‌مرغ رنگ کن، آخرش هندوانه رنگ‌کن می‌شود» هم گفت. مگر ما از این قدیمی‌ها که راه به راه ضرب‌المثل می‌گفتند چی کم داریم.

به هر حال منظور از این همه کوچه پس کوچه رفتن این بود که صورت این هندوانه‌هایی را که روی بار برخی وانتی‌ها و ویترین مغازه‌ها می‌بینید با سیلی سرخ نکرده‌اند بلکه کار، کار اسپری رنگ است و بنابراین برای خرید هندوانه حتما به شرط چاقو آن را خریداری کنید تا به اصطلاح تو ‌‌زرد در نیاید.

دوستداران محیط زیست

چندی پیش در همین ستون تصویر درختی را چاپ کردیم که نشان می‌داد برخی شهروندان تابلو‌های گوناگون خود را به درخت‌های شهر میخکوب می‌کنند. حال آنکه کوبیدن میخ  و تابلو به درخت‌ها، چندان کار جالبی به نظر نمی‌رسد و ممکن است برای کودکان بدآموزی هم داشته باشد تا اینکه علی زکاوتی (یکی از خواننده‌های روزنامه) تصویر درختی را برای ما ارسال کرده است که نسبت به انواع پیشین ‌ (میخکوب شده) خوشبخت‌تر است.

با وجود این همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید این نوع حرکات نه چندان خشن نیز تاثیر مخربی روی چهره شهر دارد. فقط کافی است تصور کنیم که هر یک از شهروندان بخواهند درختان شهر را تریبون خواسته‌ها و تذکر‌های خود بدانند.

به طور حتم پس از این تلقی از کارکرد درختان به تعداد سریال‌های تلویزیونی، تابلو روی درخت‌ها نصب می‌شود و چیزی از زیبایی‌های بصری شهر باقی نمی‌ماند. بنابراین بهتر است تا زمانی که فضای کافی برای پارکینگ خودرو‌ها مهیا شود، برچسب تهدید مهاجمان به پنچری و غیره را روی در‌های منزل نصب کنیم. 

راه‌بندان با سطل

در شلوغی خیابان‌ها هر چیزی می‌تواند موجب سنگینی ترافیک باشد، حتی اگر یک سطل زباله باشد. در سال‌های اخیر سطل‌های بزرگی در سطح شهر نصب شده‌اند که شهروندان می‌توانند زباله‌ها را در آن بریزند.

از آنجایی که این سطل‌ها بزرگ‌تر از آن هستند که ماموران جمع‌آوری زباله بتوانند آنها را بلند کنند، زیر آنها چرخ‌هایی تعبیه شده است که امکان حرکت‌شان به سمت ماشین جمع‌آوری زباله را فراهم می‌کند.

این در حالی است که برخی از شهروندان از متحرک بودن این سطل‌ها سوء‌استفاده کرده و برای بازکردن جای پارک یا به هر بهانه دیگری آنها را به وسط خیابان انتقال می‌دهند.

به این ترتیب سایر رانندگان برای تردد در خیابان دچار مشکل می‌شوند و این در حالی است که حتی یک نفر هم برای کنار گذاشتن سطل از سر راه دست به کار نمی‌شود. خوب است شهروندان در این مورد دقت بیشتری داشته باشند تا دست‌کم از ایجاد ترافیک بی‌مورد برای خود و سایر رانندگان جلوگیری کرده باشند.

درختان شناسنامه‌دار

یکی از اقدامات خوب در جهت نگهداری از درختان، شناسنامه‌دار کردن آنهاست. این شناسنامه‌ها در قالب پلاک‌های فلزی روی درختان نصب می‌شوند و به ثبت می‌رسند. به این ترتیب هرگونه مشکل در مورد درخت‌های سطح شهر قابل پیگیری خواهد بود.

این در حالی است که همچنان در برخی مناطق شهر درختان فاقد شناسنامه هستند و این امر زمینه را برای سوء‌استفاده برخی افراد فراهم کرده است. قطع غیر مجاز درختان یکی از این اقدامات سوء‌استفاده‌گرانه است. برخی از افراد برای باز کردن راه تردد مقابل مغازه یا زیبایی نمای ساختمان به‌طور خودسرانه اقدام به قطع درختان می‌کنند.

کد خبر 97262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز