جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

پیش‌ از این پیاده‌رو فقط برای موتورسوار‌ها جای فرار از ترافیک بود اما گویا با کاهش جای پارک، خودرو‌ها نیز به این بخش از شهر هجوم آورده‌اند

به طوری که دیدن تصویر‌هایی همچون تصویری که میلاد غفرانی برای ما ارسال کرده چندان منحصر به‌فرد و کمیاب نیست. به هر حال به نظر برخی شهروندان، از آنجایی که برای افزایش نظم و زیبایی بصری شهر این اواخر کار‌های در خور توجه بسیاری انجام شده است، بهتر است برای تخلف‌های اینچنینی جریمه‌های سنگین‌تری در نظر گرفته شود.

در کنار این جریمه‌ها باید برای رفع مشکل نبود جای پارک نیز راهکار‌های جدی‌تری در نظر گرفته شود. زیرا تا به حال امکاناتی که برای این مشکل در نظر گرفته شده است، نتوانسته خواسته‌های شهروندان و حجم خودرو‌ها را پوشش دهد، به طوری که گاهی برای توقف خودرو باید ساعت‌ها به دنبال جای خالی و مجاز گشت.

در نبود برچسب‌ قیمت

با وجود اجباری شدن نصب برچسب‌های قیمت روی اجناس، برخی فروشنده‌ها همچنان از این کار سر باز می‌زنند. در نبود برچسب قیمت، فروشنده می‌تواند جنس را گران‌تر عرضه کند و ملاک خاصی برای اعتراض خریدار وجود نخواهد داشت. گاهی نیز برچسب‌های نصب شده هیچ انطباقی با قیمت محصول ندارند و مندرجات چاپ شده روی آن‌را نقض می‌کنند.

به این معنی که فروشنده‌ برای کسب سود بیشتر،‌ قیمت تعیین شده تولید کننده را نادیده می‌گیرد و قیمت دلخواه و بی‌ضابطه‌ای را که مد نظر خودش است روی کالا نصب می‌کند.

خریدار در اینگونه موارد می‌تواند قیمت‌ها را مقایسه کند و در کنار خودداری از خرید آن مراتب را به اتحادیه‌ای که فروشنده زیر نظر آن کار می‌کند یا با شماره تلفن 124 در میان بگذارد. با اینکه برخی شهروندان این تماس‌ها را بیهوده تلقی می‌کنند اما تجربه نشان داده است که چنانچه میزان شاکیان یک فروشنده زیاد باشد با وی برخورد قانونی خواهد شد.

عرف کرایه‌ها

حتما شما هم شنیده‌اید که هر کاری عرفی دارد. عرف هرچند ممکن است جنبه قانونی نداشته باشد اما از آنجایی که توسط جامعه مورد پذیرش قرار گرفته است، بسیاری از افراد از آن پیروی می‌کنند.

این در حالی است که شماری از رانندگان تاکسی هم برای صنف خودشان عرفی را تعریف کرده‌اند که شامل کرایه‌ها می‌شود واین در حالی است که بسیاری از مسافران این عرف را نپذیرفته‌اند. برای مثال هنگامی که سوارتاکسی می‌شویم حتی برای مسیر‌های خیلی کوتاه راننده از پذیرش مبلغ کمتر از 200 تومان خودداری می‌کند و در مقابل انتقاد مسافر می‌گوید عرف کرایه‌ها همین است.

بهتر است در این مورد مسافربر‌ها حق و حقوق مسافران را هم در نظر بگیرند و برای مسیری در حدود 100 متر از او کرایه 200 تومانی طلب نکنند. گفتنی است این مشکل در مورد مسافربر‌های غیرخطی که کرایه مشخصی ندارند شایع است.

ذبح مقابل قصابی

با وجود اینکه معمولا قصابی‌ها گوسفند ذبح شده را از مراکز مجاز خریداری می‌کنند اما در برخی موارد خودشان اقدام به ذبح گوسفند می‌کنند و به دنبال آن مشکلات بهداشتی را پدید می‌آورند. برای مثال برخی از شهروندان گوسفند زنده را خریداری کرده و از قصابی‌ها می‌خواهند که گوسفند را ذبح کنند.

به این ترتیب گوسفند در پیاده‌روی جلوی قصابی ذبح می‌شود و علاوه بر آلودگی، منظره زشتی را هم برای سایر عابران به تصویر می‌کشد. بهتر است تا قصابی ها مکان ویژه‌ای را به این منظور در نظر بگیرند.

از سوی دیگر امکان شست و شوی کامل آن پس از ذبح گوسفند وجود داشته باشد. گفتنی است در برخی موارد آثار خون و دیگر آلودگی‌های مربوط به دام تا مدتی در سطح پیاده‌رو و جوی آب باقی می‌ماند که می‌تواند در انتقال بیماری‌ها موثر باشد.

کد خبر 97603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز