گروه بورس: مبادله 5/1میلیارد دلاری شرکت فولاد خوزستان که خبرساز و پرحاشیه بود، با حکم و تشخیص مراجع قضایی به‌صورت قطعی باطل و به دولت بازگردانده شد.

بر این اساس ماجرای فروش بلوک 5/30 درصدی سهام شرکت فولاد خوزستان به نفع خریدار سهام به پایان رسید و سهام این شرکت باید یک بار دیگر در بورس به فروش برسد.

این در حالی است که پیش از این هیات داوری اصل 44 رای اولیه را به نفع سازمان خصوصی‌سازی‌ صادر کرده بود اما با شکایت خریدار به مراجع قضایی، رای نهایی به نفع وی صادر و سهام این شرکت به دولت بازگردانده شد.

فروش سهام  این شرکت تا قبل از عرضه سهام شرکت مخابرات، بزرگ‌ترین مبادله تاریخ بورس محسوب می‌شد اما به اعتقاد کارشناسان ابطال این معامله یک نمره منفی در اجرای سیاست‌های اصل 44 محسوب  می‌شود و حتی منجر به بی‌اعتمادی بخش خصوصی به سیاست‌های واگذاری سهام  خواهد شد.

                            
ماجرا از این قرار است که محمد جابریان در تیر ماه سال گذشته در یک رقابت فشرده پس از 9روز موفق شد 5/30 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را به ارزش 5/1میلیارد دلار خریداری کند که پس از پایان مبادله، مشکلاتش آغاز شد و در گیر شدن طیف‌های مختلفی از لایه‌های سیاسی اقتصادی کشور در جایگاه بخش خصوصی، دولت و حتی نمایندگان مجلس، این معامله را به یکی از سیاسی‌ترین دادوستد‌های بورس تهران تبدیل کرد.

براساس گفته‌های خریدار، دولت به وعده‌های خود در مورد پرداخت سود سهام این شرکت که مبلغ آن 43 میلیارد تومان برآورد می‌شد، عمل نکرد و حتی از حضور وی به‌عنوان مالک سهام فولاد خوزستان در هیأت‌مدیره شرکت جلوگیری به عمل آمد.

این موضوع باعث انتقاد‌های گسترده نمایندگان بخش خصوصی، کارشناسان و فعالان اقتصادی به دولت شد و رسانه‌های خبری نیز محلی برای انتقاد‌ها و نزاع‌های طرفین شدند. همچنین این حوادث واکنش اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس و اعضای اتاق بازرگانی تهران را در پی داشت و حتی گفته می‌شود این مشاجرات در سطوح ناپیدای اقتصاد نیز درجریان بود.

در همین رابطه اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: با توجه به اینکه از نظر قانونی خریدار یا فروشنده می‌تواند در یکی از شعبات حقوقی درخواست تجدیدنظر دهد، بنابراین، این پرونده‌ به شعبه نوزدهم دادگاه رفته و قاضی این دادگاه به ابطال معامله رای داده است. وی درباره فروش دوباره سهام این شرکت در بورس افزود: در چند روز آینده هیات داوری تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن ماجرای فروش دوباره سهام این شرکت مشخص می‌شود.

دولت زیان کرد

در همین رابطه، عضو هیات عامل ایمیدرو به‌عنوان سهامدار اصلی شرکت فولاد خوزستان با اعلام قطعی بودن ابطال معامله 1364 میلیارد تومانی فولاد خوزستان دلیل طولانی شدن نقل و انتقال سهام به خریدار بلوک 5/30درصدی را بهانه‌جویی‌های واهی دانست و گفت: ‌با ابطال این معامله، دولت با زیان قابل توجهی مواجه شد.

ایرج اکبریه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در پی صدور این حکم 688 میلیون سهم فولاد خوزستان که در دفاتر ایمیدرو به نام محمد جابریان ثبت شده بود، به دولت برگشت داده می‌شود.

وی در برابر این مطلب که به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ (حیدری کرد زنگنه) احتمال تغییر رای دادگاه از طریق مراجع قضایی وجود دارد و هیات واگذاری این موضوع را پیگیری خواهد کرد، پاسخ داد: به‌نظر نمی‌رسد چنین احتمالی وجود داشته باشد؛ چرا که رای دادگاه قطعی و لازم‌الاجراست؛ بنابراین بورس هم مجبور است رای دادگاه را اجرا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایمیدرو و دولت بابت ابطال این معامله دچار زیان شده‌اند یا خیر، پاسخ داد: به ایمیدرو زیانی وارد نمی‌شود اما دولت با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه خواهد شد؛ چرا که در برابر فروش هر سهم بلوک 5/30درصدی فولاد خوزستان به قیمت 2 هزار و 40 تومان، درصورت عرضه مجدد این بلوک قیمت حداکثر هر سهم آن هزار تومان خواهد بود.

تصمیم‌گیری، درهیأت واگذاری

همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در جلسه روز شنبه هیأت واگذاری، موضوع ابطال معامله 1364 میلیارد تومانی فولاد خوزستان مطرح خواهد شد تا تصمیم لازم در رابطه با بلوک 5/30درصدی این شرکت و مباحث مالی خریدار آن اتخاذ شود.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در رابطه با موضوع ابطال بلوک 5/30درصدی سهام فولاد خوزستان که 7 تیرماه سال گذشته به ارزش 1364 میلیارد تومان به محمد جابریان فروخته شده بود، اظهار داشت: تا آخر هفته گذشته حکم شعبه 19 دادگاه درخصوص ابطال این معامله به سازمان خصوصی‌سازی ارسال نشد اما خریدار فولاد خوزستان کپی این حکم را برای این سازمان ارسال کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که واکنش سازمان خصوصی‌سازی به این حکم چیست، پاسخ داد: در جریان برگزاری جلسه هیأت واگذاری در روز شنبه، این موضوع مطرح می‌شود تا تصمیمات لازم در مورد آن و مباحث‌‌ مالی خریدار اتخاذ شود.

کد خبر 97111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز