چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - محسن احمدی: تعداد پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان، که معیاری برای سنجش وضع ساخت‌وساز و عرضه مسکن در کشور است، در سال‌جاری باز هم کاهش یافت.

ساخت‌وساز مسکن از سال گذشته به‌علت سیاست به‌شدت انقباضی شبکه بانکی در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن، دچار رکود شد که این وضعیت در سال‌جاری هم تشدید شده است.

بنابر اعلام مرکز آمار، در نیمه اول امسال بیش از 82 هزار پروانه ساختمان توسط شهرداری‌های کشور صادر شده که نسبت به نیمه مشابه سال قبل بیش از 30درصد کاهش داشته است.

کاهش صدور پروانه برای ساخت مسکن بیانگر افت سرمایه‌گذاری در این بخش است که طی یک فاصله زمانی یک تا 2سال، کاهش عرضه مسکن را به‌دنبال خواهد داشت.

بررسی نتایج طرح جمع‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده توسط شهرداری‌های کشور که همه ساله توسط مرکز آمار ایران و با همکاری‌ دفاتر آمار و اطلاعات استانداری‌ها و شهرداری‌های کشور اجرا می‌شود، نشان می‌دهد در نیمه اول سال 1388 در کل نقاط شهری کشور 82 هزار و 39 پروانه احداث ساختمان توسط تمامی ‌شهرداری‌های کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/30درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، از کل پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده، 72215 پروانه (88درصد) مربوط به احداث ساختمان‌های مسکونی بوده که نسبت به نیمه اول سال گذشته 4/31درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت تعداد 4847 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های شهر تهران صادر شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته 7/63درصد کاهش داشته است.

از کل این تعداد پروانه بالغ بر 4312 پروانه مربوط به احداث ساختمان‌های مسکونی بوده که نسبت به نیمه اول سال قبل، 65 درصد کاهش داشته است. این آمار بیانگر آن است که رکود ساخت‌وساز در تهران شدیدتر از سایر نقاط کشور است.

با توجه به اینکه بیشترین فشار تقاضای مسکن در تهران است، افت ساخت‌وساز که از سال گذشته آغاز شده، وضعیت نگران‌کننده‌ای از آینده مسکن نوید می‌دهد.

کد خبر 97022

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز