گروه شهری: فعالیت 16 تعاونی مسکن در بالای خط حریم شمالی تهران نشان می‌دهد که این منطقه زیر تهدید ساخت و ساز قرار دارد

این در حالی است که مدیرکل حریم شهرداری تهران اعلام کرد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و حفظ و صیانت از حرایم شمال و شرق تهران، طرح جامع حریم شهر تهران در دست تهیه است.

سید مصباح الدین متقی در جلسه‌ای که با هدف بررسی موضوعات حریم شمال و شرق تهران در شهرداری منطقه یک برگزار شد، این موضوع را اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت و لزوم حفظ و صیانت از ارتفاعات، مقدمات اجرایی طرح جامع حریم شهر تهران و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز آن توسط مناطق واقع در حریم در حال انجام است تا به یک وحدت رویه درخصوص برخورد با تخلفات و ساخت‌و‌سازهای غیر‌مجاز در ارتفاعات دست پیدا کنیم.

وی از همه ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های مرتبط درخواست کرد: حفظ و صیانت از وضعیت موجود در حریم را در اولویت اقدامات خود قرار دهند و در هر شرایطی آن را حفظ و حراست کنند.

متقی گفت: در حال حاضر براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی عرصه حریم شهر تهران در حدود 6 هزار کیلومتر توسعه یافته که بیشتر توسط برخی از تعاونی‌های مسکن، سودجویان و نا‌آگاهان مورد تصرف قرار می‌گیرد.

مدیرکل حریم شهر تهران خاطرنشان کرد: حریم فرصتی است که اگر به آن توجه نشود تبدیل به تهدید می‌شود و یکی از مخاطره‌آمیزترین رویداد هر کلانشهر نحوه برخورد با اسکان‌های غیر‌رسمی است.

وی گفت: تا تهیه طرح جامع حریم باید با اجرای برنامه‌های مدون و ضربتی و هر راهکاری مانند عدم‌صدور مجوز ساخت، ارائه اسناد و... که بتواند این حداقل گام یعنی حفظ و صیانت از وضعیت موجود را بردارد ارتفاعات را حفظ کنیم.

متقی تشکیل یک کمیته با حضور مسئولان قضایی شمیرانات، شهرداری منطقه یک، سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران و... را برای برنامه‌ریزی اصولی و هماهنگی بیشتر لازم دانست و افزود: باید کمیته حقوقی در 3مرکز شمیرانات، شهر ری و تهران تشکیل شود.

محمد احمدی بافنده، شهردار منطقه یک نیز در این نشست اظهار داشت: در حدود 16 تعاونی در شمال تهران وجود دارد که بالای خط حریم قرار دارند و باید با همکاری سایر ارگان‌ها جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز آنها گرفته شود.

شهردار منطقه یک توسعه فضاهای سبز و جنگل‌کاری در بالای خط حریم را یکی از روش‌های مؤثر در ساماندهی ارتفاعات عنوان کرد و گفت: باغ ملک در تصرف شهرداری قرار گرفته و در برنامه اجرایی می‌خواهیم آن را به زمین‌های منابع طبیعی وصل کنیم تا مانند بوستان جمشیدیه و نیلوفر به‌صورت تفرجگاهی در شهر تهران و یک سپر دفاعی در مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز قرار گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: برای سرعت عمل در اجرای آرا، لازم است پرونده‌های حقوقی شمیران به یک دادسرا ارجاع شود، همه نهادها و ارگان‌های حوزه شمیرانات به یک وحدت رویه و یکپارچگی برسند، مجموعه حریم بان رسمی تشکیل شود تا حتی از حمل مصالح به ارتفاعات جلوگیری شود و ابزار قانونی لازم در اختیار شهرداری قرار گیرد.

کد خبر 98503

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز