چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

پس از چاپ گزارشی با عنوان «چه کسی مجوز ساخت این ویلاها را داده است؟»

در صفحه 7 مورخ بیستم دی ماه امسال، شورای اسلامی روستای امین‌آباد جوابیه‌ای را برای روزنامه همشهری ارسال کرده است که متن آن‌را درپی می‌خوانید:

در نوشته همشهری به مناطقی چون لواسانات، میگون و شمشک اشاره شده که البته در این خصوص، اظهار نظری نمی‌کنیم. اما درخصوص امین‌آباد فیروزکوه که در مقدمه گزارش اشاره شده است: «تا آنجا که بخشی از نادرترین رویشگاه‌های (ارس) در منطقه امین‌آباد در نزدیکی فیروزکوه اکنون بر اثر ساخت ویلاهایی که مشخص نیست کدام مسئولی برای آن مجوز صادر کرده و در معرض نابودی است.» باید به موارد ذیل توجه فرمایید:

1 – یکی از افتخارات روستای توریستی و سیاحتی امین‌آباد فیروزکوه این بوده است که در حفظ و نگهداری جنگل به‌ویژه رویشگاه‌های ارس نهایت همکاری را تاکنون با مسئولین منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست مبذول داشته و در حفظ و نگهداری آن از هیچ تلاشی فروگذار ننموده و این مناطق کاملا مبرا از هرگونه ساخت و ساز بوده است.

2 – حتی در تصویری که روزنامه همشهری به‌عنوان یک سند از ساخت ویلاها درج نموده است کاملا مشهود است که ویلاها در داخل بافت مسکونی (طرح هادی) که توسط بنیاد مسکن ابلاغ و مشخص شده قرار داشته و مجوز ساخت آن از سوی بخشداری وقت ارائه شده و در پایین دست دامنه کوه در داخل بافت مسکونی قرار گرفته است،

جالب توجه این است که در منطقه مسکونی فعلی در 100 سال گذشته حتی یک درخت ارس وجود نداشته است و این ادعا کذب بوده است. برای اثبات بیشتر مسئولین محیط‌زیست می‌توانند به نقشه‌ها و تصاویر زمینی و هوایی گذشته تاکنون که چندان هم کار دشواری نیست مراجعه نمایند.

3 – محل رویشگاه‌های ارس حداقل 800 متر تا یک کیلومتر از آخرین ویلا که آخرین نقطه‌های بافت مسکونی است فاصله دارد و در این خصوص هرگونه تعرض و تجاوز به منابع طبیعی به‌شدت از سوی شورای اسلامی و دهیاری و ادارات مربوطه شهرستان فیروزکوه اعم از منابع طبیعی، محیط زیست، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی مورد پیگیری و پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

4 – تمامی ساختمان‌های درج شده در تصویر روزنامه همشهری دارای سند منگوله‌دار شخصی با کاربری مسکونی بوده و در داخل بافت مسکونی (طرح هادی) قرار داشته و دارای مجوز ساخت از بخشداری وقت بوده است.

بنابراین مهم‌ترین ادله و گواه قانونی بودن ساخت‌وسازها با موارد فوق غیرقابل‌انکار بوده و اینکه در همشهری بیان شده که زمین‌های فوق، ‌انفال و عمومی بوده کاملا مردود به حساب می‌آید و به‌شدت تکذیب می‌شود.

5 – بی‌انصافی است که نویسنده محترم و مصاحبه‌شونده بدون بررسی و کمترین تحقیقی براساس برداشت‌های شخصی و شنیده‌های غیرمستند و غیرواقعی به نشر اکاذیب متوسل شده و خود این موضوع باعث تعجب مردم و شگفتی مسئولین منطقه شده است.

زیرا مردم روستای امین‌آباد تاکنون بهترین مراقبان محیط‌زیست بوده و نهایت دقت و همکاری را درجهت حفظ درخت ارس با همکاری منابطع طبیعی داشته‌اند تا نکند حفاظت رویشگاه‌های ارس به‌خطر بیفتد!!!

حال بر چه استنادی نویسنده چنین ادعایی داشته جای شگفتی که دارد هیچ بلکه ظلمی آشکار بر مردم این منطقه که نهایت همکاری را با دولت داشته‌اند وارد شده که حلالیت‌خواهی و عذرخواهی از مردم اولین رسالت و وظیفه این نویسنده خواهد بود.

6 – سابقه نشان می‌دهد که امین‌آباد به‌عنوان پیشتازترین روستای فیروزکوه تاکنون با اهدای ده‌ها زمین شخصی همواره پشتیبان ارگان‌ها و ادارات دولتی بوده و تاکنون به‌منظور حمایت از برنامه‌های دولت ازجمله توسعه مخابرات، خانه بهداشت، اداره گاز، راهدارخانه، نیروی انتظامی، پلیس‌راه و... نهایت همکاری را در همه اعصار به‌ویژه در دولت نهم و دهم مبذول داشته و بدون دریافت هیچ وجهی زمین متعلق به خود را با پیگیری شورا به‌صورت رایگان به ادارات دولتی اهدا نمودند.

این درحالی است که نویسنده مذکور حتی به خود زحمت نداده که کمی از محرومیت‌ها و مشکلات امین‌آباد که در جوار پایتخت قرار دارد و با همه این حمایت‌های مردمی از دولت، هنوز باید هزینه سنگینی را در برابر مشکلات متعدد مردم بپردازد ، انعکاس دهد.

چه کسی مجوز ساخت این ویلاها را داده است؟

توضیح همشهری

1- آنچه در گزارش همشهری آمده نتیجه مشاهدات عینی خبرنگار همشهری و مصاحبه با مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.
2- براساس مشاهدات خبرنگار همشهری، ساخت‌وساز در این روستا در فاصله بسیار نزدیک و کمتر از800 متر با درختان ارس صورت گرفته است.
3- مصاحبه شونده، مسئول جنگل‌های خارج از شمال است؛ مسئولی که به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سازمان جنگل‌ها می‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند.
4- نکته قابل تأمل آنکه برخی از ویلاها در شیب حداقل 30درصد ساخته شده که تحت‌ هر عنوانی، حتی طرح هادی، مغایر با اصول ساخت‌وساز است.

کد خبر 100947

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز